«وحید فرجی» نویسنده و کارگردان سینمای مستند که ساخت آثاری نظیر «غزال ایرانی»، «خاطرات نارنجی»، «زندگی در خط نبرد»، «نبرد امواج»، «تولد در زمین سوخته» را در کارنامه کاریاش دارد، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاعپرس، به مناسبت فرارسیدن دهمین سال فعالیت سازمان هنری رسانهای اوج درباره عملکرد این سازمان اظهار داشت: به نظرم حمایتهای سازمان اوج از مستندها، سریالها و فیلمهای داستانی اتفاق خوبی در طی ۱۰ سال فعالیت آن است. این عملکرد در مقایسه با سازمانی نظیر صداوسیما که بانی تولید مستند نیز هست، بهتر بوده است و سازمان اوج مثل تلویزیون پیچیدگیهای اداری و بوروکراتیک برای تولید اثر ندارد. همین ماجرا باعث میشود هنرمند به جای صرف انرژی برای این روند زمانبر، وقت خود را صرف کار و اثرش کند و بر جنبههای تولیدی تمرکز بیشتری داشته باشد.
وی افزود: از طرفی موضوعاتی که سازمان اوج به ویژه در حوزه مستند همواره مدنظرش بوده و دنبال کرده است، قابل توجه است و این دقت را میتوان ناشی از سیاست گذاریهای این سازمان دانست که از سوی تلویزیون یا سایر نهادهای متولی فرهنگ و هنر مغفول مانده است. علاوه بر این از نظر شکلی و فرمی نیز تولیدات اوج، برخوردار از نوآوری و تنوع طی این سالها بوده است.
این هنرمند با اشاره به حمایت اوج از هنرمندان جوان و تازه کار توضیح داد: اوج در حمایت از هنرمندان فیلم اولی نیز همیشه فعال بوده و این خود گام مهمی است. از سویی دیگر تولید مستندهایی که در یک تراز حرفه ای قرار میگیرند، در این سازمان جالب توجه است.
وی با طرح یک پیشنهاد برای چشم انداز فعالیتهای سازمان هنری رسانهای اوج در سالهای آتی ادامه داد: به نظرم اتصال برقرار کردن بین گروه فیلمسازان جوان و تازه کار و باتجربهها و توجه بیشتر به بعد آموزش در ادامه مسیر مجموعه مهم است و اوج باید عملکرد آینده خود را در اینکه قرار است به حمایت از هنرمندان جوان ادامه دهد یا بیشتر توجهاش معطوف به هنرمندان حرفهای و باسابقهتر است، مشخص کند. به طور کلی باید بگویم که اوج نسبت به وزارت ارشاد، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، صداوسیما و... عملکرد بهتری داشته است و نمره قابل قبولی دستکم در زمینه مستند که حوزه تخصصی فعالیت من است، میگیرد.
فرجی در پاسخ به این سوال که در حوزه مدیریت فرهنگی چه پیشنهاداتی را میتوان به سازمان هنری رسانهای اوج ارائه کرد، گفت: به نظرم آموزش سراسری در کل کشور نکته مهمی است که به واسطه اش میتوان مستندسازی و مخاطبان این حوزه را گسترش داد. زیرا متاسفانه عمده امکانات فیلمسازی به پایتخت معطوف شده است اما شهرهای دیگر، شهرستانها و روستاها استعدادهای زیادی دارند که میتوان به جذب آن ها و حمایت از ایدههایشان پرداخت. این اتفاق لزوما برای دورههای طولانی مدنظر نیست؛ بلکه میتوان با برگزاری ورک شاپها و با حضور مستندسازان حرفهای، به جوانان آموزش داد.
وی تصریح کرد: دغدغههای مردم و مسائل محیط زیستی مثل همین کم آبی خوزستان در شرایط فعلی، وقوع سیل، گردوغبار و... توسط هنرمندان بومی و اهل همان منطقه درگیر با مساله، میتواند بهتر و بیشتر به تصویر کشیده شود. زیرا آنها شناخت بهتر و دغدغه بیشتری نسبت به اقلیم خود دارند و اگر اوج بتواند برای این هدف فکری کند آثار بهتر و به دنبال آن نتایج بیشتری را برای حل مشکلات شاهد هستیم.
فرجی درباره میزان کنشگری سازمان هنری رسانهای اوج نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی اقتصادی و فرهنگی روز و میزان همراهیاش با مردم در طرح مشکلات آنها و مطالبهگری جهت برطرف شدنشان عنوان کرد: ساختار و چارچوب اداری اوج به این دلیل که چابکتر از رسانهای مثل تلویزیون است، باعث شده تا عملکرد و واکنش سریع تری نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی روز داشته باشد. جسارت در این مجموعه ویژگی دیگری است که کمک کرده تا محصولات این سازمان به نیازهای روز جامعه نزدیکتر باشند.
وی افزود: از طرفی وقتی آثاری با این مولفهها ساخته و پخش میشود، تاثیر خود را بر رسانههای دیگر به لحاظ کیفیت میگذارد و آنها نیز فعالتر و کنشمندتر نسبت به مسائل عمل خواهند کرد. به نظرم نگاه کلی اوج در مواجهه با موضوعات روز جامعه خوب بوده است اما قطعا میتواند بهتر نیز بشود.
انتهای پیام/ 121