به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاعپرس، «مهدی غضنفری» رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی دانشگاه عالی دفاع ملی در سومین همایش ملی حکمرانی متعالی اظهار داشت: «حکمرانی» بر خلاف تصور بسیاری که فکر میکنند کار آسانی خواهد بود، موضوعی بسیار پیچیده و سخت است؛ بهعنوان مثال، چنانچه بخواهیم رایانهای را تعمیر کنیم، همه عنوان میکنند تعمیر آن باید توسط متخصص مربوطه صورت گیرد، اما حال چنانچه بخواهیم مجموعهای را مدیریت کنیم، خیلیها داوطلب میشوند، چون تصور میکنند که مدیریت کار آسانی است؛ بنابر این باید گفت سادهانگاری در زمینه حکمرانی، ظلمی بزرگ به شمار میآید.
وی با اشاره به اینکه باید رشد را در کشورمان نسبت به رفاه جلو بیاندازیم، افزود: پیچیدگی در حکمرانی به قدری زیاد است که وقتی تغییری در آن روی دهد، آثار آن به سرعت نمایان نمیشود؛ لذا در دنیا پارامترهای حکمرانی را در آزمایشگاهی مورد سنجش قرار میدهند؛ به همین منظور دنبال ایجاد چنین آزمایشگاهی در مدرسه حکمرانی هستیم؛ البته در صورتی که بودجه آن تأمین شود.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی ادامه داد: مدرسه حکمرانی به دنبال تربیت افرادی برای رسیدن به مسئولیت نیست، بلکه روشهای حکمرانی را تدریس میکند؛ به عبارت دیگر، این مدرسه دارالفنون دوم جمهوری اسلامی ایران است.
غضنفری با بیان اینکه حکمرانی در عصر جدید نرمتر و منابع قدرت آن متکثر شده است، عنوان کرد: در حکمرانی میخواهیم اندیشه را به عمل تبدیل کنیم؛ بهعنوان مثال، نمیتوانیم بگوییم نرخ رشد هشت درصد میخواهیم، اما بخش خصوصی در آن نقشی نداشته باشد؛ زیرا بخش خصوصی بخشی از قدرت محسوب میشود.
این مقام مسئول افزود: امروز جوامع یکدست نیستند؛ زیرا اندیشههای متکثری در جامعه هستند که باید به همگرایی برسند؛ البته به لحاظ نظری دست ما به لحاظ داشتن مفاهیمی همچون عدالت، شفافیت و... پرُ است، اما وقتی میخواهیم برای اینها اهداف و شاخص در نظر بگیریم، کار قدری مشکل میشود.
وی با بیان اینکه حکمرانی دارای سه بخش برنامهریزی، اجرا و رفع تعارضات است، گفت: بر اساس نظر مقام معظم رهبری مبنی بر تحول در حکمرانی، یک سری مباحث آموزشی را برای قوای سهگانه آماده کردیم، تا بهصورت کوتاهمدت در فرصتی مناسب، به آنها ارائه کنیم؛ بهعنوان مثال وقتی مجلس جدید تشکیل شد، تلاش کردیم مجموعهای از آموزشهای حکمرانی را به آنها ارائه دهیم و در این رابطه نامهنگاریهای بسیاری هم انجام دادیم، ولی متأسفانه موفق به انجام آن نشدیم در حالی که همچنان تصور میکنیم حکمرانی در هر جایی که هست به آموزش نیاز دارد.
رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی اضافه کرد: البته در بحث آموزش فقط بستر ارائه آموزش را فراهم میکنیم؛ بدین معنی که اساتید دورههای آموزشی از حوزه علمیه و دانشگاه انتخاب میشوند.
انتهای پیام/ 231