هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا:

دخالت در خاورمیانه موجب شد درس‌های سختی بگیریم

مک گورک به اشتباهات آمریکا در خاورمیانه در ۲۰ سال گذشته اذعان کرد.
کد خبر: ۴۹۱۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹ - 26November 2021

دخالت در خاورمیانه موجب شد درس‌های سختی بگیریمبه گزارش گروه بین الملل دفاع‌پرس به نقل از نشنال نیوز، برت مک گورک هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا اظهار داشت: از سیاست‌های سه رئیس جمهور گذشته درس‌هایی آموخته ام که نشان می‌دهد واشنگتن مدام در حال پیاده کردن استراتژی بازگشت به اصول اولیه در امور خارجی و اعمال سیاست‌های تغییر رژیم است.

مک گورک در یک مصاحبه اختصاصی با روزنامه نشنال در پایان نشست منامه گفت: اگر به ۲۰ سال گذشته نگاه کنید دولت جورج دبلیو بوش دستور تحول منطقه‌ای را می‌خواست در خاورمیانه اجرایی کند. حمله به عراق بخشی از همین سیاست بود. بوش به دنبال ملت سازی و سرمایه گذاری‌های هنگفت برای تغییر رژیم بود و هزینه‌های بسیار زیادی را نیز در این جهت انجام داد. من همه این‌ها را از نزدیک دیدم.

او ادامه داد: دولت اوباما روش متفاوتی را در پیش گرفت، ولی همچنان امیدوار بود در دوران ریاست جمهوریش تغییرات چشمگیری در زمینه تغییر رژیم در منطقه را ببیند. دونالد ترامپ گفت نمی‌خواهد در خاورمیانه سرمایه گذاری کند، اما عملاً با سیاست‌هایی که تعیین کرد در یک راستا با سایر روسای جمهوری آمریکا حرکت کرد.

گورک همچنین تاکید کرد: دولت‌های قبلی همگی اهدافی را دنبال می‌کردند که برخلاف منافع آمریکا بود و منجر به درس‌های سختی برای کشورمان شد.

او مدعی شد: دولت فعلی آمریکا، اما به دنبال تقویت روابط و گسترش همکاری‌ها با متحدانش در منطقه خاورمیانه است و این سیاست را مزیت نسبی منحصر به فرد خود می‌داند.

مک گورک در این مصاحبه به جزئیات بیشتری از سیاست‌های جو بایدن در منطقه اشاره نکرد و اینکه دولت فعلی چگونه می‌خواهد با متحدان جهان عرب خود وارد تعامل شود؛ وی تنها به این نکته اشاره کرد که ما عمیقاً متعهد به تقویت توان دفاعی شرکای خود در خاورمیانه هستیم.

او تصریح کرد: تمام سیاست‌های فعلی با مطالعه و بررسی دقیق حقایق و رایزنی با متحدان تعیین شده و باید به صراحت بگویم که این بار می‌خواهیم از منافع و دوستان خود به شدت محافظت کنیم.

برت مک گورک در ادامه این گفتگو مدعی شد: در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران ممکن است رژیم صهیونیستی تصمیم بگیرد تاسیسات هسته‌ای ایران را از بین ببرد.

این مقام آمریکایی، اما در ادامه به این سوال که آمریکا تا چه حد با سیاست‌های رژیم صهیونیستی در قبال ایران موافق است و با او همراهی خواهد کرد پاسخی نداد. او گفت: ما و متحدانمان متعهد هستیم که ایران نباید هرگز به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کند.

او ادامه داد: آمریکا در تلاش است تا شبکه‌های دفاعی و نظامی عربستان را تقویت کند. این کار می‌تواند تاثیر پایدارتری بر روابطمان و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده داشته باشد. کنگره آمریکا هم از فروش تسلیحات توسط دولت بایدن برای کمک و تقویت نظامی عربستان کاملاً آگاه است.

مک گورک در ادامه این مصاحبه ضمن انتقاد از نیرو‌های انصارالله در یمن مدعی شد: شکی نیست که نیرو‌های انصارالله متجاوز هستند. برای همین می‌خواهیم به دنبال راه‌های متفاوت برای کاهش تنش‌ها در یمن با همکاری عربستان باشیم.

او تاکید کرد: ما می‌خواهیم در سوریه بمانیم گرچه در این سال‌ها درس‌های سختی گرفته ایم. ولی به هر حال اینجا خاورمیانه است و برای رسیدن به اهداف باید خودتان را به دردسر بیندازید. ما با مشورت دوستان و شرکای منطقه‌ای خود نگاهی جامع به وضعیت فعلی سوریه داریم.

این مقام ارشد آمریکایی در مورد جنگ سوریه مدعی شد: ما در تمام این سال‌ها تحریم‌ها را حفظ کردیم و به لزوم آن‌ها تاکید داشتیم. اما در تمام این سال‌ها همیشه تلاش کردیم کمک به مردم سوریه را فراموش نکنیم و هیچ کدام از تحریم‌های ما تا به حال مانع رسیدن کمک‌های بین المللی بشر دوستانه به مردم سوریه نشده است!

این سخنان در حالی انجام شد که در ماه‌های اخیر برخی مقامات عالی کاخ سفید شخصا به برخی کشور‌های منطقه سفر و با سران این کشور‌های در مورد تحولات منطقه و اهداف واشنگتن دیدار و گفت وگو کرده اند.

جان مرشایمر استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی معتقد است پس از جنگ سرد، ایالات متحده از دهه ۹۰ میلادی سیاست‌های اشتباه زیادی را در خاورمیانه دنبال کرد. اوج این اشتباهات به دکترین جرج بوش پسر که تغییر رژیم بود مربوط می‌شود که هم اینک نیز ادامه دارد.

مرشایمر بر این باور است که دخالت نظامی آمریکا در خاورمیانه اشتباه بوده و تلاش برای ملت سازی حماقتی بیش نیست. او تاکید دارد که واشنگتن باید از مداخله در خاورمیانه اجتناب کرده و تمرکز خود را بر مهار چین به عنوان یک قدرت هم تراز قرار دهد. رئالیست‌ها ظهور چین را بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا می‌دانند و معتقدند هزینه کردن نظامی واشنگتن در سایر مناطق مانند اروپا و خاورمیانه در شرایط فعلی اشتباه است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار