دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چرا آمریکایی‌ها شهید «فخری‌زاده» را صندوقچه اسرار می‌نامیدند؟

دشمنان انقلاب اسلامی شهید «محسن فخری زاده» که یکی از پنج شخصیت ایرانی در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان در نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر شده بود را هفتم آذر سال گذشته ترور کردند.
کد خبر: ۴۹۱۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵ - 28November 2021

ترور «محسن فخری زاده» اعلام مستقیم جنگ به ایران بودگروه بین‌الملل دفاع‌پرس:سیدمحید هاشمی دانا، «محسن فخری‌زاده مهابادی» متولد ۱ فروردین ۱۳۴۰ در قم بود. او دارای مدرک کارشناسی ارشد فیزیک هسته‌ای بود و قبل از شهادت ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را برعهده داشت. شهید فخری‌زاده همچنین استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه امام حسین (ع) بود.

بر اساس این گزارش، «محسن فخری‌زاده» یکی از دانشمندان موثر و رده بالای حوزه تحقیقات علمی در کشور و تنها دانشمند حوزه تحقیقات هسته‌ای و موشکی ایران بود که بنیامین نتانیاهو در یک برنامه مشخصا از او نام برده بود. در واقع نام «محسن فخری‌زاده» به‌عنوان یکی از پنج شخصیت ایرانی که در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر شده است، نیز دیده می‌شود.

اهمیت و جایگاه شهید فخری‌زاده تا به آنجا بود که آمریکایی‌ها، وی را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران محسوب می‌کردند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه، ولی بسیار مؤثر و تعیین کننده داشته‌است.

اگر می‌خواهید بیشتر با اهمیت و جایگاه این شهید بزرگوار آشنا شوید باید به این نکته توجه کنید که بر اساس نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمانی که با «فخری‌زاده» گفت‌وگوی مستقیم انجام نشود، نمی‌توان به میزان تسلط و اشراف ایران در حوزه دانش هسته‌ای، به نتیجه مشخصی دست پیدا کرد.

نکته دیگر اینکه اگر بخواهیم شهید فخری‌زاده را با دیگر اساتید مطرح داخل مقایسه کنیم باید به نام «سیدعباس شاهمرادی زواره» استاد دانشگاه صنعتی شریف اشاره کنیم. زیرا این دو استاد بزرگ و دانشمند مطرح کشور یکی از مهم‌ترین افرادی بودند که غربی‌ها همواره به دنبال مصاحبه با آن‌ها بودند.

حال اگر می‌خواهید به عمق فاجعه ترور شهید فخری‌زاده پی ببرید توجه شما را به این موضوع جلب می‌کنم که حتی در محافل علمی و تحقیقاتی نیز او را با رابرت اُپنهایمر، کارشناس فیزیک آمریکایی که در دهه ۴۰ میلادی کار نظارت بر ساخت بمب اتم در این کشور را برعهده داشت مقایسه می‌کردند.

در کنار این موارد باید به انتشار سندی توسط نشریه دیلی‌میل در سال ۲۰۲۰ اشاره کرد که در آن آمده بود «فخری‌زاده» شخصیت اصلی برنامه هسته‌ای ایران است. ضمن اینکه به ادعای این روزنامه در این سند اطلاعات مهمی درباره تلاش ایران برای ساخت بمب هسته‌ای نیز دیده می‌شود.

نام شهید فخری‌زاده آنقدر با عرصه‌های علمی و تکنواوژی در ایران عجین شده بود که حتی نام او در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت که در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب شده جزو افراد تحریم شده قرار داشت.

برای آشنایی هرچه بیشتر با شخصیت و جایگاه شهید فخری‌زاده همین بس که نشریه انگلیسی «ساندی تایمز» نیز در فروردین ۸۷ با اشاره به اسنادی، که ادعا می‌شود از یک دستگاه لپ‌تاپ ایرانی‌ها به دست آمده، فخری‌زاده را یک افسر سپاه پاسداران و استاد دانشگاه امام حسین (ع) تهران و به عنوان «پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران» معرفی کرده بود.

این روزنامه انگلیسی در گزارشی که منتشر کرده بود مدعی شد: «سرویس‌های اطلاعاتی غرب معتقدند ایران در صدد تولید یک کلاهک هسته‌ای با توان نابودسازی هر شهری در خاورمیانه است که مسئولیت این برنامه بر عهده محسن فخری‌زاده مهابادی، مدرس فیزیک دانشگاه امام حسین (ع) تهران، قرار دارد و از این روی، می‌توان وی را پدر تولید کلاهک اتمی ایران نامید».

بنابر این گزارش، شهید فخری‌زاده در عرصه دفاعی نوآوری‌های ویژه‌ای داشت که موضوع لیزر در پدافند هوایی یا کشف و شناسایی هواپیما‌های متجاوز از طرقی غیر از رادار که ویژه نوآوری‌های دفاعی بود، از آثار بزرگ او است.

شهید فخری‌زاده بیش از ۲۰ سال معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی بود و علاوه بر وجهه علمی بالا و سابقه طولانی در نوآوری‌های دفاعی، شاگردان زیادی برای پیشرفت علمی کشور تربیت و در این سال‌ها خدمات ارزنده‌ای به ملت ایران کرد.

این شهید بزرگوار هم در صحنه مبارزه با کرونا یکی از پیشگامان بود. یکی از کار‌هایی که در این صحنه انجام شد آماده کردن کیت تشخیص کرونا بود که مجموعه تحت مدیریت او از اولین‌هایی بود که این کار را با مسئولیت ایشان انجام داد. وی در حوزه واکسن کرونا نیز قدم‌های بلندی را برداشت و مجموعه تحت مدیریت او مرحله یک آزمایش‌های انسانی را در حوزه واکسن کرونا پیش رفت و کار‌های بزرگی برای مردم عزیز ایران انجام داد.

سرانجام دشمنان اسلام و انقلاب بیش از این نتوانستند حیات و خدمات این شهید بزرگوار به انقلاب اسلامی ایران را تحمل کنند و در نهایت در بعد از ظهر روز جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹ در یک اقدام تروریستی او را در منطقه آبسرد دماوند به شهادت رساندند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها