به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، پس از گذشت نزدیک به دو سال از آموزش مجازی، همگان به این موضوع اذعان پیدا کردهاند که هیچ چیز جای آموزش حضوری را نخواهد گرفت و مدارس جایگزینی نخواهند داشت، عدم دسترسی به امکانات سخت افزاری و یا همچنین مشکلات نرم افزاری حاصل از آموزش مجازی، افت تحصیلی دانشآموزان در سنجش و پایشهای مقطعی، مشکلات جسمانی و روحی دانشآموزان در آموزش مجازی همه و همه مواردی بود نظام آموزش کشور را به سمت بهرهمندی از فضای حضوری در آموزش ترغیب کرد.
هیچ چیز برای دانشآموزان جای مدرسه را نمیگیرد
رضا حاجیپور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با بیان این نکته که هیچ چیز برای دانشآموزان جای مدرسه را نمیگیرد، اظهار داشت: آموزش حضوری مزایایی دارد که آموزش مجازی ندارد، اما آموزشی حضوری در شرایطی میتواند ایمن باشد که جمعیت و تراکم کلاسها کم باشد فضای تشکیل کلاس بزرگ باشد و امکان رعایت فاصلهگذاری و تهویه مناسب وجود داشته باشد، در این صورت است که مال میتوانیم آموزش حضوری را در کشور از سرگیریم و از مزایای آن بهرهمند شویم.
حاجیپور گفت: با انجام واکسیناسیون عمومی و پس از آن واکسیناسیون دانشآموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، کاهش شیب بیماری در کشوری مسئولین این حوزه را به سمت حرکت به سوی بازگشایی تدریجی پیش برد.
وی مطرح کرد: اکنون که نزدیک به دو ماه از آغاز سال تحصیلی میگذرد، مدارس بازگشایی آرام و تدریجی را سپری کردهاند به این صورت که با شروع مهر مدارس روستایی و کم تراکم، و سپس هنرستانها با دروس عمل و در این میان نیز دانشآموزان نو ورود کلاس اولی برای آشنایی با فضای مدرسه به مدرسه آمدند.
حاجیپور بیان کرد: از نیمه دوم آبان ماه نیز سایر مدارس در یک اقدامی جمعی به چرخه بازگشایی پیوسته و بر اساس دستورالعملهای اعلامی و رعایت پروتکلهای بهداشتی اقدام به بازگشایی کردهاند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: این که دانشآموزان باید در مدرسه حضوری پیدا کنند و عدم حضور آنان بهمنزله غیبت محسوب میشود یا خیر موضوع مهمی است؟ یا در واقع حضور دانشآموزان در مدرسه الزامی است یا اختیاری؟ موضوع مهم و قابل توجهی است.
ثبتنام در مدرسه بهمنزله پذیرفتن قوانین مدرسه است
علیرضا کمرهای معاونت متوسطه دوم و سخنگوی آموزش و پرورش در امور بازگشایی مدارس در گفتوگویی در خصوص اجباری یا اختیاری بودن حضور دانشآموزان در مدرسه، اظهار داشت: اجبار یا اختیاری بودن آموزش حضوری مطرح نیست، مقررات مدرسه مشخص است زمانی که دانشآموزان در مدرسهای ثبتنام کردهاند موظف هستند که مقررات مدرسه را رعایت کرده و در مدرسه حضور پیدا کنند.
وی ادامه داد: تکلیف آموزش و پرورش این است که مدارس را باز و فعال نگه دارد و آموزش با کیفیت را به دانشآموزان ارائه دهد، بر اساس بررسیهای صورت گرفته هویدا شد که آموزشهای مجازی و غیرحضوری نتوانسته کارایی لازم را داشته باشد.
کمرهای در پاسخ به این سؤال که آموزش پرورش برخی از استانها آموزش حضوری را اختیاری و برخی الزامی دانستهاند گفت: در موضوع بازگشایی مدارس رنگبندی شهرها در موضوع کرونا ملاک نیست، طبق مصوبه ستاد ملی کرونا مدارس متوسطه دوم در تمامی مناطق کشور آموزش حضوری دارند.
وی اضافه کرد: اگر در این بین شهری استثنا باشد به طور موردی در مورد آن تصمیمگیری میشود، در غیر این صورت بنا بر دستورالعمل ۰۶ که در آن بر رعایت پروتکلهای بهداشتی و رعایت فاصلهگذاری مدارس را دایر نگه داریم.
سخنگوی آموزش و پرورش گفت: در موضوع بازگشایی آموزش و پرورش به تکلیف خود در ابن زمینه عمل میکند و مصوبه ستاد کرونا در مورد مدارس متوسطه دوم این موضوع را تصریح کرده است که از ۱۵ آبان ماه میتوانند آموزش حضوری داشته باشند و مجوزات لازم برای آن صادر شده است.
وی ادامه داد: مقررات مدرسه هم مشخص است وقتی فعالیتها بهصورت حضوری است، طبیعتاً دانشآموزی که ثبتنام کرده موظف است مقررات مدرسه را رعایت کند و حضور پیدا کند.
کمرهای اظهار کرد: از این رو ما مایل نیستیم از تعابیر اجباری و اختیاری استفاده کنیم رسالت مدرسه فراهم کردن محیط یادگیری هست برای دانشآموزان نیز هدف از ثبتنام، حضور در مدرسه است.
وی در پایان گفت: برای آموزش حضوری تصمیمگیرنده اصلی ستاد ملی کرونا است وقتی ستاد مجاز میداند تفسیرهای متفاوت الا در شرایط استثنا صحیح نیست چرا که قاعده کلی فعالیت حضوری مدارس است.
والدین همکار آموزش و پرورش برای بازگشایی ایمن
اعظم گودرزی سرپرست دفتر سلامت و تندرستی آموزش و پرورش در گفتوگویی در موضوع بازگشایی مدارس، اظهار داشت: بزرگترین همکار و همراه ما در این موضوع خانوادهها هستند، خانوادهها میتوانند با آموزش صحیح ماسک زدن به فرزندانشان کمک بزرگی را در تحقق ایمنی جامعه دانشآموزی در کشور به انجام برسانند.
وی گفت: آموزش بهداشت فردی و رعایت پروتکلهای بهداشتی توسط والدین میتواند به میزان زیادی در پیشبرد اهداف ما مؤثر باشد، این موضوع که به دانشآموزان آموزش داده شود زمانی که ماسک آنها مرطوب شد آن را در سطل زباله درب دار بیندازند، همیشه در کیف آنها ماسک اضافی قرار دهند، ژل ضدعفونی کننده در اختیار دانشآموز قرار گیرد تا در مواقعی که امکان شستشوی دست فراهم نبود از آن استفاده کنند، در صورت ورود دانشآموز به منازل نیز لزوم جداسازی لباسهای آنها از سایر افراد خانواده نیز توصیه میشود.
گودرزی ادامه داد: همچنین در نمازخانهها از مهرو سجاده شخصی استفاده کنند و فاصله اجتماعی را رعایت نمایند، مواردی از این دست میتواند نهتنها بهسلامت دانشآموزان و خانوادههای آنان بلکه بهسلامت جامعه کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۸۶ درصد فرهنگیان واکسینه شدهاند گفت: واکسیناسیون فرهنگیان تا حد بالایی انجام پذیرفته است و دانشآموزان نیز در حدود ۹۰ درصد واکسینه شدهاند لذا با رعایت پروتکلهای بهداشتی و انجام دستورالعملها نگرانی در این جهت وجود نخواهد داشت.
گودرزی در پایان گفت: با توجه به انجام واکسیناسیون و در نظر گرفتن پروتکلهای بهداشتی و رعایت بهداشت فردی و استفاده مستمر از ماسک میتوان به شکلی سابق به آموزش حضوری بازگشت و با در نظر داشتن موارد مذکور به کنترل بیماری کمک نمود و محیطی ایمن را برای آموزش فراهم ساخت.
از این رو باید توجه کرد که برای بازگشت به ارتقای کیفیت آموزش و حضوری کردن مدارس علاوه بر کادر آموزشی مدارس و رابطین سلامت نیاز به همکاری والدین و خود دانشآموزان داریم تا بتوانیم ضعفهای موجود از قبل آموزش مجازی را جبران کرده و به شرایط عادی آموزش حضوری بازگردیم.
بازگشایی ایمن برای بهرهمندی از آموزش حضوری و ارتقاء ظرفیت آن نیازمند همراهی و همکاری نظام آموزشی کشور و شهروندان مسئولی است که هر یک بهواسطه آسیب وارد شده ناشی از بیماری تحت تأثیر قرار گرفتهاند.
منبع: میزان
انتهای پیام/ ۹۱۱