اساتید ایرانی کارگاه‌های انتقال تجربه «سینماحقیقت» معرفی شدند

شش سینماگر ایرانی در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، کارگاه انتقال تجربه برگزار می‌کنند.
کد خبر: ۴۹۲۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲ - 01December 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مسترکلاس‌های پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت با حضور شش سینماگر ایرانی و چندین سینماگر بین‌المللی برگزار خواهد شد. احمد ضابطی جهرمی، احمد الستی، محمدرضا عباسیان، سعید فرجی، مهدی آزادی و حمید نجفی راد شش سینماگر ایرانی هستند که کارگاه‌های پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت را برگزار خواهند کرد.

احمد ضابطی جهرمی درباره مستند هیبرید صحبت خواهد کرد و احمد الستی سمینار کارگاهی با موضوع فیلم جستار خواهد داشت. تهیه و تولید مستند در بحران عنوان کارگاه محمدرضا عباسیان و مستند سازی در مناطق جنگی عنوان مسترکلاس سعید فرجی در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت است. همچنین دو کارگاه تصویربرداری در سینمای مستند با حضور مهدی آزادی و تدوین در سینمای مستند با حضور حمید نجفی راد با همکاری انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند در این دوره از جشنواره برگزار می‌شود.

احمد الستی متولد سال ۱۳۲۷ در مشهد، دارای دکتری تخصصی زیبایی شناسی سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس، پژوهشگر سینما، مترجم و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، استاد و مدیرگروه رشته سینما در پردیس هنر‌های زیبای زیبای دانشگاه تهران است.

وی در سال ۱۹۸۲ شاگرد ژان روش، مستندساز فرانسوی بوده است و در سال ۱۳۹۵ لوح افتخاری عضویت بنیاد ژان روش در موزه سینما، توسط مینا راد به نمایندگی از بنیاد ژان روش به وی اعطا شد. از جمله مقالات و کتاب‌های تالیفی وی می‌توان به «نما‌ها و صحنه‌ها»، «تخیل به مثابه وجه خلاق واقعیت»، «شهر بی دفاع روسلینی و نئورئالیسم در خلال شصت سال»، «هنر دقت، کلام و تصویر در مردم نگاری» و «مستند علف: سه روایت و یک مقدمه» و ... اشاره کرد.

احمد ضابطی جهرمی متولد ۱۳۳۰، دکترای پژوهش در شاخه هنر‌های دراماتیک (گرایش سینما)، عضو هیئت علمی رسمی دانشگاه صدا و سیما، مدرس سینما و تلویزیون، مستندساز و تدوینگر، مؤلف، مترجم و پژوهشگر سینما و تلویزیون است. از آثار تألیفی ایشان می‌توان به کتب متعدد سینمایی و مقالات نظری و تکنیکی به ویژه در زمینه تدوین فیلم در کنار تولید مستند‌های ماندگار اشاره کرد.

تاکنون بیش از ۱۲۳ مقاله نظری و تحقیقی در حوزه سینما و تلویزیون تالیف شده است که منتخبی از این مقاله‌ها مشتمل بر ۸۷ مقاله توسط «نشرنی» در کتابی با عنوان «سی سال سینما» (۸۵-۱۳۵۵) به چاپ رسید که در دومین دورة انتخاب کتاب‌های سینمایی برگزیده (سال ۱۳۸۸) توسط خانه سینما به عنوان «بهترین کتاب سال سینمایی» اعلام شد. از آثار مستند وی می‌توان به مهاجرت شبانه، نخل درخت زندگی، کشتی کویر، موسیقی فولکلور شمال ایران، قهرمانی، گور اصیل ایرانی، آخرین بازمانده‌های یوز ایرانی و ... اشاره کرد.

محمدرضا عباسیان متولد ۱۳۵۲، مستندساز و تهیه‌کننده. برنده تندیس بهترین فیلم مستند برای فیلم «قانا» از دهمین جشن سینمای ایران است. وی همچنین برای ساخت فیلم مستند «مدرسه» برنده شمشیر نقره‌ای جشنواره فیلم‌های تاریخی لهستان شد. عباسیان دبیری سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر را نیز بر عهده داشت. ساخت مستند‌های متعدد در کانون‌های بحرانی جهان در مناطقی از جمله قره باغ، بوسنی، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، عراق، لبنان، سوریه، بوسنی و کوزوو را در کارنامه خود دارد. او همچنین برنده جوایز متعدد از جشنواره‌های داخلی و بین المللی می‌باشد. از جمله آثار او می‌توان به مستند‌های قانا، افسانه مجاهدین افغان، سکوت در تاریکی، سایه‌های پریشان جنگ، مدرسه، دختران، خانه‌های رها شده و ... اشاره کرد.

سعید فرجی متولد ۱۳۶۰، تهران، فارغ التحصیل کارشناس ارشد عکاسی، عکاس و مستندساز است. وی برای ساخت مستند و عکاسی در بحران‌های لبنان، سومالی، لیبی، عراق و سوریه حضوری فعال داشته و چندین فیلم مستند را کارگردانی کرده است که می‌توان به عکاسی زیر آتش (۱۳۸۹)، جهان اکثریت (۱۳۹۱)، سفر به موگادیشو (۱۳۹۱)، میرزا جواد (۱۳۹۷) و از جنگ برگشته (۱۴۰۰) اشاره کرد. وی همچنین چندین کتاب به رشته تحریر درآورده که عبارتند از: تبادل/ ماجرای آزادی پنج اسیر لبنانی از زندان‌های اسراییل/۱۳۹۰؛ دیار نزدیک/ روایت سفر‌های زائران مناطق جنگی (مرز ایران و عراق) / ۱۳۹۱/ خوزستان؛ سفر به موگادیشو/ قحطی در کشور سومالی (به همراه فیلم مستند).

مهدی آزادی مستندساز و فارغ التحصیل رشته فیلمبرداری سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران است. شروع فعالیت وی با عکاسی و فیلمبرداری در فیلم‌های کوتاه دانشجویی و سینمای جوان آغاز گردید. وی از فعال‌ترین فیلمبرداران سینمای مستند ایران است که با فیلم مستند «هزار و یک سیب» به کارگردانی طا‌ها کریمی وارد حوزه فیلمبرداری مستند شد و طی این سال‌ها به صورت متمرکز و تخصصی به عنوان فیلمبردار در این رشته مشغول به کار است.

مهدی آزادی با فیلم «لبیک» در اولین تجربه حضور در جشنواره سینما حقیقت برنده جایزه بهترین فیلمبرداری از این جشنواره شد و در ادامه با فیلم مستند «A۱۵۷» نامزد دریافت سیمرغ از جشنواره سی و چهارم فجر شد. او همچنین فیلمبرداری ده‌ها فیلم مستند تلویزیونی و سینمایی و فیلمبرداری فیلم پر افتخار «سایه‌های بی خورشید» به کارگردانی مهرداد اسکویی و همکاری با کارگردان‌های مختلف در سینمای مستند را در کارنامه خود دارد.

تجربه حضور با فیلم‌های مستند در فستیوال‌های متعدد داخلی و خارجی و کسب جوایز ارزشمندی، چون قورباغه طلایی بهترین فیلمبرداری مستند در سال ۲۰۲۰ از جشنواره کمرا ایمیج لهستان که معتبر‌ترین و تخصصی‌ترین جشنواره هنر فیلمبرداری سینما در جهان است از افتخارات مهدی آزادی است.

حمید نجفی راد کارگردان و تدوینگر، متولد ۱۳۵۹ در تهران است. وی فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۷۹ و با کلاس‌های انجمن سینمای جوان قزوین در زمینه فیلم سازی آغاز کرد.

عمده فعالیت‌های نجفی راد در زمینه تدوین فیلم (داستانی و مستند) و ساخت آنونس و تیزر است، از جمله مهم‌ترین فیلم‌های تدوین شده توسط وی می‌توان به بدرود بغداد، لاک قرمز، شبی که ماه کامل شد، در جستجوی فریده و کشتارگاه اشاره کرد.

همچنین آنونس‌های فیلم‌های زندگی خصوصی آقا و خانم میم، بدون تاریخ بدون امضا، خوک، جاندار، درمیان ابرها، شبی که ماه کامل شد و خورشید ساخته وی است. نجفی راد دو دوره سال‌های ۱۳۹۱ و سال ۱۳۹۷ کاندید جشنواره فجر برای ساخت آنونس فیلم‌های زندگی خصوصی آقا و خانم میم، خوک و بدون تاریخ بدون امضا شد و در سال ۱۳۹۹ برای ساخت آنونس فیلم شنای پروانه سیمرغ بهترین آنونس را از جشنواره فجر دریافت کرد.

همچنین وی برای تدوین مستند «در جستجوی فریده» در سال ۱۳۹۸ جایزه بهترین تدوین را از جشنواره سینما حقیقت و برای تدوین فیلم «شبی که ماه کامل شد» جایزه بهترین تدوین را از بیستمین جشن حافظ دریافت کرد.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذر به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها