پژوهشگر مسائل بین‌الملل:

سیاست ایران در مذاکرات لغو تحریم‌هاست

محمدزاده گفت: جمهوری اسلامی ایران با این قصد وارد مذاکرات شده است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه کشورمان را لغو کند.
کد خبر: ۴۹۱۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵ - 27November 2021

مذاکرات باید منجر به تقویت روابط تجاری ایران با دنیا شود

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «توحید محمدزاده» پژوهشگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی با اشاره به برخی از اظهارات در خصوص حضور کشور‌های منطقه در مذاکرات وین، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه بوده است. شرکت در مذاکرات، منطق گفت‌وگو‌پذیری کشورمان و تمایل به برقراری روابط صلح‌آمیز در منطقه و تلاش برای ایجاد صلح و دوستی در منطقه یکی از اهدافی است که کشورمان در عرصه سیاست خارجی دنبال می‌کند.

 پژوهشگر مسائل بین‌الملل، اضافه کرد: در مقابل برخی کشور‌های عربی نه‌تنها نتوانسته‌اند مشکلات داخلی خودشان را حل کنند، بلکه با نابخردی کامل به کشور‌های دیگر آتش گشوده‌اند و موجب بر هم ریختن نظم منطقه شده‌اند. شورای همکاری خلیج فارس بهتر است به‌جای پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای و حاشیه‌سازی برای مذاکرات در حال انجام، به وظایف خود عمل کند.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با این قصد وارد مذاکرات شده است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه کشورمان را لغو کند، گفت: به عبارت دیگر این مذاکرات باید موجب تقویت روابط تجاری و اقتصادی ایران با دنیا شود و بتوانیم ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی طرفین دریافت کنیم.

محمدزاده اضافه کرد: دور قبلی مذاکرات و خروج یک جانبه آمریکا از برجام ثابت کرد که در تعامل با دنیا مخصوصاً جایی که شیطان بزرگ در آن دخیل است باید بیشتر هوشیار باشیم و طوری رفتار و عمل کنیم که بتوانیم از آن بهره‌مند شویم و نتیجه مذاکرات، عوض شدن شرایط موجود و لغو تحریم‌های ظالمانه باشد.

 پژوهشگر مسائل بین‌الملل گفت: دولت بایدن که قبلاً مخالف خروج ترامپ از برجام بود، به‌رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین و نقض برجام از سوی کشورش، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده و صرفاً اعلام کرده که به مسیر دیپلماسی معتقد است؛ اما در عمل هیچ همان مسیر ترامپ را در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این دور از مذاکرات به طرف‌های گفت‌وگو اعلام کرده که هدفش از مذاکره، فقط مذاکره نیست و مذاکره باید به نتایج ملموسی برسد بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده فقط در صورت لغو تحریم‌های ظالمانه، به برجام بر خواهیم گشت و این یک مطالبه اصولی است؛ چراکه آمریکا قبلاً نشان داده که ناقض عهد‌های خود است و این لغو تحریم‌ها باید برای ایران قابل راستی‌آزمایی باشند.

محمدزاده در پایان گفت: بنابراین می‌توان گفت نتیجه ملموسی که وزیر خارجه کشورمان بار‌ها از آن استفاده کرده‌اند، لغو تحریم‌ها و بهبود روابط اقتصادی و تجاری کشورمان با دنیا است.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها