دبیر هفته کتاب در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تقویت موضوعات دینی رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی/ ۱۳۸ شهر فاقد کتابخانه‌ است

رمضانی با تاکید بر اینکه تقویت موضوعات دینی و ارزشی رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی است، گفت: ۱۳۸ شهر فاقد کتابخانه‌ی عمومی در سطح کشور وجود دارد که اولویت ما برای ساخت کتابخانه هستند.
کد خبر: ۴۸۸۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱ - 14November 2021

«مهدی رمضانی» معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی و دبیر هفته کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، درخصوص اولویت‌های این نهاد در ساخت کتابخانه‌های عمومی اظهار داشت: اولویت ساخت کتابخانه‌های عمومی برای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با شهر‌هایی است که اساساً هیچ کتابخانه‌ای ندارند.

وی با بیان‌ اینکه تا سال ۱۳۹۷ حدود ۲۵۶ شهر کشورمان فاقد کتابخانه‌ی عمومی بوده است، گفت: البته تعداد شهر‌های فاقد کتاب به‌دلیل اضافه شدن شهر‌های ما در سطح کشور همواره رو به رشد است؛ چراکه از تجمیع روستا‌ها و بخش‌ها، همواره شهر‌هایی ایجاد می‌شود. طی این سال‌ها حدود ۶۵ درصد از آمار شهر‌های فاقد کتابخانه مورد توجه قرار گرفته‌اند و کتابخانه‌های فعال برایشان ایجاد شده است.

دبیر هفته‌ی کتاب ادامه داد: هم‌اکنون ۱۳۸ شهر در سطح کشور فاقد کتابخانه عمومی است که در اولویت ساخت کتابخانه قرار دارند. در حوزه کتابخانه‌های روستایی اولویت ما در احداث کتابخانه با روستا‌هایی است که جمعیت آن‌ها بیشتر از دو هزار و ۵۰۰ نفر باشد؛ جمعاً حدود هزار روستا شامل این شرایط و احداث کتابخانه هستند که برای جلوگیری از بی‌عدالتی فرهنگی در این مناطق به‌سمت احداث کتابخانه‌های سیار رفته‌ایم.

رمضانی کتابخانه‌های سیار را یکی از بهترین انواع خدمت‌رسان‌ها در عرصه کتاب توصیف کرد و افزود: کتابخانه‌های سیار سرعت خدمت‌رسانی را بیشتر کرده‌اند و ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی تاکنون ۳۶ کتابخانه‌سیار ایجاد کرده‌ایم و در آینده این برنامه را با جدیت بیشتری پیش خواهیم برود و پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم طی سال‌جاری و سال آینده در این حوزه بتوانیم رشد جدی داشته باشیم.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی درخصوص موضوع دفاع مقدس و برنامه‌های نهاد پیرامون آن اظهار داشت: بحث دفاع مقدس در همه فعالیت‌های نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور وجود دارد و به این موضوع پرداخته می‌شود البته معتقدیم آنگاه که موضوعات را از فضای عمومی کتابخانه خارج کرده‌ایم و در بخش خاص قرار داده‌ایم، به آن موضوع لطمه زده‌ایم.

دبیر هفته کتاب ادامه داد: وقتی یک داستان دفاع مقدس در قفسه‌ی عمومی رمان‌های کتابخانه وجود دارد دسترسی مخاطبین به این کتاب وجود دارد بیشتر است اما به‌محض اختصاصی کردن موضوع و در جایگاه خاصی قرار آن دسترسی به کتاب نیز محدود می‌شود لذا ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی سیاست و رویکردمان تقویت و توسعه موضوعات دینی و ارزشی در بستر همه‌ی سطوح کتابخانه‌های عمومی است.

رمضانی با تاکید براینکه موضوع دفاع مقدس را به‌طور ویژه و در بخش خاصی پیگیری نخواهیم کرد، چون معتقدیم به آن لطمه وارد خواهد شد، افزود: البته موضوع دفاع مقدس اولویت ما در فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی خواهد بود و خودمان را مدیون رزمندگان و مجاهدان می‌دانیم و اقدامات اساسی در این زمینه را وظیفه می‌دانیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها