تحلیلگر آسیایی:

دولت رئیسی تنش با کشور‌های همسایه را کاهش داده است

مدیر یک موسسه مطالعاتی در چین از سیاست‌های منطقه‌ای «حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی» گفت: بهبود فضای منطقه‌ای و بین‌المللی به ایران این امکان را می‌دهد تا اوضاع را بهتر مدیریت کند.
کد خبر: ۴۹۲۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷ - 01December 2021

دولت رئیسی تنش با کشور‌های همسایه را کاهش داده استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، مدیر مطالعات غرب آسیا و آفریقای «موسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای» با ستایش از سیاست‌های منطقه‌ای «حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی» اظهار داشت: بهبود فضای منطقه‌ای و بین‌المللی به تهران این امکان را می‌دهد تا اوضاع را بهتر مدیریت کند.

«لی ویجیان» مدیر مطالعات غرب آسیا و آفریقا در موسسه مطالعات بین‌المللی شانگ‌های به وبگاه «گلوبال تایمز» گفت که دولت جدید ایران درگیری‌ها و تنش با کشور‌های همسایه را کاهش داده و روابط با چین و روسیه را تقویت کرده است.

لی ویجان افزود که بهبود فضای منطقه‌ای و بین‌المللی به تهران اجازه می‌دهد تا اوضاع را بهتر مدیریت کند.

این تحلیلگر ارشد چینی گفت، دولت آمریکا به‌رغم تعهد جو بایدن» رئیس‌جمهور ایلات متحده قبل از آغاز به کار، نمی‌تواند به راحتی به برجام بازگردد.

لی ویجان افزود که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده نه تنها در توافق هسته‌ای ایران آشفتگی ایجاد کرد، بلکه سیاست‌های حزبی را دو قطبی کرد و حتی اگر بایدن بخواهد در این زمینه اقدام کند، کار را برای او دشوار است.

گلوبال تایمز سپس به سخنان اخیر یک دیپلمات ارشد چینی در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین پرداخت.

«وانگ کان»، نماینده چین در مذکرات رفع تحریم‌ها در وین گفت که گفتگو و مذاکره تنها راه صحیح برای حل مسئله هسته‌ای ایران است و آمریکا باید تمامی تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و طرف‌های ثالث از جمله چین را لغو کند.

نشست افتتاحیه مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در وین برای رفع تحریم‌ها عصر دوشنبه (هشتم آذر ماه) به وقت محلی به ریاست «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد.

«علی باقری» در این نشست ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید و تصریح کرد که ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفتگو‌ها قرار گیرد.

رئیس هیأت ایرانی در این مذاکرات با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود را به تعهداتش در برجام نشان داده، بر عزم و اراده ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تاکید کرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی در مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در ادامه رایزنی‌ها در وین امروز (چهارشنبه) دهم آذر ماه با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیداری دوجانبه داشت.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار