روایتی از جمعی کوچک و صمیمی برای اتخاذ تصمیمات بزرگ در دفاع مقدس + فیلم

فرماندهان و رزمندگان در دوران دفاع مقدس با امکانات محدودی که داشتند عملیات‌های موفقیت‌آمیزی را طرح‌ریزی کردند.
کد خبر: ۴۹۰۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۶ - 23November 2021

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در این فیلم پیش رو که اسفند ۶۶ طی عملیات والفجر ۱۰ در نزدیکی سد دربندیخان و شهر حلبچه عراق ضبط شده، جلسه فرماندهان لشکر ۸ نجف اشرف و تیپ ۴۴ قمر‌ بنی‌هاشم با سردار صفوی از فرماندهان وقت قرارگاه سپاه، به تصویر کشیده شده است.

حضور فرماندهان و رزمنده‌ها در اتاق ۲۰ متری برای طرح ریزی عملیات+ فیلم

در ابتدای فیلم، رودخانه مجاور محل برگزاری جلسه، ارتفاعات منطقه و بخشی از تردد خودرو‌های سبک و سنگین به تصویر کشیده شده و در ادامه، دوربین به داخل چادر محل برگزاری جلسه می‌رود.

در این جلسه که با حضور شهید احمد کاظمی به عنوان فرمانده لشکر ۸ نجف و علی زاهدی فرمانده تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم همراه است، عبدالله عراقی از مسئولان لشکر ۸، به بیان توضیحاتی در مورد عملیات، بر اساس نقشه موجود می‌پردازد.

از نیرو‌های کادر فرماندهی لشکر ۸ نجف که همراه با شهید کاظمی در جلسه حضور دارند، تاکنون افرادی مانند مرحوم قاسم شفیعی را شناسایی کرده‌ایم. جوان عینکی که با ریش کوتاه و به نسبت بور، پشت سر عبدالله عراقی، به احتمال زیاد جزو راویان مرکز اسناد دفاع مقدس است که در لشکر  ۸ نجف، به «سیاسی» معروف بودند.

علی زاهدی در این فیلم، به عنوان فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) حضور دارد. زاهدی پس از شهادت حسین خرازی در بهمن ۶۵ و طی عملیات کربلای ۵، از فرماندهی تیپ ۴۴ قمر بنی هاشم به فرماندهی لشکر ۱۴ امام حسین منصوب شده بود. عبدالله عراقی نیز که در فیلم ذکر شد به عنوان نیروی لشکر ۸ نجف در جلسه حضور دارد، در آن مقطع زمانی از ترکیب کادر فرماندهی لشکر جدا شده و به احتمال زیاد به عنوان نیروی لشکر ۱۴ امام حسین محسوب می‌شد.

به دلایل فنی، فیلم از کیفیت صوتی قابل توجهی برخوردار نیست و گاهی صدا قطع شده و در بسیاری لحظات، گفت‌وگو‌ها به سختی شنیده می‌شود.

لشکر ۸ نجف از لشکر‌های زرهی سپاه پاسداران و از شناخته‌شده‌ترین یگان‌های عملیاتی در دفاع مقدس بود که بخش اعظم نیرو‌های آن متعلق به شهرستان نجف‌آباد اصفهان بود. این لشکر پس از عملیات ثامن‌الائمه (ع) در سال ۱۳۶۲ تشکیل شد و نخستین فرمانده آن شهید «احمد کاظمی» بود.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار