به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، حجتالاسلام محمد قطبی در دیدار حجت الاسلام محمد دبیری فرد رییس دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان، اهواز را از شهرهای استراتژی و جدی استان خوزستان برشمرد و اظهار داشت: با توجه به کارهای مذهبی که صورت میگیرد، اهواز حرم چهارم است.
وی با اشاره به تقسیم کاری که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم صورت گرفته است، افزود: جنس کار مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اصطلاحاً فناوریهای فرهنگی، صنایع خلاق میباشد و حوزه کار این مرکز در کشور از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نشات گرفته است.
وی یادآور شد: روش کار در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق بدین شکل است که کسانی که ایدههای خلاقانه در عرصه فرهنگ و صنایع خلاق دارند را در فراخوانها جذب میکنیم، یعنی فردی یک ایده و آورده جدیدی را دارد و اگر ایده آن امکان تاب آور شدن داشته باشد و بتواند به یک خدمت یا محصول تبدیل شود، پذیرش میکنیم و فرآیندهای آموزش، مشاوره و منتورینگ و خدماتی عمومی مورد نیاز را در اختیار وی میگذاریم تا این ایده به یک شرکت خلاق و به یک محصول یا خدمت تبدیل شود و در جامعه به صورت رسمی ارائه کند.
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار داشت: مدلی که در این مرکز تعریف کرده ایم، را تحت عنوان «سه دال» پیش میبریم که سه گام دارد: در مرحله اول، ایده به مدل تبدیل میشود، در مرحله دوم، بیزینس پلن نوشته خواهد شد و تیم ایده به هسته فناور تبدیل میشود؛ در مرحله سوم، کسب و کار میشود که به سه دال دهلیز، درگاه و دالان میرسد.
ضرورت ورود طلاب در فضای کسب و کار نوآورانه و فناورانه
وی در خصوص اپلیکیشن مدرسه فناوری فانوس گفت: در کنار این امر چند فعالیت دیگر هم شروع کرده ایم که آموزشهای حوزه فناوری فرهنگی از جمله آنهاست؛ به عنوان مثال، طلبهای که در حجره است، باید وارد چنین فضای کسب و کاری شود؛ بدین منظور، یک مسیر از حجره تا غرفه را تعریف کرده و درسهایی در قالب دوره ها، وبینارها و... تدوین کرده ایم و اینها را در قالب اپلیکیشنی با عنوان «مدرسه فناوری فانوس» بارگذاری و در کافه بازار قرار داده ایم.
تشریح روند برگزاری رویداد ملی ایده پردازی «کاریزنگار»
حجت الاسلام والمسلمین قطبی در ادامه با اشاره به برگزاری رویدادهای ملی ایده پردازی از سوی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق پرداخت و تصریح کرد: در کنار این فعالیت ها، رویدادی تحت عنوان «کاریزنگار» را تعریف کرده ایم که این رویداد، رویدادی است که به صورت ملی برگزار میشود که امکان میزبانی استانها را هم داریم.
وی افزود: رویداد «کاریزنگار» بر اساس یک منطق موضوعی به اصطلاح سلول کشتی که افراد مراجعه میکنند و ایده هایشان را ثبت میکنند و یک فرآیند تمرین و تجربه، آموزش، کارگاه تخصصی، مشاوره و... دارد که طی دو ماه انجام میشود.
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تبیین کرد: در ادامه، پس از بررسی، به ایدههای برتر جوایزی اهدا میشود و در شتاب دهنده ما پذیرش خواهند شد و رشد میکنند تا به یک شرکت خلاق تبدیل شوند؛ البته معادل این مرکز، مراکز رشد یا پارک علم و فناوری هستند.
حجت الاسلام قطبی با اشاره به اختصاص منتورهایی به تیم ایدهها ابراز داشت: فعالیت مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، شبیه گروههای تبلیغی است؛ کار این مرکز رشد ایده هاست و مشاوره میدهیم، همچنین یک منتور همراه تیم ایده میگذاریم تا ایده رشد کند و نیازمند کمک نباشد و به یک شرکت رسمی تبدیل شود تا بتواند محصول را تجاری سازی کند.
وی افزود: هم اکنون بیش از ۵۰ تیم مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در قم، مشهد و اصفهان فعالیت میکنند که تاکنون ۲۰ ایده با کمکهایی که صورت گرفته و قابلیت درونی که داشته اند، تجاری شده است و اکنون تاب آور شده اند و هزینه شان را در میآورند.
کسب و کار نوآورانه طلاب به تأسی از سیره علمای بزرگ شیعه
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار کرد: اگر بخواهیم معادل این کار را در تاریخ تشیع بدانیم، علمای بزرگی داریم که مخارج زندگی شان را از درآمد تألیفات و کتاب هایشان تأمین میکنند. اگر ما به جای کتاب، یک اپلیکیشن تولید کنیم و این محصول در کافه بازار ۱۰۰ هزار بار نصب شود و برای هر نصب مبلغی کمی هم درآمدزایی شود، زندگی اداره میشود.
وی یادآور شد: هر کسی بر اساس یک ایده ای، منطق تبلیغ ارزشهای دینی را در قالب یک محصول یا خدمت قرار میدهد، این محصول در جامعه میتواند در قبال خدمت درآمدزایی هم داشته باشد.
حجت الاسلام قطبی تصریح کرد: ما طلبهای داریم در فضای اینستاگرام پیجی راه اندازی کرده است و بیش ۱۵ هزار فالوور دارد و بستهها و دورههای آموزشی را تولید میکند و میفروشد و مخاطب برای شرکت در دورهها در موضوعات خانواده، سبک زندگی و... هزینه پرداخت میکند؛ با این روش بدون اینکه کمکی از دفتر تبلیغات اسلامی بگیرد، مخارج زندگی اش را تأمین میکند و ما هم کمک میکنیم تا مشتریهای سازمانی پیدا کند و در نتیجه تاب آور میشود.
تشریح ظرفیتهای بسیار خوزستان در انجام فعالیتهای نوآورانه و فناورانه
وی با اشاره به وجود ظرفیتهای مختلف در خوزستان گفت: به نظر میرسد در اهواز دو ظرفیت ویژه داریم که در قم وجود ندارد یا کمتر است؛ در حوزه تأمین نیاز فرهنگی، صنایع بزرگی مانند فولاد اهواز، نفت و پتروشیمی در اهواز وجود دارد و این ظرفیت خوبی است و نمونه اش را جلسهای با فولاد اصفهان داشتیم، مبنی بر این که طلبهها مجری فعالیتهای فرهنگی صنایع شوند.
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ابراز کرد: اهواز، چون شهری بزرگی از لحاظ صنعتی است و جمعیت زیادی دارد، چه بحث محیطی و چه بحث مسئولیت اجتماعی که مرسوم است، شرکتهای بزرگ به عهده میگیرند که قراردادهایی ببندند و کارهای فرهنگی را انجام دهند.
وی افزود: یک ظرفیت خوب دیگر این است که با توجه به تسلط شما به زبان عربی، میتوانید فعالیتهای ترجمهای برای کشورهای همسایه داشته باشید. این امکان هم وجود دارد که برخی از کارهایی که در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق انجام میشود، از ظرفیت ترجمه شما استفاده شود و در استورهای خارجی قرار بگیرد و آنجا یک بازار وسیعی است که حداقل برای جهان شیعه را میتوان پوشش داد که هم در تولید و هم مکمل محصولاتی که در اینجا یا اصفهان یا مشهد دارند، میتواند دامنه توسعه را پیدا کند.
حجت الاسلام قطبی تبیین کرد: یک فرصتهایی را با جامعه المصطفی فراهم کردیم که شاید در توسعه جهان اسلام در فروش محصول به ما کمک کند. این عرصههایی میباشد که موجود است و شاید بعد از مطالعه و بررسی عرصههای دیگری هم باز شود.
وی یادآور شد: راهیان نور هم ظرفیت بزرگی است و میتوان از اِلمانهای ساخته شده در مناطق جنگی، محصول و سوغاتهای زیادی تولید کرد. هر کدام از این مثالها را چند شرکت میتواند کار کند و تجارت کالاهای فرهنگی صورت گیرد.
ظرفیتهای خوزستان در تولید محصولات فرهنگی
مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به دیگر ظرفیتهای خوزستان در تولید محصولات فرهنگی اظهار داشت: منطقه گردشگری اختصاصی، قرار داشتن در مسیر کربلا، وجود شرکتهای بزرگ، مردم خونگرم و... فرصتهای زیادی برای کسب و کار فرهنگی در خوزستان است.
انتهای پیام/ 121