رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا:

اقامه نماز، اولین شاخصه حکمرانان‌ ما بر روی زمین/ نظام باید اقدامات بسیاری را در مورد نماز انجام دهد

حجت‌الاسلام‌ «سعیدی» با بیان اینکه اولین شاخصه حکمرانان‌ ما بر روی زمین اقامه نماز است که با قرائت تفاوت دارد، گفت: نظام باید در مورد نماز اقدامات بسیاری را صورت دهد و همه جوانب در این امر در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۴۹۲۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲ - 01December 2021

اقامه نماز، اولین شاخصه حکمرانان‌ ما بر روی زمین/ نظام باید اقدامات بسیاری را در مورد نماز انجام دهدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس در کرج، حجت‌الاسلام‌ «علی سعیدی» رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا امروز در اولین همایش استانی نماز که در حسینیه عاشقان ثارالله کانون شهید سبحانی کرج برگزار شد، اظهار داشت: خدا را شاکرم که توفیق حضور در جمع نورانی فرزندان رشید اسلام و خواهران و برادران در سپاه استان البرز را پیدا کردم.

وی با اشاره به فلسفه حکومت و حکمرانی اسلامی اضافه کرد: با مراجعه به قرآن کریم می‌توان اهداف و مقاصد شریعت و اسلام را به دست آورد. دو نوع اهداف و مقاصد از قرآن استخراج می‌شود؛ یک دسته اهداف عام و کلی و دیگری اهداف و مقاصد عام شریعت حفظ نفس است. اسلام درصدد حفظ نفس انسان است بنابراین از آنچه که مانع سلامت انسان می‌شود جلوگیری می‌کند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا حفظ عقل را یکی از اهداف شریعت دانست و افزود: عقل مهم‌ترین امتیاز انسان است که انحصاری است. به گفته علامه طباطبایی، عقل یک ویژگی انحصاری است که در وجود هیچ موجودی نیست و اسلام برای جلوگیری از زایل شدن آن موارد زیادی دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به ممنوع کردن وسوسه و شراب اشاره کرد.

حجت‌الاسلام‌ سعیدی حفظ مال را سومین مقصد عام شریعت برشمرد و با اشاره به اینکه اسلام مالکیت خصوصی را می‌پذیرد و تائید می‌کند، ادامه داد: چهارمین مقصد عام شریعت حفظ آبروست؛ اسلام برای امنیت اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌کند. طبق فرمایش پیامبر اسلام (ص) حرمت انسان از کعبه بالاتر است. انسان هم چندین حریم دارد که خدا اجازه نمی‌دهد حتی دو ملک نیز برخی اسرار او را متوجه شوند.  

وی با اشاره به اینکه تنها خداوند شاهد این اسرار است، عنوان کرد: حفظ آبروی انسان‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و هرکسی نباید در زندگی افراد دیگر سرک بکشد. پنجمین مقصد عام شریعت، حفظ نسل و جلوگیری از سقط جنین و اختلاف بین زن و مرد است که بایدها و نبایدهای بسیاری برای حفظ نسل در شریعت بیان شده است. هیچ امری بدون مصلحت نیست.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا حفظ دین را ششمین هدف و مقصد شریعت دانست و بیان داشت: همواره یکی از رسالت‌های انبیا و ولی‌فقیه حفظ دین بوده است و آن‌ها با تمام وجود در این راستا قیام کردند. دین بزرگ‌ترین امانت الهی و حفظ آن ضروری است. بخشی از فلسفه دین، تحقق مقاصد عالم و برخی تحقق مقاصد خاص است.

حجت‌الاسلام‌ سعیدی مطرح کرد: دین و شریعت مقاصد دیگری نیز دارد که می‌توان آن‌ها را گسترده و خاص نامید؛ تعلیم و تربیت یکی از این مقاصد است. انسان نیاز به تربیت دارد و رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند که بین تعلیم و تربیت تفاوت است و فرمایشات امامین و بزرگان نیز نشان‌دهنده این موضوع است. امروز طرحی به نام تربیت مشاهده نمی‌شود و کار زیادی در این زمینه انجام نشده است.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به گستردگی مقاصد خاص شریعت و نیز سوره حج خاطرنشان کرد: خداوند می‌فرماید: اولین شاخصه حکمرانان‌ ما بر روی زمین اقامه نماز است که با قرائت تفاوت دارد. تنها با صحبت‌های آقای قرائتی نمی‌توان نماز را در جامعه نهادینه کرد. مسجد جامع یعنی نقطه مرکزی شهر و آغاز شهر باید با مساجد شکل گیرد و مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

وی با بیان اینکه شهرک‌هایی ساخته شده که جمعیت زیادی در آن‌ها ساکن هستند اما مکانی برای نماز در آن‌ها در نظر گرفته نشده است، افزود: این موضوع مهم باید در سیستم ورود پیدا کند و نهاد مسجد در نظام برنامه‌ریزی تعریف شود. چرا اتوبانی مانند تهران - ساوه را می‌سازند و چند سال بعد اقدام به ساخت نمازخانه در آن می‌کنند؟ این امر حاکی از آن است که در نماز در نظام برنامه‌ریزی ما لحاظ نشده است.

حجت‌الاسلام‌ سعیدی با اشاره به اینکه آیه 41 سوره حج خطاب به حاکمان است و از حکومت و قوای سه‌گانه تا همه سازمان‌ها و ادارات را شامل می‌شود، یادآور شد: این خوشایند نیست که هنوز نظام برنامه‌ریزی ما حتی در ساخت‌وسازها نیز تغییر نکرده و نگاه ما به فقه نگاهی فردی است. بارها تأکید شده که در پادگان‌ها سربازان را به اقامه نماز اجبار نکنید بلکه با آن‌ها صحبت و زمینه را فراهم کنید تا عاشق نماز شوند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا اقامه نماز را یکی از مأموریت‌ها و رسالت‌های انبیا برشمرد و گفت: در عصر غیبت نیز این امر رسالت ولی‌فقیه است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در هر اجلاسی بر آن تأکید می‌کنند. اقدامات بسیاری انجام شده اما کافی نیست. در این مسیر نباید تک‌بعدی کار کنیم. باید انگیزه و امکانات لازم به بخش خصوصی داده و از آن‌ها پشتیبانی شود تا نمازخانه‌های بین‌راهی ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه اقامه نماز نیز مانند سایر مسائل نیاز به ساختار و سازمان دارد، با تأکید بر ضرورت توجه به همه مسائل و جوانب مربوط به این امر بیان داشت: به‌عنوان‌مثال اگر در پادگانی مسجد ساخته می‌شود، باید به الزامات آن توجه و سیستم سرمایشی و گرمایشی نیز فراهم شود. فضا باید به‌گونه‌ای باشد که مردم از تمیزی و بوی خوش مسجد لذت ببرند.

حجت‌الاسلام‌ سعیدی با تأکید بر ضرورت جذابیت صدای اذان عنوان کرد: نباید بین دو نماز وقت مردم زیاد گرفته شود تا از حضور در مسجد استقبال کنند. نباید از وقت بیت‌المال برای ذکر و ورد خود استفاده کنیم. اشتباه ما این است که گاهی از ریزترین موارد غافل می‌شویم. باید شرایط برای سربازان و مردم و کارمندان به‌خوبی فراهم شود تا به نماز بشتابند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا متذکر شد: ما در این رابطه مسئولیم. نظام باید در مورد نماز اقدامات بسیاری را صورت دهد، موارد جزئی باید برطرف شده و همه جوانب در این امر در نظر گرفته شود. همچنین در نیروهای مسلح نباید غفلت از نماز صورت بگیرد و باید در نگاه و عمل اقامه شده و اقامه نیز ساختار و سازمانی شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها