یادداشت/ فاطمه مقصودی

تلویزیون برای معرفی کتاب برنامه داشته باشد

تلویزیون باید در بین انواع تبلیغات مختلفی که مابین هر برنامه پخش می‌کند زمان کوتاهی را صرف معرفی یک کتاب کند تا مردم با کتاب اُنس بیشتری پیدا کنند.
کد خبر: ۴۹۰۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶ - 22November 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «فاطمه مقصودی» نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به مناسبت بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نوشت: «شروع بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب و بزرگداشت کتاب را به همه مردم با فرهنگ ایران تبریک می‌گویم. کتاب گنجیه‌ای از معارف و فرهنگ است که توسط عقول و تجربیات خرد‌های متفاوت جمع آوری شده است. کتاب نتیجه شب‌ها و روز‌های پرتلاش انسان‌های فرهیخته و فرزانه است که در اختیار عموم جامعه قرار داده می‌شود.

کتاب فوق‌العاده ارزشمند است؛ از این جهت که شما وقتی آن را مطالعه می‌کنید با عقول، خرد، تفکر و اندیشه دیگران سهیم شده و از آن‌ها بهره‌مند می‌شوید. این تجربیات، افکار و عقاید از طریق کتاب نسل به نسل منتقل می‌شود و از این طریق پویا و کامل‌تر می‌شود.

برخی مواقع مطالعه یک کتاب یک عمر زندگی را به شما القا می‌کند و راه درست شما به نشان می‌دهد. ما نباید کتاب را به مدرسه و کتابخانه‌های عمومی و یا هفته کتاب و جشنواره‌ها محدود کنیم؛ باید آن را در همه جا و جلوی چشم قرار دهیم تا جامعه رغبت بیشتری به آن داشته باشد.

لذت مطالعه و کتابخوانی به گونه‌ای است که تا فرد آن را حس نکند ارزش آن را نمی‌داند. خود من اکنون که نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هستم و برنامه‌ها و نشست‌های مختلف تمام وقت من را می‌گیرد، اما احساس می‌کنم اگر هر روز حتی شده چند خط کتاب نخوانم انرژی نمی‌گیرم.

رواج کتاب‌خوانی و مطالعه وظیفه همه دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی به خصوص رسانه ملی است. باید برای بالا بردن سرانه مطالعه در جامعه و نشان دادن ارزش کتابخوانی فیلم ساخت و نمایش‌نامه نوشت. تلویزیون باید در بین انواع تبلیغات مختلفی که مابین هر برنامه پخش می‌کند زمان کوتاهی را صرف معرفی یک کتاب کند تا مردم با کتاب اُنس بیشتری پیدا کنند. در واقع باید برای ارتقای سطح فرهنگ و دانش جامعه که منوط به مطالعه است وقت و هزینه صرف کرد و همه دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف پای کار بیایند.

ما باید کتابخانه‌ها را غنی‌تر کنیم تا دسترسی به کتاب برای جامعه آسان‌تر شود. ما از همان زمان کودکی باید اُنس با کتاب را در فرزندان‌مان ایجاد کنیم. فقط به صرف اینکه کتاب‌ها را خیلی شیک در قفسه‌ها قرار دهیم نمی‌شود گفت ما اهل مطالعه هستیم. به عقیده من کتاب مانند سینما و تئاتر است که هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین آن شود؛ بنابراین با توجه به اینکه در حال حاضر اینترنت و فضای مجازی رواج یافته است، اما همچنان شوق و رغبت جامعه به کتاب کاهش پیدا نکرده و هنوز کتاب کاغذی جایگاه خاص خود را حفظ کرده است، شما می‌بینید که همچنان در خیابان انقلاب اسلامی کتابفروشی‌ها شلوغ هستند و هنوز مردم رغبت بیشتری به کتاب کاغذی دارند. اما باید توجه داشت که لازم است هم از نظر شکل ظاهری و هم محتوا به ذائقه جوانان و نسل جدید توجه بیشتری داشته باشیم تا این نزدیکی و ارتباط عمیق قطع نشود.»

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان آغاز شده و تا یکم آذر ١٤٠٠ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها