مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تشریح کرد:

اقدامات و برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در هفته کتاب

توکلیان با اشاره به تجلیل از برگزیدگان حوزه کتابخانه‌های عمومی در نخستین روز از بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، افتتاح کتابخانه‌های عمومی، طرح بخشودگی جرائم دیرکرد و عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کشور را از برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در هفته کتاب اعلام کرد.
کد خبر: ۴۸۸۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳ - 14November 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «مهدی توکلیان» مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در رابطه با برنامه‌های این نهاد در هفته کتاب اظهار داشت: شنبه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ اختتامیه و مراسم تجلیل از برگزیدگان پنجمین دوره دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» همراه با برپائی نمایشگاه از آثار برگزیده و رونمایی از کتاب آثار برگزار شد. شنبه ۲۲ آبان ماه نیز، دبیرکل، معاونان و مشاوران، دست اندرکاران هفته کتاب و تعدادی از کارکنان نهاد و کتابداران استان تهران به نمایندگی از جامعه کتابداران در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حضور یافتند و زیارت قبور شهدا به‌صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد. همچنین در این روز نشست «همایش طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی» با مشارکت انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران ساعت ۱۰ صبح ۲۲ آبان ماه برگزار شد.

وی افزود: طرح پویش اهدای کتاب، اهدای دانایی در ایام هفته کتاب با شعار (با اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی؛ کتاب را همنشین خانواده‌های ایرانی کنیم) همزمان با هفته کتاب آغاز و اجرا می‌شود. همچنین آغاز طرح بخشودگی جرائم دیرکرد از ۲۲ آبان تا ۱ آذرماه، در کتابخانه‌های عمومی کشور صورت می‌گیرد. از دیگر برنامه‌های این نهاد افتتاح کتابخانه‌های عمومی در سطح کشور است.

وی با اشاره به این‌که طرح کتابدار افتخاری در هفته کتاب آغاز به کار می‌کند، تصریح کرد: یکشنبه ۲۳ آبان ماه نشست «خاطره‌گویی کتابداران» با مشارکت ده استان (خوزستان، قم، خراسان رضوی، مازندران، سمنان، خراسان جنوبی، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد و کرمان) برگزار شد. همچنین وبینار معرفی و انتشار «جایزه خدمات کتابخانه (برون کتابخانه‌ها) با مشارکت انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران ویژه کتابداران برگزار شده است.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: دوشنبه ۲۴ آبان مراسم تجلیل از برگزیدگان حوزه کتابخانه‌های عمومی به همراه معرفی و تقدیر از برگزیدگان در تالار وحدت ساعت ۱۰ صبح در حوزه‌های کتابدار و مسئول برتر کتابخانه (درجات استاندارد، مرکزی، صفحه برتر مجازی (کتابخانه‌ای، فردی، کار گروهی)، کتابخانه برتر (مشارکتی، سیار، روستایی، درجه ۸ و ۹)، کتابخوان برتر (خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال)، انجمن برتر (استان و شهرستان)، خیرین (احداث و واگذاری، کمک‌های نقدی، سازمان‌ها)، تقدیر ویژه (نوآوری در خدمات کتابخانه‌ای، کتابدار برتر در حوزه مرجع مجازی، ناشنوایان و طرح خدمات تحویل کتاب در محل، رابطان فرهنگی، بخش شایستگان تقدیرو استمرار، برگزار می‌شود.

وی ضمن بیان اینکه عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کشور از ۲۴ تا ۲۶ آبان ماه انجام می‌شود، عنوان کرد: سه شنبه ۲۵ آبان ماه ارسال ۲۰۰ عنوان کتاب به کتابخانه‌های سیار آغاز می‌شود. همچنین نشست «کتابخوان خانوادگی و تقدیر از خانواده برتر» در سطح استان با محوریت استان‌های فارس، اردبیل، گیلان، هرمزگان، آذربایجان غربی وکردستان برگزار خواهد شد و از هر استان یک خانواده منتخب کتابخوان در این برنامه شرکت می‌کنند. یک نفر از اعضای هر خانواده در هر استان (پدر و مادر و فرزندان) به نمایندگی از خانواده به معرفی کتاب خود در برنامه ملی می‌پردازد.

وی ادامه داد: چهارشنبه ۲۶ آبان ماه نیز نشست مشاوره‌ای با موضوع «چگونه هر سال ۱۰۰ کتاب بخوانیم» با حضور برخی از هنرمندان کتابخوان و صاحبنظران برگزار می‌شود. همچنین رونمایی و عملیاتی کردن سامانه «پرسش از کتابدار» نیز در ۲۶ آبان ماه برگزار می‌شود. پنج شنبه ۲۷ آبان ماه «لیگ نهایی برنامه مشاعره» با موضوع کتاب با محوریت استان‌های تهران، البرز، چهارمحال بختیاری، زنجان، لرستان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و مرکزی برگزار خواهد شد.

مدیر کل روابط عمومی امور بین الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: جمعه ۲۸ آبان ماه مدیران کل استانی در نماز جمعه حاضر و به ارائه گزارش می‌پردازند. شنبه ۲۹ آبان ماه نیز طرح اعضای کتابخوان قصه گو اجرا خواهد شد. یکشنبه ۳۰ آبان ماه نیز وبینار معرفی و انتشار فراخوان «مسابقه طراحی خدمت» با مشارکت انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران (ویژه پژوهشگران) ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود.

توکلیان یادآور شد: جلسه رونمایی و بررسی کتاب از منابع تقریظی اخیر مقام معظم رهبری نیز ۳۰ آبان ماه انجام می‌شود و دوشنبه ۱ آذر ماه نیز نشست کتابخوان، ویژه اساتید دانشگاه با موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی با حضور استادانی از آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان شمالی، قزوین، همدان و یزد، برگزار خواهد شد. همچنین چهارشنبه ۳ آذر ماه رونمایی از اسناد آمایش سرزمینی ساعت ۱۰ تا ۱۲ انجام و نشست کتابخوان ویژه با موضوع زندگینامه خیرین و کارآفرینان نیز برگزار می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به دیگر اقدامات این نهاد در سطح تهران در هفته کتاب اشاره کرد و افزود: پخش انیمیشن «آقا و خانم کتابدار» از شبکه‌های سیما، مشارکت با سازمان زیباسازی شهرداری در تبلیغات محیطی، حضور در رسانه ملی، رونمایی از پورتال مرکزی نهاد و استان‌ها نیز همزمان با هفته کتاب انجام می‌شود.

مهدی توکلیان در پایان با بیان اینکه ۳۳۰ برنامه در سطح استان‌ها در این هفته برگزار می‌شود، گفت: حضور مدیرکل در نماز سیاسی عبادی جمعه، دیدار با مسئولان شاخص و افراد تاثیرگذار در استان‌ها از جمله امام جمعه و فرمانداران، دیدار با خانواده معظم شهدا و گرامیداشت فرهنگ ترویج ایثار و شهادت، دیدار با خانواده معظم شهدا، شاداب سازی کتابخانه‌های عمومی به منظور استقبال از مخاطبان، برپایی ایستگاه‌های اهدای کتاب با هدف غنی سازی منابع کتابخانهای، برپایی نمایشگاه کتاب، رونمایی و نقد کتابخانه‌ای شاخص تقریظی، بازدید از کتابخانه‌های عمومی با محوریت مخاطبان کودک و خانواده‌ها، بیش از ۱۰ هزار برنامه کتابخانه‌ای در سرفصل‌‍‌هایی، چون نقد کتاب، رونمایی کتاب، کارگاه‌های آموزشی در بیش از ۱۱۵ سرفصل، جمع‌خوانی کتاب، جلسات شعرخوانی، نشست‌ها و وبینار‌های فرهنگی و ادبی، برگزاری حافل قرآنی، فعالیت‌های بخش کودک اعم از قصه گویی، اوریگامی و نمایش خلاق نیز همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود.

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه تا یکم آذرماه ۱۴۰۰با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار