کارگردان مستند «پرچم سه رنگ» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

«پرچم سه رنگ» روایت محرومیت‌زدایی از سی‌سخت/ فعالیت‌های جهادی سپاه دیده نشده است

صبوحی با بیان اینکه مستند «پرچم سه رنگ» روایتی از محرومیت‌زدایی در جریان زلزله‌ی سی‌سخت است، گفت: بخش عمده‌ی فعالیت‌های محرومیت‌زدایی کشور توسط سپاه صورت می‌گیرد که دیده نشده است.
کد خبر: ۴۸۹۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲ - 20November 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در ادامه پخش مجموعه فیلم‌های مستند در حوزه‌ی پیشرفت‌ها، افتخارات و حوادث حساس انقلاب اسلامی از تلویزیون تحت عنوان «به شهادت تاریخ»، به بهانه پخش فیلم «پرچم سه رنگ» با موضوع محرومیت‌زدایی از این مجموعه، موجب شد تا گپ‌و‌گفتی‌ با «میثم صبوحی» کارگردان این فیلم داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید؛

دفاع‌پرس: خبری رسیده مبنی بر پخش فیلمی مستند با موضوع محرومیت‌زدایی به کارگردانی شما از تلویزیون، لطفا در خصوص ساخت این فیلم توضیح دهید.

ساخت فیلم «پرچم سه رنگ» مقدماتی طولانی داشت و می‌بایست یک‌سری هماهنگی‌ها، پژوهش و تحقیقات صورت می‌گرفت. قرار بود ما در این مستند تصویری هرچند کوتاه از فعالیت‌هایی که در حوزه محرومیت‌زدایی در کشور صورت می‌گیرد و به‌طور خاص سپاه متولی آن است را نمایش دهیم.

با دوستان فراوانی مشورت کردیم و مقدمات کار فراهم شده بود. شروع فعالیت‌های ما همزمان شد با زلزله‌ای که در شهر سی‌سخت اتفاق افتاد. این زلزله و شرایطی که به‌وجود آورده بود ما را مصمم کرد که این کار را از سی‌سخت شروع کنیم و به استان کهگیلویه سفر کنیم.

استان کهگیلویه یکی از استان‌های غربی کشور است که بخش‌ زیادی از محرومیت بخاطر بافت و جغرافیایی که رشته کوه‌های زاگرس ایجاد کرده قابل مشاهده است.

ما به‌ سی‌سخت رفتیم. زمانی به منطقه رسیدیم که بحران اولیه تا حدودی مرتفع شده بود و نیروهای سپاه با تمام توان و دیگر نیروهای امدادی در میدان مشغول آواربرداری بودند و فضای شهر به‌صورت یک کارگاه عمرانی بزرگ بود. همین شروع کار ما شد و از اتفاقاتی که در حال رخ دادن بود تصویربرداری را شروع کردیم.

«پرچم سه رنگ» روایت محرومیت‌زدایی از سی‌سخت/ فعالیت‌های جهادی سپاه دیده نشده است

ما به‌عنوان مستندساز بی‌واسه با مردم در ارتباط بودیم. صحبت‌هایی که از مردم می‌شنیدیم و حرف‌هایی که می‌زدند همه تاکید براین بود که اتفاق بد و سختی رقم خورده است ولی احساس تنهایی نمی‌کردند و همین‌که مردم احساس دلگرمی می‌کردند برای ما جالب بود.

بعد از این ما چند روزی در سی‌سخت بودیم و در ادامه سایر شهرهای استان را جست‌جو کردیم به‌دنبال فعالیت‌های محرومیت‌زدایی که اتفاق افتاده بود رفتیم. طیف این فعالیت‌ها زیاد و گسترده و متنوع در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی و کسب‌وکارهای اقتصادی بود.

ما در این سفر تمام حوزه‌هایی که فعالیت محرومیت‌زدایی سپاه شکل گرفته بود را دیدیم و به تصویرکشیدیم. ما به روستاهایی به‌شدت دور افتاده و صعب‌العبوری رفتیم که مردم هنوز برای گرم کردن خانه‌ها و پخت‌وپز از سوزاندن چوب درختان استفاده می‌کردند.

مسیر بسیاری از این روستاها تنها با ماشین‌های شاسی بلند میسر بود؛ به همراه گروه‌های جهادی که پیش از زلزله خدمات رسانی داشتند به این روستاها سفر کردیم و سعی کردیم اتفاقات و خدمات رخ داده را به تصویر بکشیم.

قبل از آن در تهران و با صحبت‌هایی که با سردار حزنی به عنوان فرمانده قرارگاه محرومیت‌زدایی داشتیم با شرح وظایف و مسوولیت‌ها و خدمات قرارگاه به خوبی آشنا شدیم و سپس در منطقه نمونه‌های عملی فعالیت‌ها را دیدیم و به تصویر کشیدیم. مردمی بسیار شریف، مهربان، و دوست‌داشتنی در منطقه بودند و ما تلاش کردیم حس دوطرفه‌ی مردم و کسانی که خدمت‌رسانی می‌کردند را در فیلم نشان دهیم.

فضای طبیعت منطقه به‌لحاظ بصری به فیلم کمک کرد و باعث شد فیلم به‌لحاظ تصویری خیلی متنوع باشد و برای خودمان نیز جذاب و تجربه‌ی متفاوتی باشد.

دفاع‌پرس: این فیلم بخشی از مجموعه فیلم‌های مستندی است که مرکز تولیدات هنری انقلاب اسلامی، وابسته به معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه تولید کرده است. این مجموعه فیلم‌های مستند با چه هدفی و به چه شکلی توسط معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه تولید شده است؟

یک‌سری خدمات در حوزه‌های مختلف در کشور صورت می‌گیرد که سپاه به‌طور خاص متولی بخش زیادی از این فعالیت‌ها است. وقتی وارد جزئیات این فعالیت‌ها می‌شویم متوجه داستان‌ها، قصه‌ها و اتفاقات روایت نشده می‌شویم. فارغ از فضای سازمان و تصویری که از سپاه در ذهن‌ها ساخته شده است وقتی وارد جزئیات می‌شویم با انسان‌های مخلصی روبرو می‌شویم که انگار هنوز روحیه‌های دوران جنگ را برای نسل‌های بعد حفظ کرده‌اند و مشغول خدمت جهادی هستند که حیف است این فعالیت‌ها دیده نشود.

فیلم ما دو جنبه داشت؛ یک جنبه مربوط به انعکاس محرومیت‌ها بود که گفته شود کشور بعد از ۴۰ سال هنوز درگیر محرومیت است و در طرف مقابل گفته شود گروهی شبانه روز خدمت‌رسانی می‌کنند.

در بخش‌های دیگر سپاه نیز چنین گروه‌های خدمت‌رسانی وجود دارند که حیف است خدمات آن‌ها دیده نشود؛ مستند ابزار خوبی برای انعکاس این خدمات است.

دفاع‌پرس: شما بعنوان مستندسازی خوش سابقه، تولید چنین فیلم‌هایی را تا چه اندازه لازم و ضروری می‌دانید؟

رابطه‌ی بین مردم و کسانی که مسوول خدمت به مردم هستند این رابطه در این فیلم‌ها بهتر دیده می‌شود یعنی این فیلم‌ها وارد ریز قضایا می‌شوند و تصویری از سپاه به مردم نمایش می‌دهد که آن تصویر را در خبرها و تصویرهای عمومی نمی‌شود پیدا کرد.

نمایش جزئیات و تعامل مردم و خادمان مردم در حوزه‌های مختلف و در سایر دستگاه‌هایی که خالصانه کار می‌کنند برای مردم و دستگاه‌ها سودمند است چراکه مردم از فعالیت‌ها دستگاهایی همچون سپاه مطلع می‌شوند و از طرفی مسوولین با محرومیت‌های موجود اشنا می شوند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها