توصیه‌های دادستان تهران برای کاهش اطاله دادرسی و تکریم ارباب رجوع

تاکید بر تکریم ارباب رجوع، تلاش برای تعیین تکلیف پرونده‌های مسن و قدیمی از مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی دادستان تهران در جلسه بررسی عملکرد شش نواحی دادسرای تهران بود.
کد خبر: ۴۸۷۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰ - 07November 2021

توصیه‌های دادستان تهران برای کاهش اطاله دادرسی و تکریم ارباب رجوعبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، علی القاصی دادستان تهران در جلسه ویدئو کنفرانس بررسی عملکرد نواحی ۳۴، ۳۱، ۱۸،۱۶، ۱۲ و ۱۰ دادسرای تهران بر افزایش اهتمام قضات و کارکنان در رفع اطاله دادرسی و برخورد مناسب با ارباب رجوع تأکید کرد و اظهار داشت: اطاله دادرسی و کار‌های معوقه و زمین مانده مربوط به مردم و مراجعین یکی از مشکلات و مسائل اساسی و مهم است که باید برای رفع آن اقدام کرد.

وی جلب رضایت و اعتماد مردم را سرمایه قوه قضائیه دانست و با اشاره به برخی از آمار‌های نگران کننده پرونده‌های مسن از سال‌های قبل افزود: طی این مدت اخیر برای کاهش موجودی پرونده‌ها همکاران تلاش‌های زیادی کردند به گونه‌ای که در حال حاضر آمار پرونده‌های مسن و معوق کاهش بسیار چشمگیری داشته است.

دادستان تهران در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد برخی از شعبه‌ها اشاره کرد و افزود: وضعیت آمار عملکرد دادسرا‌ها پیش از این هم در جلسات مختلف از جمله شورای معاونین، بررسی و تذکرات لازم ارائه شده و انتظار می‌رود با همت همکاران تا پایان اسفند ماه موجودی پرونده‌های سال قبل صفر شود.

وی با تأکید بر لزوم برگزاری مستمر جلسات کمیته رفع اطاله دارسی به منظور رسیدگی به پرونده‌های مانده و معوق تصریح کرد: در این راستا باید پیرامون پرونده‌های پیچیده در کمیته رفع اطاله دادرسی تصمیم گیری شود و در صورت لزوم برای کسب نظر مشورتی موضوع به دادستانی منعکس شود.

القاصی به معاونان دادستان و قضات، بازپرسان و دادیاران دادسرا‌های حاضر در جلسه دستور داد بحث سرکشی و بازدید میدانی از زندان را هر دو هفته یک بار در دستور کار داشته باشند.

دادستان تهران با تأکید بر اهمیت بحث نظارت بر ضابطین، اظهار داشت: بخشی از اطاله دادرسی به عدم اجرای دستورات قضائی توسط ضابطین بر می‌گردد که باید با نظارت‌ها این موضوع نیز مرتفع شود.

این مقام عالی قضائی به قضات دادسرا‌های تهران دستور داد به منظور جلوگیری از وقت کشی و اطاله در کار مردم از ضمانت‌های اجرایی کیفری برای پیگیری دستورات قضائی در مورد دستگاه‌هایی که پاسخ استعلامات را دیر می‌دهند، استفاده کنند.

دادستان تهران از رضایت مردم و شاخص‌های کشوری به عنوان معیار‌های مورد نظر دادستانی برای ارزیابی عملکرد دادسرا‌ها یاد کرد و افزود: طی این مدت برای رسیدن آمار پرونده‌های شعب از هزار پرونده به کمتر از ۳۰۰ فقره تلاش‌های زیادی صورت گرفته، اما وضع موجود با دو شاخص مورد نظر همچنان فاصله دارد.

القاصی خواستار تلاش بیشتری در این حوزه شد و تاکید کرد: اگر اراده قوی‌تری وجود داشته باشد به طور حتم کار‌ها بهتر از گذشته پیش می‌رود.

دادستان تهران در ادامه سخنان خود خواستار تکریم ارباب رجوع شد و تاکید کرد: برخورد ما با مردم و مراجعین باید مناسب باشد؛ چراکه هیچکدام از فریضه‌های الهی از خدمت به خلق الله اجر بیشتری ندارد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها