توسط انتشارات سروش؛

ویراست جدید «روزشمار تاریخ قاجاریه» چاپ شد

ویراست جدید کتاب «روزشمار تاریخ قاجاریه» نوشته غلامحسین زرگری‌نژاد توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.
کد خبر: ۴۹۰۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰ - 24November 2021

ویراست جدید «روزشمار تاریخ قاجاریه» چاپ شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، ویراست جدید کتاب «روزشمار تاریخ قاجاریه» نوشته غلامحسین زرگری‌نژاد به‌تازگی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شده است.

غلامحسین زرگری‌نژاد مولف این‌ کتاب، (متولد ١٣٢٩) دانش‌ آموخته تاریخ و استاد بازنشسته گروه تاریخ دانشگاه تهران، مصحح و مؤلف آثار متعدد تاریخی است.

وی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال ١٣٥٧ در رشته تاریخ در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شد.

پس از انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها به وزارت آموزش و پرورش رفت و بلافاصله پس از بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد تاریخ در دانشگاه تهران پی گرفت.

وی سپس به وزارت خارجه رفت و تا اواخر دهه شصت به عنوان استاد در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه مشغول به تدریس شد. او در سال ١٣٧٣ از رساله دکتری خود با عنوان «تحول و تطور اندیشه سیاسی در عصر قاجار» دفاع کرد و هم‌زمان به تدریس در گروه تاریخ دانشگاه تهران مشغول شد. وی نهایتاً در سال ١٣٨٨ با درجه استاد تمامی و در سن ٥٩ سالگی بازنشسته شد. به‌رغم آن‌که بازنشستگی زودهنگام، دانشجویان زیادی را از دانش او محروم کرد، اما برای وی فرصتی ایجاد شد تا کار‌های پژوهشی نیمه‌تمام خود را سامان دهد.

زرگری‌نژاد ازجمله استادان تاریخ است که در دو زمینه تاریخی به تالیف مبادرت کرده و آثاری در حوزه تاریخ ایران و اسلام به چاپ رسانده است.

«روزشمار تاریخ قاجاریه» با هدف تدوین رخداد‌های زمانمند این دوره و با بهره‌گیری از منابع معتبر و اصلی تاریخ معاصر شکل گرفته که با پژوهش بر پایه زمانمند وقایع تاریخی و گاه دستیابی نسبی به حوادث فاقد زمان تدوین شده است.

کتاب پیش‌ رو، روایتی مستند و پژوهشی از تمام رویداد‌هایی است که با دودمان قاجار مرتبط هستند. محتوای مجموعه حاضر را تمام رخداد‌های زمانمند و قابل دسترس تاریخ قاجاریه و تحولات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و روابط خارجی ایران در فاصله درگذشت کریم‏خان زند تا انقراض سلسله قاجاریه، همراه با نگاهی کلی به مهمترین حوادث ایران از سقوط اصفهان تا فروپاشی زندیه، که خود حکم زمینه تاریخی بحث به شمار می‏رود، تشکیل داده است.

جلد اول این کتاب با هزار صفحه، از تولد فتحعلی‌خان بزرگ تا قتل آقا محمدخان را در بر می‌گیرد و تمام جزییات وقایع دوره قاجاریه در قالب روزشمار تاریخی ارایه شده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها