عبدالباری عطوان:

مصر و رژیم صهیونیستی به دنبال تبدیل نوار غزه به «دبی دوم» هستند

عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم گفت: زیاد النخاله به نقل از مقامات مصری فاش کرد هنگام دیدار ماه گذشته با مقامات ارشد این کشور در قاهره مطلع شده است آن‌ها خواهان تبدیل نوار غزه به «دبی دوم» هستند.
کد خبر: ۴۹۱۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲ - 28November 2021

مصر و رژیم صهیونیستی به دنبال تبدیل نوار غزه به «دبی دوم» هستندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در سرمقاله این روزنامه نوشت: سه بار با دقت مصاحبه چهارشنبه شب گذشته «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با شبکه تلویزیونی المیادین را گوش دادم تا از واقعیت‌های شوکه کننده در این مصاحبه درباره مسئله فلسطین و به ویژه روند رو به رشد عادی سازی روابط و برنامه‌های اقتصادی، نظامی و امنیتی زیر مجموعه آن در چندین کشور عربی به ویژه اردن و مغرب اطمینان حاصل کنم.

عطوان ادامه داد: قبل از ارائه هر گونه تحلیل، دیدگاه یا خوانشِ محتوای این مصاحبه مهم و پرداختن به نقش آفرینی بازیگران اصلی منطقه در روند عادی سازی روابط و پروژه‌های مرتبط با آن در آینده با هماهنگی رژیم اشغالگر و تحت نظارت آمریکا، چند نکته وجود دارد که باید به آن توجه کرد:

نخست: زیاد النخاله به نقل از مقامات مصری فاش کرد هنگام دیدار ماه گذشته با مقامات ارشد این کشور در قاهره مطلع شده است آن‌ها خواهان تبدیل نوار غزه به «دبی دوم» هستند و گفته‌اند در مرحله بعد شاهد سرازیر شدن میلیارد‌ها دلار به نوار غزه برای محقق شدن این هدف و عملیاتی کردن آن خواهیم بود.

دوم: آغاز روند بازسازی نوار غزه و ارائه تسهیلات به ساکنان آن از جمله آزادی سفر، توقف بازرسی‌های اهانت‌آمیز در گذرگاه‌های امنیتی مرزی با مصر در گذرگاه رفح و سیناء و فرودگاه‌های مصر.

سوم: اسرائیل، نوار غزه را بمب زمانداری می‌داند که باید آن را خنثی کند؛ به ویژه پس از آنکه از شکست همه راهکار‌های نظامی و بی نتیجه بودن چهار جنگ علیه ساکنان غزه با هدف نابودی مقاومت از طریق خلع سلاح یا شعله ور کردن انقلاب معکوس علیه آن اطمینان حاصل کرده است. از این رو تل آویو به ناچار به برنامه «ب» یعنی ادعای فراهم کردن رفاه اقتصادی برای نوار غزه روی آورده است.

چهارم: زیاد النخاله در مصاحبه خود از نقش بزرگ نیرو‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در ارائه اطلاعات به همتایان صهیونیست خود به منظور تسهیل عملیات بازداشت دو اسیر فلسطینی یعنی «مناضل نفیعات» و «ایهم کممجی» که از زندان جلبوع فرار کرده و به شهر جنین پناه برده بودند، سخن گفت. وی همچنین درخواست رئیس شاباک از محمود عباس را هنگام دیدار دو هفته گذشته با او در دفترش در رام الله برای یورش به این شهر و پاکسازی آن از همه عنصر مقاومت فاش کرد.

پنجم: بعید نبودن همکاری نیرو‌های امنیتی رژیم اشغالگر و تشکیلات خودگردان برای انجام عملیات گسترده ترور مشترک فرماندهان میدانی جنبش جهاد اسلامی و شاخه نظامی حماس در داخل یا خارج فلسطین اشغالی.

سردبیر روزنامه رأی الیوم افزود: پس از طرح این نکات و ارتباط آن با روند عادی سازی نظامی و اقتصادی که با جدیت در چند کشور عربی به ویژه امارات، اردن و مغرب در حال انجام است، می‌توان به این نتیجه قطعی رسید که سناریوی مورد اعتماد کنونی برای رژیم اشغالگر و حامیانش، نابودی مقاومت فلسطین از طریق «صلح اقتصادی نرم» و به کارگیری میلیارد‌ها دلار عربی و اماراتی برای تحقق این هدف است. توافق آب در مقابل برق در اردن، توافق دفاع مشترک در مغرب و تبدیل غزه به دبی در فلسطین نیز از جمله سناریو‌های احتمالی در این چارچوب هستند.

عبدالباری عطوان در پایان گفت: مسابقه و تقابل سریعی که این روز‌ها به صورت آشکار بین طرح جرد کوشنر (داماد ترامپ و طراح اصلی معامله قرن) مورد حمایت اسرائیل و برخی کشور‌های سازشکار عربی از یک سو و طرح مقاومتِ مورد حمایت ایران و نیرو‌های نیابتی آن یعنی حزب الله در لبنان و انصار الله در یمن شکل گرفته است، سرفصل اصلی تحولات پیش روی منطقه خواهد بود.

همچنین عملیات استشهادی اخیر در قدس اشغالی، بیانگر آغاز مقاومت مسلحانه در کرانه باختری است و سخن گفتن زیاد النخاله از کارگاه‌های ساخت پهپاد و موشک در نوار غزه و جایگزینی سلاح‌هایی که مقاومت در نبرد سیف القدس از دست داد، چه بسا بیانگر تشدید گزینه مقاومت در نوار غزه و کرانه باختری خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها