مدیر انتشارات کتاب یک در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

توجه به فرهنگ کتابخانه‌سازی توسط خیرین ضروری است

حق‌بین با اشاره به این‌که در هفته کتاب باید به ایجاد فرهنگ خیرین کتابخانه‌ساز توجه کنیم، گفت: باید به سطح قابل قبولی از تعداد کتابخانه‌ها برسیم به طوری که یک تیراژ مستقل از کتاب‌های تازه منتشر شده را برای کتابخانه‌ها در نظر بگیریم.
کد خبر: ۴۹۰۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰ - 24November 2021

«محمدتقی حق‌بین» مدیر انتشارات کتاب یک در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به ضرورت برگزاری هفته کتاب، اظهار داشت: امسال برگزاری این هفته از هر زمان دیگری مهم‌تر است، زیرا همچنان در دوران کرونا هستیم و بحران‌هایی که وجود این بیماری در همه مشاغل ایجاد شده، مضاعف‌تر است؛ به‌نظرم این هفته می‌تواند شادی و پیامی برای جامعه و صنف به همراه خود بیاورد.

وی با اشاره به درصد بالای واکسیناسیون در میان جامعه و ایجاد امید در میان مردم، عنوان کرد: برگزاری پرشور این هفته در سال جاری نوعی دلگرمی و نشاط در میان مردم به وجود می‌آورد؛ از سوی دیگر در دل ناشران و کتابفروشان و حتی پدیدآورندگان کتاب امید ایجاد می‌کند.

این ناشر با بیان اینکه برگزاری هفته کتاب کار خاص و ویژه‌ای است، افزود: این هفته می‌تواند یادآوری مناسب و خوبی باشد تا رسانه‌ها و مطبوعات با پرداختن به موضوعات مرتبط با اوضاع کتاب و کتابخوانی روند مثبتی در این حوزه ایجاد کنند. در این میان معتقدم که باید در اجرای برنامه‌های هفته کتاب تغییراتی ایجاد کرد و نوآوری‌هایی داشت تا اثرگذاری بهتر و مناسب‌تری داشته باشد.

مدیر انتشارات کتاب یک در ادامه گفت: امروز، اما باید به دنبال زیرساخت‌هایی باشیم که عرضه کتاب در جایگاه اساسی خودش یعنی کتابفروشی‌ها انجام شود و کتابفروشی‌ها در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال توسعه پیدا کنند. باید پراکندگی ویترین کتاب را در کشور توسعه ببخشیم و از سوی دیگر کتابخانه‌های موجود را به روز کنیم تا مردم بتوانند کتاب‌های تازه منتشر شده را از کتابخانه‌ها به امانت بگیرند.

حق‌بین افزود: در دنیا نقش کتابخانه‌ها در بحث مطالعه جدی است و اگر به تامین کتاب برای کتابخانه‌ها بپردازیم به زودی برای تولید کتاب که تمام پدیدآورندگان، مولفان، مترجمان، ویراستاران، تصویرگران، ناشران، چاپخانه‌ها و درواقع کل زنجیره صنعت نشر را شاملی می‌شود، تاثیر می‌گذارد.

وی بر لزوم مشارکت مردم در اجرای طرح‌های کتاب و کتابخوانی تاکید کرد و گفت: در این هفته باید به فرهنگ سازی در بحث خیرین کتابخانه‌ساز توجه کنیم، باید به سطح قابل قبولی از تعداد کتابخانه‌ها برسیم و یک بخش مستقل از کتاب‌های تازه منتشر شده را برای کتابخانه‌ها در نظر بگیریم. این موضوع موجب می‌شود اقتصاد حوزه نشر تغییر کند و از سوی دیگر به فعالیت کتابخانه‌ها رونق داده شود.

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ آغاز شده و تا یکم آذر ١٤٠٠ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها