به بهانه ۱۰ سالگی تاسیس سازمان هنری رسانه‌ای اوج/ فراهانی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نقش «سازمان اوج» در پیشرفت بسیاری از هنرمندان/ سلیقه کار فرهنگی و هنری با فعالیت «اوج» ارتقا یافت

یک کارگردان سینمای مستند معتقد است در سازمان اوج به شایسته‌سالاری اهمیت زیادی داده می‌شود و این سازمان از هنرمندانی بهره می‌برد که در حوزه تخصصی خود ویژه و سرآمد هستند.
کد خبر: ۴۸۷۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱ - 09November 2021

«وحید فراهانی» مستندسازی است که ساخت آثاری، چون «چرا سوریه»، «ارباب جنگ»، «تک‌تیرانداز» و «با صبر زندگی» را در کارنامه کاری خود دارد، در آستانه دهمین سالگرد تاسیس سازمان اوج در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به فعالیت‌های این سازمان اظهار داشت: من فعالیت رسانه‌ای خودم را از ۱۶ سالگی شروع کرده‌ام، اما به طور حرفه‌ای از ۱۰ سال گذشته تاکنون که به نوعی همزمان با تاسیس سازمان اوج و آغاز همکاری‌ام با این سازمان بوده است، این کار را دنبال می‌کنم.

وی گفت: در روند ۱۰ سال فعالیت خودم و دورنمایی که از عملکرد سازمان اوج می‌دیدم و همچنین نظر همکارانم که در این حوزه فعال بوده اند، باید بگویم که در واقع این سازمان اوج بود که از بسیاری از جوانان از جمله گروه ما حمایت کرد و باعث پیشرفت‌مان شد.

این مستندساز با بیان اینکه از آغاز به کار تلویزیون نصر و شکل‌گیری وقایع مرتبط با بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه برای این تلویزیون تولید محتوا کرده است، عنوان کرد: سازمان اوج همچنین همراه و حامی تلویزیون نصر بود و تولیدات آن را منتشر می‌کرد. آنچه من در این سال‌ها از اوج شاهد بودم، اعتماد به جوان‌ها چه به لحاظ نیرو‌های اجرایی و چه از نظر کمک‌های ستادی بود. بهره‌گیری از این نیروی جوان به خلاقیت و انرژی مضاعف در این مجموعه منجر شده است. همچنین سازمان اوج همواره به پرورش و توانمندسازی هنرمندان جوان در قالب کار‌های تجربی و میدانی نیز توجه داشته است و از آن‌ها در امور اجرایی و تولیدی خود کمک گرفته است.

فراهانی خاطر نشان کرد: به نظرم سلیقه کار فرهنگی و هنری به واسطه راه‌اندازی و فعالیت سازمان هنری رسانه‌ای اوج ارتقا یافته است. این در حالی است که موسسات و سازمان‌های موازی متعدد دیگری همزمان با اوج فعال بوده‌اند و اوج بر ماحصل کار آن‌ها نیز تاثیر گذاشته است. این خروجی و تاثیرگذاری را هم در فرم و هم در محتوا می‌بینیم که توقع مخاطبان را از کیفیت کار‌ها نیز بالا برده است.

شایسته‌سالاری اصل مورد توجه در سازمان «اوج» است
این مستندساز ادامه داد: نکته جالب توجه درباره اوج حذف نسبی بوروکراسی اداری برای پیشبرد امر تولید است. این مهم به ویژه در مستندسازی سهم جدی دارد. زیرا بعضی از کار‌ها باید به سرعت عملیاتی شوند؛ مثل مستند‌های بحران که همزمان با وقوع رویداد باید جریان پیش تولید و تولیدشان انجام شود. نظام اداری پویای اوج و توسعه‌یافتگی آن به لحاظ تولید درخور تحسین است. به نظرم در سازمان اوج به شایسته سالاری نیز اهمیت زیادی داده می‌شود و این سازمان از هنرمندانی بهره می‌برد که در حوزه تخصصی خود ویژه و سرآمد هستند.

وی گفت: در اوج تلاش شده است به طرح‌ها و ایده‌های مطلوب و نو همیشه میدان داده شود و اگر کسانی منتقد اوج هستند که چرا طرح‌هایشان در این سازمان پذیرفته نشده است، به دلیل کیفیت نه چندان مطلوب آثار پیشنهادی‌شان بوده است. در حالی که اوج با طیف‌های مختلف فکری و سلیقه‌های متنوع همکاری می‌کند. این حرف‌ها را با توجه به چند سال بررسی عملکرد نهاد‌ها و سازمان‌های مشابه و دقت بر فعالیت آن‌ها می‌گویم.

صداوسیما در حوزه مستند به «اوج» مدیون است
کارگردان مستند «ارباب جنگ» با بیان این که صداوسیما از نظر سطح برنامه‌سازی به سازمان اوج مدیون است، توضیح داد: اوج سطح برنامه‌سازی و مستندسازی را در شبکه‌های تلویزیونی نیز ارتقا داده است و تلویزیون پخش و استقبال از بسیاری از برنامه هایش را مدیون این سازمان است. اوج حتی نیرو‌های خلاق زیادی را به صداوسیما برای همکاری معرفی کرده است. راه‌اندازی شبکه تلویزیونی افق همزمان با سازمان اوج در اوایل کار نیز بستری شد تا تولیدات اوج از این شبکه پخش شود و تاثیر متقابل این دو بر یکدیگر شاید مسیر چندساله‌ای را کوتاه کرد و حالا همان برنامه‌سازان در قالب دفاتر مجزا و مستقل آثار جالب توجهی را با موضوعات مختلف تولید می‌کنند.

وی تصریح کرد: تولیدات و نقش سازمان اوج در فضای برون مرزی نیز قابل ذکر است. چنانچه ما اولین تجربه کار برون مرزی درباره داعش را در مستند «بدون مرز عشق» تجربه کردیم و این خود به دلیل اعتماد سازمان اوج به تیمی جوان صورت گرفت. خوشبختانه بازخورد‌های بسیار زیادی را دریافت کردیم و به ویژه فهمیدیم که در عراق مستندمان دیده شده است و اهالی آنجا از به تصویر کشیده شدن فعالیت‌های انقلابی شان ابراز خوشحالی می‌کردند. در طی این سال‌ها نیز پیوسته شاهد این بودم که نسبت به آثار اوج در خارج از مرز‌های ایران اقبال وجود داشته است و اوج حتی بر کیفیت مستند‌های تولید کشور‌های همسایه نیز تاثیر داشت. اوج بر آموزش و سروسامان دادن تعدادی از مستندسازان در فضای برون مرزی نیز فعال بود و به طور کلی فعالیت‌های داخلی و خارجی اوج باعث بازنمایی مجاهدت‌های رزمندگان در منطقه شد.

فراهانی به مستند مسابقه «فرمانده» به عنوان اثری تاثیرگذار و شاخص از تولیدات سازمان اوج و مجموعه فیلم‌های داستانی و انیمیشن‌های اوج به عنوان تولیدات درخور آن در سال‌های فعالیت‌های این سازمان اشاره کرد و بیان کرد: «فیلشاه» و مجموعه انیمیشن‌های اوج به نظرم تا حد زیادی برابر با استاندارد‌های جهانی حرکت کرده است. همچنین کیفیت فیلم‌های داستانی و مستند‌های اوج نیز قابل ذکر است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار