جغرافیای حماسه (۳۲)؛

ارتفاعات خلج؛ آوردگاه رزم بی‌امان مجاهدان

با شروع ناامنی‌ها در کردستان و گنبد، همچنین با آغاز جنگ تحمیلی و ضرورت برگزاری آموزش‌های تخصصی و میدانی، این آموزش‌ها با حضور بسیجیان در ارتفاعات خلج در انتهای کوی سیدی مشهد برگزار می‌شد.
کد خبر: ۴۸۴۹۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳ - 22October 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نیروهای خراسانی از نخستین روزهای دفاع مقدس حضوری فعال و نقشی تأثیرگذار در دفاع از میهن اسلامی داشتند، به‌گونه‌ای که خراسان بزرگ در راستای ادای دین به انقلاب و ولایت، نقش تأمین نیروی انسانی را با بیش از ۹.۵ درصد کل اعزام‌های کشور را به خود اختصاص داد.

خراسان بزرگ در دوران دفاع مقدس علاوه بر کارکنان نیروهای مسلح، ۳۰۸ هزار و ۲۵۶ نفر بسیجی را به یگان‌های رزم اعزام کرد و یگان‌های رزم خراسان در دوران دفاع مقدس در ۹۸ عملیات شرکت داشت.

با توجه به نقش محوری شهر مشهد به‌عنوان کانون جهاد و مقاومت در دوران دفاع مقدس، به معرفی اماکنی که در خلق این حماسه ماندگار نقش داشتند، خواهیم پرداخت. این طرح پژوهشی تحت عنوان «جغرافیای دفاع مقدس مشهد» به سفارش مدیریت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی، توسط «محمدحسین حکیم‌نژاد» تهیه شده است.

ارتفاعات خلج

پس از پیروزی انقلاب اسلامی بـه رهبری امـام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۷ بـه علت فرار سران خائن رژیم و نابسامانی ادارات دولتی و قـوای انتظامی، به فرمان امام خمینی (ره)، برای برقراری نظم و امنیت در شهرها، کمیته انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران با محوریت مساجد و حسینیه‌ها تشکیل شد.

این نهادهای انقلابی برای سازمان‌دهی داوطلبان مردمی جهت انجام گشت‌های شبانه و ایجاد پست‌های نگهبانی در مراکز حساس و برقراری مجدد نظم و امنیت، نیازمند برگزاری دوره‌های آموزش نظامی از قبیل آشنایی با اصول اولیه به‌کارگیری سلاح، چگونگی اجرای پست‌های ایست و بازرسی، نگهبانی برای قشرهای مختلف بودند.

با توجه به این نیاز، دوره‌ای فشرده توسط دیگر انقلابیونی که آشنا با این مهارت‌ها بودند با همکاری برخی از برادران ارتشی در بسیاری از مساجد و حسینیه‌ها برگزار شد؛ اما با شروع ناامنی‌ها در کردستان و گنبد، همچنین با آغاز جنگ تحمیلی و ضرورت برگزاری آموزش‌های تخصصی و میدانی، مکان برگزاری این آموزش‌ها به ارتفاعات خلج در انتهای کوی سیدی مشهد منتقل شد.

تمرینات عملی تاکتیک، مانند پرش از خودرو، کمین و ضد کمین، ایست و بازرسی، انواع خیزها به‌صورت عملی در این مکان انجام می‌گرفت.

ارتفاعات خلج با گذشت بیش از ۳۳ سال از پایان دفاع مقدس هنوز آوردگاه رزم بسجیانی است که در سنگر دفاع از حریم نام خود را در زمره مجاهدان فی‌سبیل‌الله ثبت کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها