مشاور وزیر ارشاد:

لزوم تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره کتاب‌خوانی/ کاریکاتور ظرفیتی برای ترویج کتاب‌خوانی است

نیرومند با تاکید بر اینکه باید خواسته‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره کتاب‌خوانی محقق شود، گفت: انتخاب کاریکاتور برای ترویج کتاب‌خوانی، انتخاب درستی است؛ چون مردم به کارتون و کاریکاتور توجه می‌کنند.
کد خبر: ۴۸۸۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹ - 10November 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمدحسین نیرومند» کاریکاتوریست و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه پنجمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب با بیان‌ اینکه هرکسی تنور کاریکاتور را در کشور گرم کند، من به‌عنوان یک کاریکاتوریست از او تشکر می‌کنم، اظهار داشت: جست‌وجویی پیرامون دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب پیرامون کتاب و کتاب‌خوانی داشتم. حضرت‌‌ آقا فرموده‌اند: «کتاب‌ خواندن برای یک ملت فرضیه و واجب است»؛ ایشان ته جمله را درباره کتاب‌خوانی بیان کرده‌اند. رهبری جای دیگر می‌فرمایند: «مردم ما مطالعه کردن بلد نیستند و به قلب من فشار می‌آید».

این هنرمند خطاب به علیرضا مختارپور گفت: واقعا متولی بحث کتاب‌خوانی کیست؟ در بحث تشویق به کتاب‌خوانی وظیفه هنرمند تولید اثر است اما این اثر باید امکان عرضه پیدا کند. انتخاب کاریکاتور برای ترویج کتاب‌خوانی، انتخاب درستی است چون مردم به کارتون و کاریکاتور توجه می‌کنند. کاریکاتور اگر لبخند روی لب ننشاند، کاریکاتور نیست.

مشاور وزیر ارشاد با تاکید براینکه کاریکاتور باید یک نقد داشته باشد که همراه با لبخند باشد، گفت: کاریکاتوریست‌ها باید در ساختار روایتی را انتخاب کنند که قابلیت لبخند برای مخاطب داشته باشد لذا هنرمندان خوب است قدری سخت‌گیرانه‌تر کاریکاتور بکشند تا پیام ‌به‌درستی منتقل شود. کاریکاتور به عنوان یک هنر ارتباطی باید به‌دنبال انتقال یک مفهوم و پیام باشد و کاری کند که اثر قابل فهم باشد چراکه شاهدیم برخی هنرمندان انگار برای خودشان اثر خلق کرده‌اند و برای مخاطب قابل فهم نیست. 

نیرومند دو عنصر جذابت و خلاقیت را عامل ماندگاری کارتون دانست و ادامه داد: لازمه‌ی به‌یاد ماندن یک کاریکاتور خلاقانه بودن اثر است. البته هنرمند وقتی اثری را خلق کرد باید امکان دیده شدن برای آن وجود داشته باشد که متاسفانه این مشکل فرهنگی در حوزه کتاب نیز وجود دارد که مربوط به توزیع آن است. کتاب‌های بسیار خوبی تولید می‌شود اما به‌دست مخاطب نمی‌رسد. این مشکل در حوزه‌ی تجسمی هم وجود دارد و به‌دلیل عدم شناخت از کاریکاتور این عرصه مهم در مطبوعات ما جایی ندارد لذا باید سیستمی به فکر ارائه آثار باشد.

مشاور وزیر ارشاد با تاکید براینکه خوب است رسانه ملی از آثار کاریکاتور استفاده کند، گفت: با توجه به هم‌فکری  و هم‌سویی صدا‌و‌سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امیدواریم این امکان فراهم شود تا بتوانیم قالب‌های متنوع درباره کتاب را به‌ تولید و انتشار برسانیم تا موجب فرهنگ‌سازی درباره کتاب‌خوانی و محقق شدن خواسته مقام معظم رهبری شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار