در تجلیل از نیروی دریایی ارتش منتشر شد؛

خدمت نیروی دریایی ارتش به معیشت مردم در «عملیات مروارید»

مرکز اسناد انقلاب اسلامی بخشی از خاطره یکی از رزمندگان نیروی دریایی ارتش در عملیات مروارید را منتشر کرد.
کد خبر: ۴۹۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸ - 30November 2021

چرا بعثی‌ها از ناوچه پیکان وحشت داشتند؟/ خدمت نیروی دریایی به معیشت مردم کشوربه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، روز هفتم آذر ۱۳۵۹ روز رشادت نیروی دریایی ارتش در عملیات مروارید بود. از عملیات مروارید عده قلیلی نجات یافتند که جزئیات آن را روایت کنند.

«محمدرضا نجاری» یکی از افرادی است که ناگفته‌های زیادی از این ماجرا دارد که مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن منتشر کرده است.

وی در بخشی از خاطراتش اظهار داشت: جمعاً شش موشک به سمت ما شلیک کردند. چون بخش اعظمی از نیروی دریایی عراق را ناوچه پیکان منهدم کرده بود، ما خیلی راحت از اسکله جدا می‌شدیم و مثل کسی که میخواهد به شکار برود در عملیات‌های مختلف می‌رفتیم اوزا‌ها را شکار می‌کردیم و به راحتی بر می‌گشتیم.

بلایی که ناوچه پیکان سر نیروی دریایی عراق آورد در فاصله زمانی خیلی کوتاهی قبل از اینکه عراقی‌ها بتوانند آسیبی به مرز‌های آبی ما، بنادر، خطوط مواصلاتی و استخراج نفت برسانند، آنها را در نطفه خفه کرد. یعنی نیروی دریایی عراق در کوتاه مدت از بین رفت. ممکن است سال‌های سال معلوم نشود که نیروی دریایی چه خدمت بزرگی در این جنگ کرد به خاطر اینکه بنادر حفظ شدند و عرضه فرآورده‌های نفتی و مواد غذایی از بنادر ادامه داشت تا مملکت دچار بحران نشود.

اگر تمام منابعی که مایحتاج عمومی مردم بودند از قبیل گندم، فرآورده‌های نفتی مثل بنزین و گازوئیل و هر چیزی که لازم داشتیم، در تصرف عراق بود و ما محاصره کامل می‌شدیم یا اگر یک کشتی گندم به این مملکت نمی‌رسید، در داخل مملکت چه اتفاقی می‌افتاد؟ اگر کشتی بنزین و یا گازوئیل امنیت نداشت که محموله‌اش را تخلیه کند، همان تانک‌های ما بدون گازوئیل و بنزین چه می‌کردند؟ مایحتاج و سوخت مردم در سراسر کشور اگر تأمین نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟ در این کار نیروی دریایی نقش خیلی بزرگی داشت.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار