مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی خبر داد؛

برپایی نمایشگاه دفاع مقدس در مشهد

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: نمایشگاه دفاع مقدس به منظور معرفی و تبیین عملکرد یگان‌ها و دستگاه‌های استانی مؤثر در این حماسه جاوید پایان آذر در مشهد افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۴۸۸۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲ - 13November 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نشست ستاد اجرایی نمایشگاه دفاع مقدس به ریاست سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و سایر اعضا در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان برگزار شد.

سردار یوسفعلی‌زاده در این نشست اظهار داشت: بحمدالله فازهای یک و ۲ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان با مساعدت مسئولین و فرماندهان احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: گروهی از متخصصین یک سال است که در حوزه محتوایی مرکز فرهنگی دفاع مقدس مطالعات خود را آغاز کرده‌اند؛ تألیف شش جلد کتاب که به تأیید بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس رسیده ماحصل این مطالعات است. این پروژه پژوهشی تا پایان آذر به اتمام می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری تأیید نهایی آن صورت بگیرد.

این مسئول تصریح کرد: بعد از تأیید پروژه محتوایی مرکز فرهنگی، آثاری که قرار است در این مرکز به نمایش گذاشته شود تولید خواهد شد که این مرحله از کار ممکن است تا پایان سال ۱۴۰۱ به طول بینجامد. 

وی بیان داشت: باتوجه به اینکه تجهیز و موزه‌آرایی برابر استانداردهای ابلاغی از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیازمند زمان است و از طرفی مطالبه پیشکسوتان جهاد و مقاومت و همچنین مسئولین استانی و کشوری است که از فضاهای احداث شده در جهت نشر ارزش‌های دفاع مقدس استفاده شود؛ بر همین اساس تصیم گرفته شد قبل از عملیات نهایی موزه‌آرایی، به مدت یکسال نمایشگاهی به منظور معرفی و تبیین نقش و عملکرد یگان‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های استان که در دفاع مقدس نقش فعال داشتند دایر شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی بیان داشت: نمایشگاه دفاع مقدس مشهد با شعار محوری «ما مقتدریم» در ساختمان مقاومت اسلامی مرکز فرهنگی دفاع مقدس با حدود سه هزار متر زیربنا برپا می‌شود.

یوسفعلی‌زاده ادامه داد: ستاد اجرایی نمایشگاه دفاع مقدس تشکیل و جلسات تخصصی با محوریت این ستاد برگزار شده و طراحی و مطالعه مفهومی و شکلی این نمایشگاه با هماهنگی و همکاری یگان‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مؤثر تا ۲۵ آبان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگی و تقسیم کار با نمایندگان یگان‌ها و دستگاه‌ها از ۲۵ آبان تا ۳۰ آبان صورت می‌پذیرد و از یکم آذر تهیه و تأمین امکانات، تجهیزات و محتواهای مورد نیاز غرفه‌های نمایشگاه انجام خواهد گرفت و غرفه‌آرایی و اخذ تأییدیه ستاد نمایشگاه تا ۱۵ آذر به پایان می‌رسد. فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی استان و همچنین مدیران دستگاه‌ها و سازمان‌ها تا بیستم آذر جهت رفع اشکالات، از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد.

این مسئول ابراز داشت: نمایشگاه دفاع مقدس در پایان آذر سال جاری در مشهد افتتاح می‌شود و تا پایان مهر ۱۴۰۱ با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پذیرای علاقه‌‌مندان به فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت به‌ویژه جوانان و نوجوانان خواهد بود.

وی تأکید کرد: اعضای ستاد اجرایی نمایشگاه دفاع مقدس با تشکیل ستادهای داخلی در مجموعه‌های خود، با انسجام، آمادگی و پیوستگی و در یک تعامل سازنده این مأموریت را تا حصول نتیجه پیگیری کنند.

یوسفعلی‌زاده طرح‌ریزی، مدیریت و انجام هماهنگی‌ها با مسئولیت اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان و با محوریت ستاد اجرایی نمایشگاه و معرفی نماینده تام‌الاختیار توسط رده‌ها و یگان‌های نیروهای مسلح و مدیران دستگاه‌ها و سازمان‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه جهت پیگری امور و رعایت زمانبندی اقدامات اجرایی برپایی نمایشگاه از سوی یگان‌ها و دستگاه‌ها و سازمان‌های را ضروری دانست.

وی استفاده ستاد اجرائی نمایشگاه از توانمندی‌ها و پشتیبانی‌های عمومی دستگاه‌ها در برپایی نمایشگاه، بهره‌گیری از علم، هنر و تکنولوژی در ارائه محتواهای قابل ارائه در نمایشگاه از سوی کلیه شرکت‌کنندگان، راه‌اندازی و تأمین زیرساخت نمایشگاه توسط ستاد اجرایی نمایشگاه و تهیه و تأمین محتواها، امکانات و تجهیزات تخصصی مورد نیاز و اقدامات مدیریتی و پیرامونی هر غرفه از سوی هر یگان و دستگاه، رعایت دستورالعمل‌ها و پیگیری مصوبات تا حصول نتیجه جهت حفظ نظم و انضباط و برخورداری از انسجام و یکپارچگی و همچنین ارائه محصولات فرهنگی و ادبی تولیدشده توسط هر یگان و دستگاه نظیر کتاب، ویژه‌نامه، فیلم مستند، موشن‌گرافی در نمایشگاه و غرفه مربوطه را مورد تأکید قرار داد.

موزه دفاع مقدس استان، میعادگاه ایثارگران خراسان رضوی است

مسئول دبیرخانه مرکزی کنگره‎های شهدای استان خراسان رضوی در بخش دیگری از این مراسم، موزه دفاع مقدس استان را میعادگاه جامعه ایثارگری خراسان رضوی دانست و گفت: مطمئناً آحاد هم‎استانی‌ها از خانواده‌های معظم شهدا گرفته تا ایثارگران، پیشکسوتان و قشر نخبگانی جامعه چشم انتظارند تا شاهد به نمایش درآمدن بهترین محتوای فرهنگی در موزه دفاع مقدس خراسان رضوی باشند لذا برای تدارک موزه‌های موقت و درنظرگرفتن تمهیدات لازم در فضاسازی‌های مقدماتی موزه باید به حد کمال از ابزار هنر برای تبیین فرهنگ جهاد و شهادت و نشر این ارزش‌ها استفاده کرد.

وی ابراز داشت: ارائه یک نمایشگاه فاخر که بتواند پاسخگوی نیازهای اقشار مختلف جامعه باشد؛ آن هم در این استان که خود افتخار میزبانی از سرداران شهید نام‌آور بسیاری را در کارنامه ایثارگری خود دارد، نیازمند مطالعات علمی و مشاهدات میدانی کارشناسانه‌ای است تا از همه ظرفیت‌های فرهنگی موجود استفاده شود، همه فرازها و افتخارات مجاهدان خراسانی در دفاع مقدس در آن به نمایش درآید و دانش آموزان، دانشجویان و طلاب به‌عنوان اقشار خاص جامعه و البته آحاد مردم بتوانند از محتوای آن بهره ببرند.

در این نشست، نمایندگان رده‌های مختلف نیروهای مسلح مستقر در استان و همچنین مسئولان برخی از نهادهای فرهنگی حاضر در جلسه به بیان نظرات و راهکارهای خود در خصوص تقویت محتوایی نمایشگاه مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار