سرلشکر صفوی:

انعقاد پیمان‌های عدم تعرض موجب افزایش اعتماد منطقه‌ای می‌شود

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: انعقاد پیمان عدم تعرض بین ایران و ۱۵ کشور همسایه می‌تواند موجب افزایش اعتماد منطقه‌ای و جلوگیری از تولید معمای امنیت شود.
کد خبر: ۴۹۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷ - 23November 2021

انعقاد پیمان‌های عدم تعرض می‌تواند موجب افزایش اعتماد منطقه‌ای شودبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سرلشکر «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در نشست علمی سیاست همسایگی با تأکید بر ضرورت افزایش توان هماهنگی برای کسب تبادل و تحلیل اطلاعات راهبردی با شرکای منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ما با برخورداری از اطلاعات راهبردی می‌توانیم تصویری صحیح از راهبرد دشمنان نسبت به منطقه و خودمان داشته باشیم و استراتژی ملی خودمان را با در نظر گرفتن مؤلفه‌های قدرت ملی و مصالح ملی و اقتضائات منطقه‌ای تنظیم کنیم.

وی افزود: این راهبرد شامل سیاست خارجی، اقتصادی، فناوری‌های نوین، فرهنگی، رسانه‌ای و گردشگری و سایر ابعاد است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تاکید کرد: بر اساس یک فهم مشترک اطلاعاتی می‌توانیم با کشور‌ها طرح همه‌جانبه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در قالب بازی برد-برد طراحی کنیم؛ البته ممکن است کشور‌ها در این مسیر در برخی از حوزه‌ها با هم تضاد منافع هم داشته باشند و این طبیعی است.

صفوی با بیان اینکه انعقاد پیمان عدم تعرض بین جمهوری اسلامی ایران و ۱۵ کشور همسایه می‌تواند موجب افزایش اعتماد منطقه‌ای و جلوگیری از تولید معمای امنیت شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با پیگیری هوشمندانه سیاست امنیت جمعی و سیاست همسایگی می‌تواند با هر کدام از کشور‌های همسایه راهبرد همه‌جانبه تعریف کند و روابط سیاسی، اقتصادی، علم و فناوری، گردشگری، زیست محیطی و فرهنگی را با این کشور‌ها گسترش دهد.

وی با بیان ملاحظات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی در گسترش روابط همه‌جانبه ایران و همسایگان در افق سند ملی آمایش سرزمین ۱۴۲۴ شمسی گفت: ویژگی‌ها و مشخصات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی ایران در سطوح مختلف ملی، منطقه‌ای و جهانی، بر تمام مناسبات و فرایند‌های درونی و خارجی بازیگران تأثیر می‌گذارد.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا افزود: وضعیت ژئوپلیتیکی و الزامات ژئواستراتژیک کشورها، وجوه مختلف اقتصاد ملی، در بخش‌های مختلف تولید و مصرف تا حوزه‌های مالی و پولی را متأثر می‌سازد و بدون توجه به ملاحظات ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی، امکان سیاست‌گذاری اقتصادی و پیاده‌سازی راهبرد‌های پیشرفت و توسعه ملی، ممکن نیست.

صفوی با برشماری پیشنهاداتی برای توسعه روابط با همسایگان خاطرنشان کرد: تغییر رویکرد ملی به سیاست دریاگرایی، وابسته کردن ارتباطات بین‌المللی کشور‌های همسایه به فضای جغرافیایی کشور، تلاش در راستای افزایش تعاملات گسترده با سازمان همکاری‌های شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در قالب کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب و مشارکت با همسایگان برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های مشترک، بازسازماندهی مناطق آزاد، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق مرزی در مشارکت همسایگان، از جمله اقداماتی است که می‌تواند با تقویت فرصت‌های اقتصاد ملی، گسترش روابط ایران و همسایگان را محقق کند.

بنابراین گزارش، پیش‌نشست ملی همایش ایران و همسایگان با موضوع «سیاست همسایگی» با حضور سرلشکر صفوی، محمدحسن شیخ الاسلامی، مسئولان مرکز مطالعات وزارت امور خارجه و مرکز آینده‌پژوهی جهان اسلام برگزار شد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار