قانونگذار آمریکایی: ایران خطوط قرمز آمریکا را نمی‌پذیرد

یک قانونگذار آمریکایی در زمینه مذاکرات آتی رفع تحریم‌های ایران گفت،ایران پذیرای خطوط قرمز آمریکا در مذاکرات آتی نخواهد بود و این گفت‌وگوها اتلاف وقت است.
کد خبر: ۴۹۰۳۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵ - 21November 2021

قانونگذار آمریکایی: ایران خطوط قرمز آمریکا را نمی‌پذیردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک قانونگذار آمریکایی در گفت‌وگو با یک روزنامه صهیونیستی در زمینه مذاکرات آتی رفع تحریم‌های ایران گفت، ایران پذیرای خطوط قرمز آمریکا در مذاکرات نخواهد بود و این مذاکرات اتلاف وقت است.

«جیمز ریچ»، سناتور جمهور‌خواه ایالت «آیداهو» در گفت‌وگو با روزنامه «جروزالم پست» در روز یکشنبه گفت، هر توافق (محتمل) آینده باید شامل چندین خط قرمز باشد. شماره یک، ایرانی‌ها باید متعهد شوند که هرگز به دنبال سلاح هسته‌ای نباشند. دوم اینکه آنها باید ازهمه غنی سازی‌ها دست بکشند، زیرا تنها یک دلیل برای این کار وجود داردو آن دنبال کردن اهداف نظامی است. در مرحله سوم نیز ایرانی‌ها باید از حمایتی که از حماس، حزب الله و سایر سازمان‌ها می‌کنند، دست بکشند. آنها باید به قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد آزمایش موشک‌های قاره پیما وسایر سامانه‌های موشکی متعهد باشند.

وی در ادامه به صراحت گفت که ایران چنین مواردی را نخواهد پذیرفت و نشستن پشت میز مذاکرات اتلاف وقت است.

جیمز ریچ در پاسخ به سئوالی در مورد برنامه «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه امریکا برای ایجاد یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر پس از بازگشت به برجام، گفت که این ایده «توهم‌آمیزی» است. وی گفت «اگر او فکر می‌کند که این توافق از سوی ایرانی‌ها دنبال می‌شود، در اشتباه است. این یک راهبرد شکست خورده قبل از شروع است.»

این قانونگذار جمهوریخواه آمریکایی در این گفت‌وگو خواستار افزایش فشار اقتصادی بر ایران شد.

دولت «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند. یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکاست که بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند. بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست. کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تاکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار