معاون اقتصادی رئیس جمهور در اهواز:

ما هیچ وظیفه‌ای جز خدمتگزاری به مردم نداریم

«رضایی» گفت: امیدوارم خدا به ما کمک کند که بتوانیم به مردم خدمت کنیم چون ما هیچ وظیفه‌ای جز خدمتگزاری به مردم نداریم.
کد خبر: ۴۸۷۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶ - 04November 2021

ما هیچ وظیفه ای جز خدمت گذاری به مردم نداریمبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اهواز، «محسن رضایی» معاون اقتصادی رئیس جمهور امروز در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که در سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز ۱۳ آبان، اظهار داشت: امیدوارم همانطوری که گام‌های بلندی برای استقلال، خودکفایی و پیشرفت کشور در زمینه‌های امنیتی، سیاسی و دفاعی داشتیم، در اقتصاد و صنعت کشور نیز داشته باشیم.  بحث ما این است که حرف زدن را کنار بگذاریم و عمل کنیم. بنابراین ما جدی هستیم.

 وی افزود: چند مساله در استان خوزستان وجود دارد که باید تعیین تکلیف شوند؛ یکی شرکت های بزرگی است که دفاتر آن ها در تهران است اما در استان مستقر هستند و از دادن عوارض محیط زیستی، مالیات و ارزش افزوده به استان خود را خلاص کرده اند.   

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: موضوع دوم سپرده هایی است که در استان خوزستان هستند که ۵۵ تا ۶۰ درصد آن ها به تهران می‌رود، البته نه تنها برای استان خوزستان بلکه در همه کشور این گونه است. به تعبیری اقتصاد تهران همه اقتصاد کشور را دارد می بلعد که باید در این زمینه چاره اندیشی کنیم.

رضایی ‌با اشاره به مشکلات صنایع، ادامه داد: ما وجود مشکلات را قبول داریم؛ این مشکلات در مواد اولیه، تامین سرمایه در گردش و مالیات هستند.

وی با اشاره به دولتی بودن اقتصاد در استان خوزستان نیز افزود: اما مهم‌تر از همه این ها این است که ما در خوزستان با اقتصاد دولتی مواجه هستیم. دولتی ترین اقتصاد در استان خوزستان است. در حالی که خصوصی‌ترین اقتصاد در کشور در استان خراسان است. لذا در خوزستان بخش خصوصی به طور جدی راه نیفتاده است. یک ظرفیت خالی بسیار بزرگی در استان وجود دارد که مردم در استان وارد بخش خصوصی شده و توسعه پیدا کند. توسعه بخش خصوصی در کل کشور مهم است اما در خوزستان بسیار مهم‌تر است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به یکی از دلایل خصوصی نبودن اقتصاد در خوزستان، خاطر‌نشان کرد: بخشی از آن روشن است؛ کارخانجات و صنایع بزرگی مثل نفت، گاز و پتروشیمی نیروی انسانی و منابع انسانی زیادی را بلعیده و به خود مشغول کرده است. قبل از پیدایش نفت، مردم خوزستان صنایع کوچک، کشاورزی و دامپروری داشتند اما با پیدایش نفت، پتروشیمی، فولاد و صنایع خصوصی سازی سرکوب شد.

وی با تاکید بر احیای بخش خصوصی، ادامه داد: بخش خصوصی باید احیا شود و توسعه پیدا کند. بخش خصوصی می‌تواند در صنایع پایین دست ورود کند. در خصوص زنجیره ارزش فولاد نیز یک درصد از شمش را در اولویت به کارخانجات استان تخصیص یابد و بخشی وارد تجارت و بخشی نیز وارد بورس شود.

رضایی ‌تصریح کرد: توسعه و احیای بخش خصوصی خوزستان را پیشنهاد می دهیم. در استان خوزستان بیش از یک و نیم میلیارد دلار صرف طرح ۵۵۰ هزار هکتاری شد. این اعتبار در شرایطی تخصیص یافت که شرایط اقتصادی کشور در تامین مالی پروژه‌ها بسیار کم است اما رهبر معظم انقلاب اسلامی این را به خوزستان هدیه دادند ولی صنایع تبدیلی و کشاورزی در کنار این سرمایه‌گذاری عظیم به وجود نیامد؛ صنایع تبدیلی می تواند بخش خصوصی خوزستان را احیا کند. 

وی با بیان اینکه استان خوزستان در ارائه خدمات می تواند در خدمات مهندسی و نیروی انسانی به عراق، کویت و شمال خلیج فارس فعالیت داشته باشد، افزود: اما این خدمات باید سازماندهی شود. خدمات مهندسی کمتر از صدور ورزشکاران مان به تیم های خارجی نیستند. مهندسین نفتی به کشورهای حاشیه خلیج فارس می روند که هیچ حساب و کتابی در صدور نیرو به کشورهای دیگر نیست. البته خیلی از شرکت ها نمی توانند نیروی خود را تامین مالی کنند که می توانند نیروی خود را صادر کنند. برای بعضی از مهندسین صنعت نفت و گاز، تقاضای بسیار گران قیمت وجود دارد اما وقتی خود می روند، قراردادهای درستی برایشان نوشته نمی‌شود و آسیب‌های جدی می‌بینند. در اقتصاد دیجیتالی و برنامه نویسی، کشور امارات برخی از برنامه نویسان را به صورت گسترده جذب کرده است. در برنامه نویسی نیروهای بسیار قابلی داریم. این افراد باید در اتاق بازرگانی جایگاه داشته باشند.

رضایی ‌خطاب به استاندار و مسئولان استانی، گفت: من دو توصیه دارم؛ درآمد و مطالبات استان خوزستان را باید بگیرید. ارزش افزوده، عوارض محیط زیست، مالیات و بقیه موارد باید از شرکت های بزرگ که دفاترشان در تهران است گرفته شود تا به عنوان مثال شهرداری اهواز گرفتار این نباشد که نتوانسته فاضلاب را به جایی برساند. ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دریافتی دارد که ۲ هزار میلیارد تومان حقوق پرسنل است که با ۴۰۰ میلیارد تومان در اهواز و با جمعیت عظیم چه کاری می‌تواند کند؟

معاون اقتصادی رئیس جمهور عنوان کرد: باید پیگیری کنید و این حق شما و مردم است. بخشی از عقب ماندگی خوزستان مربوط به منابع است. دوم، احیا و توسعه بخش خصوصی است؛ صنایع بزرگی که وجود دارند همه بالادستی های صنایع پایین هستند. صنایع پایین یعنی مردم. اگر بخش خصوصی احیا شود، اشتغال ایجاد می شود و درآمد دولت افزایش پیدا می کند. امیدوارم خدا به ما کمک کند که بتوانیم به مردم خدمت کنیم چون ما هیچ وظیفه‌ای جز خدمتگزاری به مردم نداریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار