یادداشت/ علی عبدالصمدی

تبیین احکام اسلامی با زبانی شیرین؛ نقطه قوت رسانه ملی در جذب مخاطب

رسانه‌ی ملی با استفاده از نوآوری‌ها در زمینه‌ی برنامه‌سازی تلویزیونی در حیطه‌های مختلف اجتماعی می‌تواند هم باعث ارتقاء سطح برنامه سازی تلویزیونی و هم باعث ارتقاء سواد جامعه در زمینه‌های مختلف شود.
کد خبر: ۵۰۱۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰ - 19January 2022

تبیین احکام اسلامی با زبانی شیرین؛ نقطه قوت رسانه ملی در جلب مخاطب متدینگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ بازگویی احکام و مسائل دینی و مذهبی جزء وظایف و اهم رسالت‌های هر رسانه‌ای است که خود را رسانه‌ای اسلامی می‌پندارد.

آشناسازی عامه‌ی مردم با احکام و فتوا‌های مراجع عظام تقلید بالاخص در رابطه با مسائل و سوالات به روزرسانی شده‌ی مخاطبین رسانه‌ها، از اساسی‌ترین اموری است که رسانه‌ی ملی و در حالت اخص آن، تلویزیون به عنوان یک وظیفه بر عهده دارند.

تبیین احکام و فتوا‌های اجماع شده‌ی مراجع درباره مسائل روزمره‌ی جامعه‌ی اسلامی در قالب میان برنامه‌های تلویزیونی با زبان و بیانی ساده، سلیس و شیرین و همراه با چاشنی طنز و فکاهی که عموما از شبکه‌ی سوم سیما روی آنتن می‌رود باعث ارتقاء سطح سواد دینی مردم و مخاطبین سیما شده است.

خصوصا تبیین اینگونه از مسائل به صورت موجز و در قالب کاریکاتور‌ها و گفتار عامه پسند توانسته در آشناسازی مخاطب با احکام شرعی گام مهم و اساسی و نوینی را بردارد.

شاید وجود چنین میان برنامه‌هایی در شبکه‌های سیمای جمهوری اسلامی جهت مانوس کردن نسل نوجوان و جوان با احکام دینی و مذهبی لازم و بایسته بود.

عموما این سلسله از میان برنامه‌ها با یک پرسش ساده‌ی دینی آغاز می‌شود و گوینده‌ی گفتار متن با استفاده از کاریکاتور‌ها سعی میکند به ساده‌ترین شکل ممکن به همان پرسش پاسخ دهد.

این مجموعه میان برنامه‌های احکام که به تازگی روی آنتن رفته اند حائز چند خصیصه‌ی مهم هستند: نخست موجز و مختصر بودن. هر اپیزود از این سلسله برنامه‌ها حداکثر دو دقیقه وقت مخاطب را میگیرند.

دوم محتوای این سلسله از برنامه‌ها پاسخ دهنده به پرسش‌های شرعی مخاطبین متدین است. سوم همانگونه که در بالا نیز ذکر شد استفاده از کاریکاتور‌ها و بیان شیرین و طنز گونه‌ی احکام توانسته مخاطب نسل نوجوان و جوان را نیز جلب و جذب کند.

رسانه‌ی ملی با استفاده از اینگونه نوآوری‌ها در زمینه‌ی برنامه سازی تلویزیونی در حیطه‌های مختلف اجتماعی از جمله راهنمایی و رانندگی، سلامت و رعایت بهداشت، آموزش به جامعه در قبال رفتار با معلولین و... میتواند هم باعث ارتقاء سطح برنامه سازی تلویزیونی شود و هم از سویی دیگر میتواند باعث افزایش سطح سواد و آگاهی عمومی در زمینه‌های مختلف اجتماعی و نهایتا ایجاد جامعه‌ای سالم‌تر شود.

انتهای پیام/۱۳۳

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار