الوقت بررسی کرد؛

پیروزی سوریه در جنگ و چاره ناچار عربی برای پذیرش شکست

دولت سوریه در حال حاضر کنترل بخش زیادی از کشور را به دست آورده، و ناامیدی از اجرای اهداف اولیه قطع روابط با دمشق موجب شده تا این کشورها وادار به تجدید نظر در سیاست های خود در قبال سوریه شوند.
کد خبر: ۴۸۸۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۶ - 12November 2021

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، واقعیت زیربنایی و بنیادین در مورد مسابقه شکل گرفته میان کشورهای عربی برای بهبود و بازسازی روابط با دمشق، به وضعیت امروز دولت و ملت سوریه، در پیروزی بر یک دهه دشمنی بین‌المللی غربی- عربی- صهیونیستی برای سرنگونی نظام و تجزیه کشور از طریق حمایت‌های مالی و نظامی و سیاسی از تروریست‌ها بازمی‌گردد.

در آغاز بحران سوریه بسیاری از کشورهای عربی تحت فشار کشورهای حاشیه خلیج فارس و آمریکا روابط خود را با سوریه قطع کردند و سوریه نیز در آن زمان از اتحادیه عرب اخراج شد.

اما دولت سوریه در حال حاضر کنترل بخش زیادی از کشور را به دست آورده، و ناامیدی از اجرای اهداف اولیه قطع روابط با دمشق موجب شده تا این کشورها وادار به تجدید نظر در سیاست های خود در قبال سوریه شوند.

امارات متحده عربی و مصر از اولین کشورهای منطقه بودند که تلاش کردند تا به به سوریه نزدیک شدند. هر دو از پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب در ماه مارس گذشته حمایت کردند. از آن زمان برخی از کشورهای دیگر نیز چنین راهی را ادامه دادند و برای مثال ماه گذشته، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن برای اولین بار در یک دهه گذشته تلفنی با اسد صحبت کرد و حمایت خود را از پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب اعلام نمود. سفر مقامات سوری به عربستان سعودی و اعلام سفر مخفیانه مقامات امنیتی عربستان به دمشق در ماه‌های گذشته نیز نشان از تمایل سعودی‌ها به عادی سازی روابط با سوریه می‌باشد.

جایگاه مهم سوریه در رقابت‌های منطقه‌ای

بخش مهمی از دلایل گرایش کشورهای عربی به بهبود روابط با دمشق، به عنصر رقابت‌های منطقه‌ای و جایگاه مهم سوریه در این عرصه بازمی‌گردد.

اگرچه سرنگونی نظام سوریه در آغاز بحران این کشور در سال 2001 هدف مشترکی بود که دشمنان و رقبای منطقه‌ای جبهه اخوانی (ترکیه و قطر) و ضداخوانی (امارات و عربستان) را در یک صف قرار داد اما ناکامی در جنگ و گسترش آتش رقابت‌های ژئوپلتیکی و اختلافات سیاسی این دو محور در موضوعاتی چون سرنگونی دولت اخوانی مصر توسط کودتای نظامیان، بحران محاصره قطر و جنگ لیبی و... موجب شد تا به مرور مقابله با نظامی‌گری‌های ترکیه در سوریه و حمایت از شبه نظامیان کرد دشمن آنکارا به پرونده رقابت‌های منطقه‌ای امارات و عربستان با ترکیه افزوده شود.

در واقع با وجود آغاز تنش‌زدایی در سیاست اعلامی ترکیه و امارات، اما سفر آل نهیان به سوریه همچنان نمایی از اهداف رقابت‌جویانه ابوظبی با آنکارا را در خود دارد. تأکید بر حمایت ابوظبی از امنیت و تمامیت ارضی سوریه در شرایطی که طی هفته‌های گذشته اخبار زیادی از احتمال شروع عملیات جدید ارتش ترکیه در خاک سوریه به گوش می‌رسد اتفاقی نیست و پیام مخالفت کشورهای عربی را با خود دارد.

همچنین سفر وزیر امور خارجه امارات متحده عربی به قبرس، پس از دیدار از سوریه، تقویت کننده پیام به آنکارا خواهد بود. پرونده قبرس و مسأله اختلافات چند دهه‌ای میان جدایی طلبان نزدیک به ترکیه و دولت قبرس، از حساسیت برانگیزترین موضوعات سیاست خارجی ترکیه می‌باشد.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها