کارگردان مستندهای هوافضای سپاه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

الزام نمایش پیشرفت‌های نظامی کشور به جهان در قالب تولید فیلم/ هوافضای سپاه مدیون شهید «طهرانی‌مقدم» است

فلاح‌فر با بیان اینکه پیشرفت هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدیون شهید حسن طهرانی‌مقدم است، گفت: تلاش جهت تولید این فیلم باعث شد تا متوجه شویم بعد از همه‌ی تحقیقاتی که برای ساخت این مستند صورت داده‌ایم، هنوز خیلی مانده است تا ادعا کنیم نیروی هوافضا را شناخته‌ایم و توانسته‌ایم قدرت این نیروی عظیم جمهوری اسلامی را به نمایش بگذاریم.
کد خبر: ۴۸۸۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۱ - 13November 2021

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: انتشار خبری مبنی بر پخش فیلم‌های مستندی روایتگر در حوزه‌ی پیشرفت‌ها، افتخارات و حوادث حساس انقلاب اسلامی از تلویزیون موجب شد، گپ‌و‌گفتی‌ با «ساسان فلاح‌فر» کارگردان مستندهای «نیروی هوافضای سپاه» که طی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه هفته جاری، ساعت ۲۰ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد، داشته باشیم.

دفاع‌پرس: در رسانه‌ها اخباری منتشر شده مبنی بر پخش فیلمی مستند با موضوع نیروی هوافضای سپاه به کارگردانی شما؛ لطفا در خصوص ساخت این فیلم توضیح دهید.

مستندهایی که در رابطه‌ی با مجموعه‌ی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کارگردانی بنده و تهیه‌کنندگی پژمان لشگری‌پور تولید شده از ابتدا به اینکه اصلا «نیروی هوافضا» چیست و از چه زمانی جمهوری اسلامی به این نیرو توجه ویژه کرده، پرداخته است. 

در این مستند سعی شده بررسی کاملی را پیرامون نیروی هوافضای سپاه داشته باشیم؛ لذا در جریان این مستند از ابتدای انقلاب شروع می‌کنیم و به دفاع مقدس می‌رسیم و اتفاقات خاصی که در دوران دفاع مقدس برای کشور رخ داده است که موجب تشکیل نیروی هوایی سپاه می‌شود را بیان می‌کنیم و سپس خدماتی که این نیرو در دوران دفاع مقدس و بعد از آن داشته را روایت کرده‌ایم. در ادامه شروع ماجرای دست‌یابی به آسمان و استفاده از آن برای دفاع از کشورمان روایت می‌شود که بخش مهمی از این اتفاقات را مدیون شهید حسن طهرانی‌مقدم هستیم چراکه بسیاری از اتفاقات رقم خورده از جانب ایشان و به دست وی بوده است که ما نیز در مستند داستان آسمان سعی کردیم ادای دینی به ایشان داشته باشیم. 

به‌طور کلی بخاطر اهمیت نیروی قدرتمند هوافضا در کشورمان، ما خیلی تلاش کردیم بتوانیم یک مستند با این موضوع تولید کنیم که توفیقی پیش آمد و مستند «داستان آسمان» را به تولید رساندیم. در این مستند سعی کردیم نوع‌نگاه متفاوتی داشته باشیم و قصه‌هایی نو و جذاب را برای مخاطب تعریف کنیم و همه چیز شامل مصاحبه‌ها، موسیقی، رنگ، نور و دیگر عوامل را در جذاب‌ترین حالت قرار دادیم. 

هوافضای سپاه مدیون شهید «طهرانی‌مقدم» است/ پیشرفت‌های نظامی کشور را با نمایش مستند به جهان نشان دهیم

البته که محدودیت‌هایی در تولید آثار با موضوعات نظامی و امنیتی وجود دارد و ما با این محدودیت‌ها آشنایی داشتیم چراکه تمام نیروهای نظامی در سطح جهان برای ارائه اطلاعات محدودیت و طبقه‌بندی دارند لذا برای دسترسی به اطلاعات و دیدن برخی از افراد و انجام مصاحبه، هماهنگی‌هایی لازم بود که ما با آشنایی با چنین موانعی به‌سراغ سوژه‌ی مربوطه رفتیم.

هوافضا خیلی دایره‌ی گسترده‌ای دارد و موضوعات مختلفی را شامل می‌شود که ما در این مستند فقط شروعی برای ورود به یک مسیر بزرگ را انجام دادیم تا بعدها دیگران بتوانند از زوایای مختلف مسائل دیگری را در این نیرو به تصویر بکشند و بیان کنند. وقتی ما از هوافضا و موشک حرف می‌زنیم، مردم باید بدانند کشورمان و نیروهای مسلح در این زمینه از کجا شروع کرده‌اند و امروز کجا ایستاده‌ایم که به‌راحتی می‌توانیم پایگاه اصلی ایالات متحده در [عین‌الاسد] عراق را در منطقه موشک‌باران کنیم، به طوری که آن‌ها به اذعان خودشان حتی نمی‌توانند سرشان را بلند کنند. 

در مستند «داستان آسمان» از توان دفاعی کشور و نیروهای مسلح صحبت شده است و انواع شگردهای نظامی برای مقابله با دشمن و انواع تجهیزات مورد دقت قرار گرفته است. البته در این مستند دسترسی به تمام تجهیزات دفاعی به دلایل طبقه‌بندی اطلاعاتی صورت نگرفته است و فقط بخشی از تجهیزات قابل انعکاس بوده که همین بخش که در فیلم روایت شده، خیلی برای ما و تیم تولید فیلم حیرت‌انگیز بود.

گفت‌وگو با کارشناسان نظامی و تحلیل‌گران عرصه سیاست باعث شد تا متوجه شویم بعد از همه‌ی تحقیقاتی که برای تولید این مستند صورت داده‌ایم، هنوز خیلی مانده است تا ادعا کنیم نیروی هوافضا را شناخته‌ایم تا بتوانم قدرت این نیروی عظیم جمهور اسلامی را به نمایش بگذاریم. 

موضوعاتی که در این مستند مطرح می‌شود تنها بخش کوچکی از قدرت جمهوری اسلامی در آسمان است. مخاطب با دیدن این مستند به راحتی به این موضوع پی خواهد برد که خداوند چقدر شخصیت‌هایی همانند شهید طهرانی‌مقدم و دیگر نیروهای بسیجی را دوست داشته است و به آنها عنایت و کمک کرده تا به این پیشرفت‌ها دست‌یابی کنند. 

دفاع‌پرس: گویا این فیلم بخشی از مجموعه فیلم‌های مستندی است که مرکز تولیدات هنری انقلاب اسلامی، وابسته به معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه تولید کرده است. این مجموعه فیلم‌های مستند با چه هدفی و به چه شکلی توسط معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه تولید شده است؟

یک مجموعه‌ی مستند تولید شده که بنده در بخش هوافضا و به دلیل علاقه‌ی که به شهید طهرانی‌مقدم و هوافضا داشتم این پروژه را قبول کردم. عزیزان مستندساز دیگری خدمات مختلف سپاه پاسداران در حوزه فرهنگی و نظامی، معیشتی و اقتصادی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای حفاظت از انقلاب اسلامی به آن‌ها پرداخته را تولید کرده‌اند.

پرداختن به این موضوعات اگرچه دیر رقم خورده است اما سپاه اگر بخواهد بخشی از خدمات صورت گرفته را در قالب هنر و فیلم به مردم نمایش دهد شروع خیلی خوب و مبارکی خواهد بود.
امیدوارم آثار تولید شده این حوزه با کیفیت بالایی تولید شده باشند و واقعیت‌ها و آنچه سند است را نشان داده باشند. البته که در طول این سال‌ها سپاه پاسداران خدمات مختلفی را برای کشور انجام داده است اما بنده شخصاً موضوعات مربوط به دفاعی و مقاومت؛ و آن‌چه مربوط به حوزه‌ی بین‌الملل و قدرت کشور در منطقه باشد را بیشتر می‌پسندم. لذا در مستند هوافضا سعی کردیم نوع روایت و مواجهه متفاوت باشد و با یک ریتم خوب و شکل فرمی مناسب، محتوای قوی ارائه کنیم.

دفاع‌پرس: شما بعنوان مستندسازی خوش سابقه در حوزه‌ی انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت، تولید چنین فیلم‌هایی را تا چه اندازه لازم و ضروری می‌دانید؟
خیلی مهم است که این آثار تولید شوند و امیدواریم این تولیدات ادامه‌دار باشند. ما در حوزه‌های مختلف به‌قدری حرف‌های نگفته داریم که اگر سال‌ها تولید مستند از آن‌ها داشته باشیم هنوز بسیاری از آن‌ها ناگفته خواهد ماند.

دفاع‌پرس: اگر صحبت دیگری دارید بفرمائید.

امیدوارم مسوولین بخش فرهنگی و فرماندهان بخش‌های نظامی این فعالیت‌ها و تولیدات را ادامه‌دار کنند و نگاه‌های فرهنگی به مسائل نظامی و دفاعی را مورد توجه قرار دهند چراکه این روزها، روزهایی است که بسیاری از مسائل و اتفاقات بزرگ با چشم‌پوشی رسانه‌ای و مخفی نگه داشتن از دید مردم مغفول مانده‌ است.

الزام نمایش پیشرفت‌های نظامی کشور به جهان در قالب تولید فیلم/ هوافضای سپاه مدیون شهید «طهرانی‌مقدم» است

رسانه می‌تواند یک بازوی دیگری در قدرت دفاعی کشور باشد لذا باید در بخش‌هایی که دارای قوت هستیم برای مردم آگاهی‌سازی کنیم. هفته گذشته شاهد قدرت‌نمایی نیروی دریایی سپاه در آب‌های کشورمان بودیم؛ اگر این اتفاق برای مردم روایت نمی‌شد شاید حال خوب امروز مردم از توان قدرت نظامی و دفاعی کشور وجود نداشت. 

امیدوارم در بسیاری از مسائل و بخش‌های مختلف نظامی ارتش و سپاه، شاهد تولیدات هنری و رسانه‌ای مختلف جذاب و استاندارد باشیم تا بتوانیم این آثار را علاوه بر نمایش در ایران در کشورهای مختلف جهان و حتی برای کشورهای مسلمان و دوست به‌نمایش در آوریم تا از قدرت دفاعی ایران مطلع شوند. در پایان آرزوی توفیق برای همه عزیزانی دارم که در این حوزه‌ها تولید اثر هنری داشته‌اند.

به گزارش دفاع‌پرس، مجموعه فیلم‌های مستند «به شهادت تاریخ»، روایتی متفاوت از پیشرفت‌ها، افتخارات و حوادث حساس انقلاب اسلامی، بزودی از سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود.

براساس این گزارش، بخش نخست این مجموعه‌ فیلم‌های مستند، تحت عنوان «داستان آسمان» به کارگردانی «ساسان فلاح‌فر» و تهیه‌کنندگی «پژمان لشگری‌پور» با موضوع روایت شکل‌گیری و پیشرفت‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که قسمت اول آن روز یکشنبه ۲۳ آبان‌ و قسمت دوم آن سه‌شنبه ۲۵ آبان‌، ساعت ۲۰ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار