الوقت بررسی کرد؛

چرایی خط خوردن اعراب از لیست کاخ سفید

علی‌رغم لحن تند و اقدامات در ظاهر تنبیهی کاخ سفید، بایدن نیز جا پای سایر روسای جمهور آمریکا نهاد که اغلب پس از رسیدن به قدرت تصمیم می‌گیرند که منافع ایالات متحده در تداوم شراکت با دولت‌های غیردموکراتیک و ناقض حقوق بشر را بر دفاع از دموکراسی ترجیح ‌دهند.
کد خبر: ۴۹۱۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۳ - 30November 2021

چرایی خط خوردن اعراب از لیست کاخ سفیدگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بایدن در ماه‌های نخست شروع فعالیت در کاخ سفید به‌عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا به اعمال فشار‌هایی بر کشور‌های عربی، برای اعلام آمادگی در مورد اجرای یکی از مهمترین وعده‌های انتخاباتی خود در سیاست خارجی، روی آورد و مقامات آمریکایی به کرّات در این رابطه موضع‌گیری کردند. برای مثال آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در سپتامبر سال جاری میلادی گفت که دولت بایدن «در مقابل نقض حقوق بشر در هر کجا که رخ دهد، صرف نظر از اینکه عاملان آن دشمن یا شریک باشند، ایستادگی خواهد کرد» در این اثنی نیز دولت بایدن تصمیماتی در ظاهر مهم همچون از طبقه‌بندی خارج کردن گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در مورد قتل جمال خاشقچی، که بر نقش مستقیم محمد بن سلمان تأکید می‌کرد و اعمال ممنوعیت سفر برای ده‌ها سعودی به دلیل شراکت در این قتل، اعلام قطع پشتیبانی نظامی از جنگ یمن و یا اعلام تعلیق کمک‌های نظامی به قاهره اتخاذ کرد.

اما علی‌رغم لحن تند و اقدامات در ظاهر تنبیهی کاخ سفید، بایدن نیز جا پای سایر رؤسای جمهور آمریکا نهاد که اغلب پس از رسیدن به قدرت تصمیم می‌گیرند که منافع ایالات متحده در تداوم شراکت با دولت‌های غیردموکراتیک و ناقض حقوق بشر را بر دفاع از دموکراسی ترجیح دهند.

اولاً در مورد عربستان بایدن به محض رسیدن به قدرت، به این واقعیت پی برد که هدف قرار دادن ولیعهد به شدت به روابط با ریاض آسیب می‌رساند که می‌توانست به منافع دیگر ایالات متحده آسیب برساند. در نتیجه لحن مقامات آمریکایی در مورد محمد بن سلمان در ماه‌های گذشته بسیار نرم شده و دیگر سخنی نیز از انتقاد نسبت به عملکرد حقوق بشری دولت عربستان شنیده نمی‌شود.

یکی از نمونه‌های بارز دیگر مصر است، جایی که کاخ سفید با بازگشت از تصمیم قطع کمک ۳۰۰ میلیون دلاری از بسته کمک نظامی سالانه ۱.۳ میلیارد دلاری آمریکا به مصر، ۱۷۰ میلیون دلار از این رقم را در اختیار مصر گذاشت.
این رویکرد منجر شده است تا حکومت‌های عربی متحد آمریکا، نسبت به امکان تشدید فشار‌های حقوق بشری کاخ سفید هراس کمتری به خود راه داده و همانند رژیم آل خلیفه در بحرین و یا خاندان سعودی در عربستان همچنان سیاست‌های تبعیض آمیز و سرکوب‌گرانه نسبت به منتقدان بویژه شیعیان تداوم یابد.

بر این اساس باید گفت عدم دعوت از متحدین عربی عملاً نه به معنای رویکرد اعمال فشار کاخ سفید بر این دولت‌ها، بلکه اقدامی در جهت حفظ اعتبار بین المللی نمایشی است که با سخنرانی حکام نظام‌های دیکتاتوری و بسته متحد آمریکا آبرویی برای شعار‌های دموکراسی خواهی بایدن بر جای نخواهد گذاشت.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار