یادداشت/ علی عبدالصمدی

«اقتصاد مقاومتی»؛ بهترین الگو جهت رشد و واکسینه کردن بدنه ی اقتصاد کشور

در گفتمان «اقتصاد مقاومتی» با استفاده از پتانسیل‌های داخلی و در عین حال ایجاد تعامل سازنده‌ اقتصادی با کشور‌های دوست و خوشنام جهان، می‌توان هم عزت نفس داخلی را ارج نهاد و هم تعامل سازنده‌ای با دیگر کشور‌ها برقرار ساخت.
کد خبر: ۴۸۸۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۰ - 15November 2021

«اقتصاد مقاومتی»؛ بهترین الگو جهت رشد و واکسینه کردن بدنه ی اقتصاد کشورگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ مدتی پیش ریاست محترم جمهور با حضور در جمع نخبگان اقتصادی ضمن مرور مشکلات اقتصادی‌ که گریبانگیر کشور شده (از جمله تحریمها، ضعف در مدیریت بانک‌ها و...) چهار سوال اصلی را در حوزه‌ اقتصادی جهت بهبود شرایط معیشتی مردم مطرح کردند.

این چهار پرسش حول مسائلی از جمله عدم مطلوبیت شاخصه‌های اقتصادی کلان کشور، عدم کنترل تورم، عدم مثمر ثمر بودن یارانه‌های نقدی و نهایتا عدم وجود رشد اقتصادی مطلوب بود. این مقال به هیچ عنوان قصد حلاجی کردن مسائل اقتصادی را ندارد، ولی در مقام پاسخ به مقام محترم ریاست جمهور باید به چند نکته اشاره داشت:

پیش از هر چیز این که ریاست جمهور صراحتا به مشکلات مردم اشاره دارند مایه‌ دلگرمی عمومی است. دولت سیزدهم با ادامه‌ سیاست‌های اقتصادی مانند پرداخت یارانه‌ نقدی، یقینا سعی در بهبود شرایط اقتصادی عامه‌ مردم دارد اما به طور کلی درباره‌ی بهبود شرایط اقتصادی کشور باید به چند نکته یا اصطلاحا الگوی اقتصادی اشاره داشت:

نخست اتکا به سرمایه‌های مادی، انسانی، معنوی و فکری داخلی است. یقینا چه بخش‌های دولتی و چه بخش‌های خصوصی با استفاده‌ به جا و بهینه از نیروی انسانی و منابع طبیعی می‌تواند در بهبود شرایط اقتصادی کشور مثمر ثمر واقع شوند.

نکته‌ی دوم استفاده‌ بهینه و درست از منابع خارجی است؛ قطع به یقین تمامی منابع و مآخذ طبیعی و انسانی هر کشوری قادر به پاسخگویی و برآورده کردن همه‌ی نیاز‌های اقتصادی آن کشور نیست، لذا ایجاد ارتباط صحیح با کشور‌هایی که دارای شرایط مطلوب اقتصادی در جهان باشند، جز برنامه‌های کلان اقتصادی هر کشوری باید باشد. مجری این برنامه‌ها در اقتصاد امروزی هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی می‌توانند باشند.

مجموع این دو نکته یعنی استفاده از منابع داخلی و خارجی مستلزم داشتن مدیریت صحیح اقتصادی در سطح کلان کشور است.

ایجاد هماهنگی بین منابع داخلی و خارجی، ایجاد توازن بین بخش‌های دولتی، تعاونی و خصوصی از اهم وظایف مدیریت اقتصادی در سطح کلان جامعه است. در همین راستا مدیران اقتصادی کشور با استفاده‌ توامان از تجربیات مدیران مجرب‌تر و نیز کارشناسان جوان و صاحب اندیشه‌های نوین اقتصادی و البته ایجاد تعامل سازنده‌ اقتصادی با کشور‌های دوست می‌توانند هم در رشد اقتصادی کشور و هم در ایجاد روحیه‌ پرنشاط در سطح جامعه مفید واقع شود.

یقیناً، وقتی در عرصه‌های خرد و کلان اقتصادی هم برای متخصصین متعهد خارجی و هم برای کارشناسان صاحبنظر و دلسوز داخلی مجال تعامل به وجود آید، نتیجه‌ نهاییش رشد اقتصادی و رضایت عمومی مردم خواهد بود.

در جهت نیل به این هدف متعالی اقتصادی، بهترین الگویی که حائز تمامی خصائص و ویژگی‌های فوق است، گفتمان «اقتصاد مقاومتی» است.

در گفتمان «اقتصاد مقاومتی» با استفاده از پتانسیل‌های داخلی و ایجاد تعامل سازنده و به دور از استعمار و استثمار بیگانه و در عین حال ایجاد تعامل سازنده‌ اقتصادی با کشور‌های دوست و خوشنام جهان، می‌توان هم عزت نفس داخلی را ارج نهاد و هم تعامل خوب و سازنده‌ای با دیگر کشور‌ها برقرار ساخت.

ضمناً نباید فراموش کرد که اصلاح شرایط فعلی منوط به شناسایی عوامل مخرب داخلی و خارجی نیز هست. وجود عوامل خائن و غیرمتعهد در بدنه‌ اقتصادی کشور از یک سو و ایجاد مشکلات عدیده در سطح بین المللی (مانند تحریم‌ها) از سویی دیگر از عوامل مهمی هستند که دولت با مقابله با آن‌ها می‌تواند بدنه و شاکله‌ اقتصادی کشور را واکسینه کند و موجب رشد تعالی آن و رضایتمندی شهروندان از اوضاع کشور شود.

انتهای پیام/۱۳۳

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار