نشانه‌های انتفاضه سوم در فلسطین اشغالی در حال افزایش است

پس از تشدید عملیات‌های استشهادی در کرانه باختری و قدس اشغالی، برخی تحلیلگران بر این باورند که نشانه‌های وقوع انتفاضه سوم در فلسطین اشغالی رو به افزایش است.
کد خبر: ۴۹۰۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶ - 23November 2021

نشانه‌های انتفاضه سوم در فلسطین اشغالی در حال افزایش استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، تل‌آویو اخیرا میزان هشدار‌های خود درباره احتمال انجام عملیات استشهادی در قدس و کرانه باختری اشغالی را افزایش داده؛ مسئله‌ای که باعث شده است محافل عبری تأکید کنند کرانه باختری و قدس اشغالی به یکی از عرصه‌های اصلی تهدید تبدیل شده است.

پایگاه خبری شبکه «المیادین» به تازگی در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت که مقاومت فلسطین درباره تداوم اقدامات جنایتکارانه علیه مقدسات مسلمانان و قدس اشغالی به دشمن هشدار داده است و هتک حرمت مسجد الاقصی با ورود گله‌ای شهرک‌نشینان تحت حمایت نظامیان رژیم صهیونیستی را خط قرمزی خوانده که در صورت زیر پا گذاشته شدن آن، مقاومت مردمی و نظامی علیه اشغالگران تشدید خواهد شد؛ امری که عملا عملیات استشهادی اخیر در قدس حکایت از آن داشت.

به تازگی عملیاتی در قدس اشغالی انجام شد و در جریان آن یک نظامی صهیونیست به هلاکت رسید و تعدادی دیگر مجروح شدند. این عملیات را «فادی ابو شخیدم» چهل‌و‌سه‌ساله قهرمان فلسطینی در منطقه «باب السلسله» در محله قدیمی شهر قدس اشغالی انجام داد و خود نیز به ضرب گلوله صهیونیست‌ها به شهادت رسید.

المیادین در ادامه خاطرنشان کرد پیش از انجام این عملیات، چند عملیات دیگر نیز انجام شد که تعدادی از آن‌ها سازمان‌دهی شده بودند و گروه‌های مقاومت فلسطین رسما مسئولیت آن را برعهده گرفتند و برخی دیگر نیز به صورت فردی انجام شدند که مهم‌ترین آن‌ها عملیات‌های حمله با سلاح سرد و زیرگرفتن صهیونیست‌ها با خودرو بود.

این پایگاه لبنانی افزود: «اشغالگران هم‌اکنون در پی یافتن پاسخ این سؤال هستند که آیا عملیات قدس با انگیزه و برنامه‌ریزی فردی انجام شد یا آنکه این عملیات یک عملیات سازماندهی شده بود که گروهی فلسطینی وابسته به محور مقاومت آن را انجام داد؟»

المیادین با اشاره به اینکه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرده است که شهید فادی یکی از اعضای این جنبش بوده، اضافه کرد که اشغالگران بیم آن دارند که این عملیات یک عمل سازماندهی شده باشد که این یعنی فرسایش امنیتی نیرو‌های رژیم صهیونیستی و وادار ساختن آن‌ها به افزایش تعداد نیرو‌ها در مناطق یادشده.

جنبش حماس فادی ابوشیخدم را از اعضای خود در قدس اشغالی معرفی کرد و در واکنش به این عملیات گفت که این عملیات در چارچوب پاسخ طبیعی به جنایات رو به افزایش در قدس اشغالی انجام شده است و بر تداوم خیزش ملت فلسطین علیه اشغالگر صهیونیستی و ناتوانی اشغالگر در خاموش کردن این انقلاب تأکید دارد.

در ادامه گزارش المیادین آمده است: «عملیات فرسایشی، اشغالگران را خسته می‌کند به نحوی که قادر به تحمل آن نیستند و در رویارویی‌های متفاوت خود سعی بر جلوگیری از آن دارند؛ بنابراین دشمن تلاش می‌کند از شیوه خنثی‌سازی و انهدام گروه‌های مسلح استفاده کند البته پیش از آنکه این گروه‌ها موفق به انجام این عملیات‌های نظامی شوند، زیرا [تل‌آویو]می‌داند موفقیت یک عملیات به اجرای عملیات‌های دیگری خواهد انجامید که این به معنای افتادن در منجلاب فرسایش است. در عین حال موفقیت اشغالگران در خنثی‌سازی این عملیات‌ها انگیزه انجام عملیات‌های مسلحانه و تشکیل گروه‌های نظامی را کاهش خواهد داد و در نتیجه این زنجیره فرسایش در ابتدای کار پایان خواهد یافت».

این پایگاه خبری افزود که تل‌آویو گمان می‌کند روند روبه‌رشد عملیات‌های نظامی که به تازگی انجام شده‌اند، فرضیه سازماندهی شده بودن این عملیات‌ها را تقویت می‌کند به‌رغم آنکه تل‌آویو همچنان بر این باور است غالب این عملیات‌ها به صورت فردی انجام می‌شوند.

تل‌آویو معتقد است که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین به طور خاص و دیگر گروه‌های مقاومت عموما سعی دارند اوضاع کرانه باختری را ملتهب کنند از‌این‌رو بر روی تشکیلات خودگردان فلسطین حساب کرده است و بر این باور است که خنثی‌سازی اقداماتی که مقاومت برای شعله‌ور کردن آتش درگیری‌ها با اشغالگران در کرانه باختری و قدس اشغالی آن‌ها را انجام می‌دهد، جزء منافع مشترک دو طرف به حساب می‌آید.

المیادین می‌گوید که هراس تشکیلات خودگردان از شدت گرفتن درگیری‌ها با اشغالگران در کرانه باختری اشغالی موجب شده است که «محمود عباس» رئیس این تشکیلات به علت حضور علنی، گسترده و بی‌سابقه شماری از اعضای مسلح «کتائب القسام» (شاخه نظامی حماس) در مراسم تشییع جنازه «وصفی قبها» یکی از اعضای ارشد این جنبش که چند روز پیش دار فانی را وداع گفت، تمام رؤسای دستگاه‌های امنیتی در «جنین» را برکنار کند.

از این‌رو، نیرو‌های امنیتی وابسته به تشکیلات خودگردان موجی از اقدامات امنیتی در منطقه جنین را با هدف بازداشت مقاومت‌کنندگان فلسطینی آغاز کرده‌اند که این اقدامات، منجر به درگیری میان این افراد و اهالی جنین شد و مخالفت‌های مردمی را به همراه داشت.

المیادین در ادامه گزارش خود با استناد به اطلاعاتی که از منابع ویژه به دست آمده، می‌افزاید که «رونین بار» رئیس جدید سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) که اخیر با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در رام الله دیدار کرد، به محمود عباس درباره رفتار حماس و قصد این جنبش برای برافروختن آتش درگیری‌ها با اشغالگران و شهرک‌نشینان در کرانه باختری هشدار داده است.

«نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در پی عملیات فادی ابو شخیدم در قدس گفت: «مطابق با آن، به نیرو‌های امنیتی دستور آمادگی و هوشیاری دادم. همچنین نگرانی‌هایی درباره انجام حملاتی الهام‌بخش وجود دارد و ما نیاز داریم که سطح هوشیاری را افزایش دهیم و از وقوع حملات بیشتر جلوگیری کنیم».

سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز اخیرا مدعی شد که که با هماهنگی ارتش و نیرو‌های پلیس اشغالگر، هسته‌های متعلق به جنبش حماس در کرانه باختری را که اعضای آن بالغ بر ۵۰ نفر بودند، دستگیر کرده است و این افراد برای بمب‌گذاری در داخل اراضی اشغالی، برنامه داشتند.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای ادعا کرد: «نیرو‌های ارتش با همکاری سرویس‌های امنیتی مختلف در هفته‌های اخیر علیه هسته‌های وابسته به حماس در کرانه باختری فعال بودند. در جریان این حملات و یورش‌ها، هسته‌هایی که بیش از ۵۰ نفر را در خود جای داده بودند، متلاشی شدند و همچنین تلاش‌های حماس برای ایجاد زیرساخت‌های مسلحانه در کرانه باختری خنثی شد».

المیادین در بخش پایانی گزارش خود می‌آورد: «اظهارات بنت اثبات می‌کند که هراس دشمن از موفقیت‌آمیز بودن عملیات‌ها و رویداد‌هایی است که پس از این عملیات‌های شهادت‌طلبانه رخ می‌دهد چراکه این اقدامات عده‌ای دیگر را به انجام عملیات‌های بیشتر ترغیب می‌کند. چنانچه مجموعه حملاتی [از این دست]رخ دهد، تمام میدان‌های کرانه باختری اشغالی، قدس و چه بسا اراضی اشغالی ۱۹۴۸ گزینه بعدی برای انجام عملیات‌هایی مشابه باشند. امری که زمینه را برای انتفاضه سوم مهیا می‌کند؛ انتفاضه‌ای که احتمال اجرایی شدن هر سناریویی در آن مطرح خواهد بود».

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار