جغرافیای حماسه (۳۴)؛

مرکز پشتیبانی جنگ خراسان؛ عرصه‌ای دیگر برای نقش‌آفرینی سپاه

سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس علاوه بر تشکیل یگان‌های رزم و همچنین سازماندهی و آموزش نیروهای مردمی و اعزام آنها به مناطق عملیاتی، با تأسیس ستاد پشتیبانی جنگ در هر استان، کار جمع‌آوری و ارسال کمک‌های اهدایی مردم به جبهه‌ها را بر عهده گرفت.
کد خبر: ۴۸۹۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲ - 19November 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹.۵ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸ هزار و ۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

با توجه به نقش محوری شهر مشهد به‌عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند، خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی، توسط «محمدحسین حکیم‌نژاد» تهیه شده است.

مرکز پشتیبانی جنگ خراسان

«سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در آغازین روزهای پیروزی انقلاب، به‌فرمان امام خمینی (ره)، برای برقراری نظم و امنیت در شهرها و حفظ دستاوردهای انقلاب، تشکیل شد.

در ابتدای تشکیل این نهاد مردمی، مأموریت‌هایی همچون دستگیری سران خائن رژیم طاغوت و اعضای ساواک و همچنین اعضای سازمان مجاهدین خلق، کشف خانه‌های تیمی، حفاظت از شخصیت‌ها و اماکن مهم، برگزاری گشت‌های شبانه، ایجاد پست‌های نگهبانی در مراکز حساس، حضور در مناطق آشوب‌زده کشور مانند کردستان، سیستان و بلوچستان، گنبد کاووس، خوزستان را در دستور کار داشت.

با آغاز جنگ تحمیلی در شهریور ۱۳۵۹، سپاه پاسداران علاوه بر مأموریت‌های تعریف شده، در دفاع مقدس نیز نقش‌ داشت. این نهاد انقلابی علاوه بر حضور در مناطق عملیاتی، با ثبت‌نام از داوطلبان مردمی و برگزاری دوره‌های آموزش نظامی نسبت به اعزام آن‌ها به جبهه‌های حق علیه باطل اقدام می‌کرد.

سپاه پاسداران ضمن سازماندهی نیروهای مردمی، با تأسیس ستاد پشتیبانی جنگ در هر استان، کار جمع‌آوری و ارسال کمک‌های اهدایی مردم به جبهه‌ها را بر عهده گرفت.

مرکز پشتیبانی جنگ خراسان در دوران دفاع مقدس، فعالیت‌های مختلفی از قبیل جمع‌آوری، تفکیک و بسته‌بندی کمک‌های غیر نقدی مردم، جمع‌آوری وجوه نقدی، اعزام ماشین‌آلات مهندسی، خرید خودروهای مورد نیاز جبهه در حوزه‌های پشتیبانی و درمانی از محل کمک‌های نقدی مردم، تهیه البسه، مواد خوراکی و سایر اقلام مورد نیاز برای رزمندگان را در دستور کار داشت.

با پایان دفاع مقدس و تشکیل نیروی مقاومت بسیج، این مرکز در اختیار معاونت آماد و پشتیبانی منطقه‌ی مقاومت بسیج خراسان قرار گرفت و هم‌اکنون نیز در اختیار مؤسسه‌ی آموزشی رزمندگان اسلام وابسته به سپاه پاسداران است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار