مدیر انتشارات فاتحان در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

هفته کتاب، شب عید و آغاز سال جدید کتاب است

ناظری گفت: در هر کاری آغاز و پایان و شب عیدی وجود دارد و به نظرم هفته کتاب، شب عید و آغاز سال جدید کتاب است.
کد خبر: ۴۹۰۰۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰ - 21November 2021

«علی ناظری» مدیر انتشارات فاتحان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اظهار داشت: کتاب موضوع مهمی است و از همین جهت، هفته کتاب دارای اهمیت دوچندان می‌شود. ضروری است به موضوع کتاب‌ و کتابخوانی توجه ویژه‌ای شود. اگر ملتی بخواهد تمدن‌ساز باشد، باید اهل کتاب و کتابخوانی باشد.

وی تاکیدکرد: در این هفته نیاز است اهمیت و ضرورت کتابخوانی برای عموم مردم تبیین شود. کتاب عنصر بسیار مهمی در زندگی مردم است و نقش اساسی در آینده جامعه دارد.

مدیر انتشارات فاتحان گفت: در هر کاری آغاز و پایان و شب عیدی وجود دارد و به نظرم هفته کتاب، شب عید و آغاز سال جدید کتاب است. باتوجه به همین مساله مسئولان و فعالان حوزه کتاب باید در هفته کتاب، نگاهی به وضعیت یک سال اخیر خود و میزان رسیدن به اهداف و تحقق برنامه‌ریزی‌ها داشته باشند و علل و عوامل عدم تحقق برنامه‌ها و اهداف مشخص شود و ملاک برنامه‌ریزی برای سال پیش‌رو شود.

وی تصریح‌کرد: اگر می‌خواهیم کتاب جایگاه و اهمیت خود را پیدا کند، ضروری است در ابتدا در میان مسئولان کشور، جایگاه خود را پیدا کند. مسئولان اگر می‌خواهند مردم کتابخوان شوند، خودشان نیز باید به کتابخوانی اهتمام داشته باشند و این را در جا‌های مختلف نشان بدهند. به همان صورت که ما به دنبال تامین غذا روزانه خود هستیم و نخوردن غذا به ما احساس ضعف می‌دهد در زمینه کتاب و کسب علم و دانش نیز باید احساس نیاز همیشگی داشته باشیم.

ناظری یادآورشد: اکنون مقام معظم رهبری اهل کتابخوانی هستند و این را در بین عموم ابراز می‌کنند تا دیگران هم با دیدن توجه و علاقه ایشان به کتابخوانی، تشویق به مطالعه کتاب شوند. به عبارت دیگر رهبرمعظم انقلاب به مثابه یک رسانه اقدام به تبلیغ کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی می‌کنند.

وی گفت: مهمترین مشکل و چالش، کتاب نخواندن مسئولان و آشنا نبودن مسئولان به نقش و هویت کتابخوانی در تعیین سرنوشت کشور است. توانایی از دانایی به دست می‌آید. هرچقدر دانایی بیشتر شود، توانایی بالاتر می‌رود و این توانایی ما را در برابر طوفان حوادث مختلف مصون نگه می‌دارد.

مدیر انتشارات فاتحان گفت: در حال حاضر فعالیت‌های انجام گرفته برای توانمند کردن مردم براساس دانایی، کم و ناکافی است. دستگاه‌های فرهنگی ما همانند دانشگاه‌ها، آموزش‌وپرورش، صداوسیما و دیگر رسانه‌ها که باید در مسیر دانایی و توانایی مردم حرکت کنند، عملکرد قابل قبولی ندارند.

ناظری درباره طرح فروش فصلی کتاب نیز، اظهارداشت: طرح بسیار خوبی است و تا به الان نتایج خوبی هم برای کتاب و کتابخوانی، به همراه داشته است. البته اجرای این طرح نیاز به نظارت بیشتر و نقد و بررسی دارد تا برای مشکلات و ایراد‌هایی که در اجرای طرح وجود دارد، چاره اندیشی شود. این طرح همانند یک نمایشگاه دائم است و فرصتی فراهم کرده است تا در هر شهری و جایی که کتابفروشی وجود دارد، مخاطبان بتوانند از آن برخوردار شوند.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید زمینه اجرای سیاست‌های فرهنگی نظام را فراهم کند و اجرای این سیاست‌ها را از صنف‌های واقعی ناشران، کتابفروشان، نویسندگان و دیگر فعالان این حوزه بخواهد.

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ آغاز شده و تا یکم آذر ١٤٠٠ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار