جغرافیای حماسه (۳۷)؛

نقاهتگاه جهاد سازندگی؛ پشتیبان بهداری مهندسی رزمی در مشهد

بخشی از مجروحین جهاد سازندگی که از خطوط مقدم جبهه به شهر مشهد منتقل می‌شدند برای گذراندن دوره‌ درمان به نقاهتگاه جهادسازندگی انتقال می‌یافتند.
کد خبر: ۵۴۳۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۸ - 03September 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹.۵ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸ هزار و ۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

با توجه به نقش محوری شهر مشهد به‌عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند، خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی، توسط «محمدحسین حکیم‌نژاد» تهیه شده است.

نقاهتگاه جهاد سازندگی

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) در بهمن ۱۳۵۷، با توجه به عدم آبادانی نقاط محروم و دورافتاده‌ کشور در زمان حکومت طاغوت، با پیشنهاد عده‌ای از دانشجویان انقلابی، امام خمینی (ره) فرمان تشکیل جهاد سازندگی را صادر می‌نماید تا با کار جهادی، نقاط محروم آباد شود.

با شروع جنگ تحمیلی در شهریور ۱۳۵۹، جهاد سازندگی نیز همانند سایر نهادها در کنار مردم در دفاع از انقلاب اسلامی نقش ایفا کرد و مأموریت جدید خود را برای پشتیبانی از جنگ و بازسازی مناطق آزادشده از دست دشمن، آغاز نمود و لقب سنگرسازان بی‌ سنگر را از آن خود کردند.

ساختمان فعلی درمانگاه‌های تخصصی بیمارستان امدادی شهید کامیاب در ابتدای دهه ۶۰ به عنوان نقاهتگاه جهاد سازندگی، به بستری و درمان مجروحین جهاد سازندگی اختصاص پیدا کرده بود.

بخشی از مجروحین جهاد سازندگی که از خطوط مقدم جبهه به شهر مشهد منتقل می‌شدند برای گذراندن دوره‌ درمان به نقاهتگاه جهادسازندگی انتقال می‌یافتند.

این نقاهتگاه بعد از مدتی به‌عنوان اولین مرکز پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی خراسان در مشهد در راستای جمع‌آوری و ساماندهی کمک‌های مردمی به جبهه‌ها، تغییر کاربری داد.

این ساختمان در اواخر دهه‌ ۷۰ طی تفاهم‌نامه‌ای به دانشگاه علوم پزشکی مشهد واگذار و به بیمارستان امدادی شهید کامیاب الحاق یافت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار