نماینده مردم در مجلس:

آمریکا طرف اصلی ایران در مذاکرات است

حیدری گفت: آمریکا باید در گفت‌وگو‌ها حضور پیدا کند، این کشور تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرده است و اگر این کشور در مذاکرات حضور نداشته باشد این گفت‌وگو‌ها عملاً خیلی اثربخش نخواهند بود.
کد خبر: ۴۹۱۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱ - 28November 2021

آمریکا طرف اصلی ایران در مذاکرات است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «شهریار حیدری» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه از زمان تحلیف مراسم ریاست جمهوری دولت سیزدهم نماینده اتحادیه اروپا بر توافق و استمرار برجام تأکید داشت، اظهار داشت: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم رویکرد جدیدی از سوی ایران و همچنین طرف‌های غربی اعلام شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در صورت لغو تمام تحریم‌ها به برجام و تعهدات برجامی بازمی‌گردد و کشور‌های ۴ بعلاوه یک نیز نشان دادند این مسئله قابل بحث است.

وی به حضور باقری معاون وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اشاره و بیان کرد: رویکرد مجلس و دولت همان رویکرد حاکمیتی است؛ یعنی لغو تمام تحریم‌ها و بازگشت به برجام در دستور کار قرار دارد که یک رویکرد منطقی محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تصریح بر این موضوع که آنچه اهمیت دارد نتیجه ملموس و قابل لمس است، اظهار کرد: طرف‌های غربی و مذاکره‌کننده با ایران که در حال حاضر بدون حضور آمریکا برگزار می‌شود رویکرد جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته‌اند، اما در نهایت بر اساس رویکرد دو طرف مذاکره، باید منتظر نتیجه ماند.

وی ضمن اشاره به نبود آمریکا در مذاکرات تأکید کرد: اعتقاد دارم حتماً باید آمریکا در گفت‌وگو‌ها حضور پیدا کند، زیرا طرف ایران آمریکا است و اساساً آمریکا تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرده است و اگر این کشور در مذاکرات حضور نداشته باشد این گفت‌وگو‌ها عملاً خیلی اثربخش نخواهند بود.

شهریاری با بیان اینکه تمام تحریم‌ها از سوی آمریکا اعمال شده است و باقی کشور‌ها صرفاً تبعیت کرده‌اند، گفت: مشکل اصلی کشور‌های اروپایی نیز پیمان آن‌ها با آمریکا است. آن‌ها از اول تمایل داشتند در مذاکرات ایران و آمریکا حضور داشته باشد، اما با خروج آمریکا از برجام کارایی خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه کشور‌های چهار بعلاوه یک تمایل دارند نقش کلیدی و محوری در مذاکرات داشته باشند در عین حال اظهار کرد: اعتقاد دارم این نقش بدون حضور آمریکا به نتیجه نمی‌رسد و اساساً کشور‌هایی که در مذاکرات در مقابل ایران هستند تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا نیز قرار می‌گیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تأکید بر اینکه آمریکا باید رویکرد خود در مذاکرات هسته‌ای را تغییر دهد مطرح کرد: از سال ۲۰۱۵ تاکنون مذاکرات ادامه داشته است، اما نتیجه خاصی در بر نداشته است، زیرا رویکرد آمریکا یک رویکرد مثبت نبوده است.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار