اولین دورهمی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی برگزار شد

اولین دورهمی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام در کارخانه فناوری آزادی با حضور تعدادی از فعالان این حوزه برگزارشد.
کد خبر: ۴۹۲۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳ - 01December 2021

اولین دورهمی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی برگزاری شدبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، اولین دورهمی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام در کارخانه فناوری آزادی با حضور تعدادی از فعالان این حوزه برگزارشد.

محسن دنیوی، دبیر نوپیا و مسؤول مرکز نوآوری ستاد پیشرفت گفت: اولین دورهمی نوآوری را شاهد هستیم که گردهمایی فعالان این حوزه است.

وی با بیان اینکه نوپیا یک کلمه فارسی با ریشه کردی است که تحت این عنوان که می شود به سمت آینده روشن حرکت کرد، افزود: نوپیا از وجوه مختلف در زمینه آوری اجتماعی استفاده می کنند.

دنیوی تصریح کرد: نوآوری اجتماعی یک پدیده نوظهور در جهان اجتماعی است که از اوایل ١٩۶٠ در آمریکا و اروپا پیدا شده است و در سال ٩٠ اولین متن ها درباره نوآوری اجتماعی در ایران تولید شد.

دبیر نوپیا و مسئول مرکز نوآوری ستاد پیشرفت با اشاره به اینکه تعابیر مختلفی در زمینه نوآوری اجتماعی وجود دارد و مقالات مختلف به آن پرداخته شده است، تصریح کرد: نوآوری اجتماعی حل مسایل اجتماعی به نحوه خلاقانه با روش های اجتماعی است.

وی ادامه داد: چندی است نوآوری اجتماعی به لحاظ فعالیت های معاونت اجتماعی ریاست جمهوری بسیار شنیده است و رویداد های زیادی برای آن برگزار می شود؛ همچنین این نوآوری که ما در نظر داریم خلاقانه و هدف آن خلق ثروت است و در این زمینه شاهد شرکت‌هایی هستیم که با فناوری در ارتباط هستند

دنیوی گفت: در برابر رویکرد فناوارنه می خواهیم رویکرد اجتماعی داشته باشیم و همان طور که در نوآوری مرسوم به رویداد اجتماعی تایید می شود ما به مسئولیت اجتماعی و رفتارهای خلاقانه بیشتر توجه داریم.

وی بیان کرد: نواور اجتماعی وزن بیشتری از نظر شیوه‌های اجتماعی دارد که با حضور مردم محقق می‌شود. همچنین یکی از نکاتی که در نوآوری اجتماعی به آن توجه شد موضوع ایده ها و تجربه‌های موفق مردمی است که این دورهمی، ویژه فعالان این عرصه است.

دنیوی با بیان اینکه از همه افراد دعوت کنم در روز ١٢ اسفند ماه در برج میلاد به ما همراه باشند، گفت: این گردهمایی برای همه کسانی است که در حوزه اجتماعی فعالیت می کنند، البته دورهمی های موضوعی دوهفته یک بار با موضوعات مختلف برگزار می شود.

در ادامه یاسر محدثی، کارشناس حوزه فناوری گفت: ما هر روز با هزار و یک موضوع و معضل مواجهیم و همه ما متخصص هستیم که درباره یک موضوعی که به آن خرده وارد است فلسفه ببافیم و درباره آن غر بزنیم اما در همین اوضاع افراد پرانرژی هستند که موضوعات را دیده اند و کمک کردند موضوعات حل شود. البته آنها شخصی به موضوع نمی پردازند و می خواهند با آدم های دور و بر و گروه هایی که تشکیل می دهند و با جامعه مشکل را حل می کنند.

محدثی افزود: فارغ از همه برنامه‌های پیشرفت روشی که با کمک مردم مشکل را حل می کنیم و فارغ از احساس به نیاز ارگان های پر قدرت مشکلاتی بزرگ حل می شود می تواند افراد را خوشحال کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های مهم این است که مدلهای حل مسائل را به خوبی بیان کنیم که مردم هم بتوانند آستین بالا بزنند و از مسائل دور و بر خود به ساده رد نشوند و بدون هزینه و با کمک مردم این مشکلات حل شود، گفت: این مدل حل مشکل در حال گسترش است که می تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

محدثی ادامه داد: تجربه ما در مواجه با اتم ها نشان می دهد که هیچ مربی بهتر از یک اتم دیگر نیست و بستری به عنوان اتمیکا ایجاد می شود که در آن آموزش‌هایی داده می شود.

وی افزود: مربی‌ها اتم‌های موفق هستند و از دوستانی که فکر می‌کنند می توانند مربی خوبی باشند و تجربه‌های خود را به شیوه درس نامه به ما تبدیل کنند دعوت می‌کنیم که همراه ما باشند.

در ادامه محسن احمدزاده، مدیر عامل بنیاد ایده‌ها و تجربه‌های موفق (اتم) گفت:بنیاد اتم بنیاد ایده و تجربه اتمی است؛ اتمی که می‌شناسیم یک حرکت نهضتی است که توسط جوانان شکل گرفته است و اداره کنندگان آن هم جوانان است.

وی با بیان اینکه جنس اصلی آن این است که بسیاری از مشکلات جامعه از نوع حاکمیت حل نمی شود و در حوزه مردمی است و چالش های موجود منجر به حل مسئله می شود، افزود: توجه کردن به گفته های مردم یکی از موضوعات نوآوری اجتماعی است و باید توجه کنیم چه موضوعاتی در ذهن مردم پرورش پیدا می کند و می تواند گلوگاه های ملی استانی و فرامنطقه ای را حل کند.

احمدزاده گفت: اتم از چندین بخش تشکیل شده است که یکی از بخش های مهم آن حوزه اندیشکده است؛ این حوزه مشکلات را در خود حلاجی می کند و در اندیشکده به صورت جدی به آن پرداخته میشود همچنین حوزه اندیشکده مرز متنفکر اتم است.

وی گفت: سومین ساختار در بنیاد اتم، اتم مدیا است که رصد و شناسایی آموزش عمومی و هدایت نخبگان را دارد همچنین بخش های مختلفی که مردم درگیر آن هستند گردشگری، سلامت، علم و فناوری، خیریه و محیط زیست است همچنین امیدوارم در مسیر آینده اتم الگوی جذابی را شناسایی کنیم

احمدزاده ادامه داد: باید بدانیم هر ایرانی یک اتم خواهد بود و خواهد شد و می خواهم مردم هر ایده خلاقانه دارند به جمع اتم بپیوندند همچنین باید اتم بودن خود باور داریم و امیدواریم یک گام موثری تری برداریم که ایده خلاقانه را به شتاب دهنده ها پیش ببریم

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم حوزه بانوان حوزه خلاق و پویایی است،گفت: همچنین بخشی از اتم ها به حوزه نوجوانان پرداخته می شود.

کاوه خداشناس، کارشناس برنامه تلویزیونی اتم اظهار داشت:من خودم را اتمی می دانم و از زمانی که در اتاق فکر اتم بودم تا زمانی که برنامه های ساخته شدما درگیر تشکل به نام اتم شدیم و اتم پر کردن فاصله بین علم و عمل است

وی ادامه داد:بنیادی به وجود آمده است که دنبال ایده های نوآورانه مردمی می گردد. من در این مدت با بسیاری از دوستان حرف می زد آن قدر برای همه جذاب بود که فردی با انبوه کاغذ های باطله اسکای به وجود آورده بود و آن را بعد از بازیافت به نقدینگی تبدیل کرده بود و در نهایت مدرسه ساخته شد.

وی اضافه کرد:تبدیل یک چیز خفته به یک امر محرک می تواند خوشایند باشد. همه افراد این حوزه دنبال نوآوری هستند

کارشناس برنامه تلویزیونی اتم بیان داشت:برای ساختن سریال اتم از من خواسته شد ایده طراحی کنم و ذهنم را به سوی بردم که ممکن بود که با مخالفت مدیران اتم رو به رو شود اما در اولین جلسه با تشویق شدید مسئولان مواجه شدم؛ چرا که یک ایده تخیلی بود.

خداشناس تصریح کرد:شخصا تجربه زیادی با افرادی داریم که در حوزه دولتی کار می کنند و دیده ام که چقدر ذهن هایشان با توجه به معضلات دچار کهنگی شده است

وی افزود:عمیقأ به اتم باور دارم و پای آن می ایستم.بسیاری از افراد از من پرسند اتم چی‌شد؟ این تبدیل به قاعده شده است که هر اتفاقی می‌افتد یکی دوسال بیشتر دوام ندارد

این فعال حوزه تلویزیون یادآور شد:هر روز که با رفقای اتمی صحبت می‌کنم به جدیت و قطعیت به اتم در ١۵٠٠ فکر می‌کنم و فکر می‌کنم این اتم انقدر پشتوانه قوی دارد که در ١۵٠٠ تبدیل به یک جریان بزرگ و بین المللی شودو اتم نمی خوابد و می خواهد هر کسی توانی دارد برای توسعه آن در حرکت باشد.

محسن دوباشی، مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای و رئیس شورای سیاستگذاری رویداد ملی نوآوری اجتماعی (نوپیا) گفت: روزی که بنا داشتیم در باره مشکلات کشور را حل کنیم همه دم از آسیب‌های اجتماعی می‌زدند اما کورسوی فعالیت‌های اجتماعی حرکت جدیدی را باز کرد.

وی ادامه داد:مسائلی در اقصا نقاط کشور وجود دارد و عده‌ای در حال حل آنها هستند. اول فکر می‌کردم که ممکن است ناامید شویم اما ما امروز در نقطه ای از رویداد نوآوری اجتماعی هستیم.

دوباشی ابراز داشت:موقعی که با اتم ها صحبت می کنیم در حل مسائل باید از شدن ها حرف بزنیم و این راه حل مسایل کشور است

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای افزود:از ما می‌توانیم و شدن حرف زده می‌شود و انرژی است که می توانیم از جریان فعالیت‌های مردمی داشته باشیم. نوآوری اجتماعی و رویدادی که با عنوان نوپیا عنوان شد بنا است یک بار دیگر در یک تصویر بزرگ حل مسائل خلاقانه مردمی را به تصویر بکشد.

دوباشی متذکر شد:ما از تحول حکمرانی صحبت می‌کنیم و باید به سمت مردم سازی حکمرانی حرکت کنیم.

وی اظهار داشت:ما به جریان نواوری و علمی کشور به نقطه‌ای رسیدیم که با افتخار می‌توانیم درباره آن صحبت کنیم.باید جریان علم کشور به سمت فناوری اجتماعی و مردم پایه حرکت کند.

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای خاطرنشان کرد:این فناوری‌ها هایتک نیست؛فناوری اجتماعی حرف از فناوری های مردم پایه است که مردم را از جنس مشارکت همراهی می کند. و پشتیبانی را می توان

وی اضافه کرد:برای الگوهای موفق به چرخه نوآوری رجوع کردیم. از الهام و ایده اولیه شکل می‌گیرد و تبدیل به پرپوپوزال و تغییرات سیستماتیک می‌شود.اتم به جای ایده از الگو شروع کرده است.

دوباشی بیان داشت: در نوآوری اجتماعی از سبد ایده های کوچک حرف می‌زنیم که مسئله را می‌توانند حل کنند. در حوزه نوآوری اجتماعی هر کسی که فعالیت اجتماعی کرده است می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه ما سعی کردیم نشان دهیم که به واسطه مردم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، تصریح کرد: اتم ها یک وجه نمایان شده موفقیت‌هایی است که می‌توان آن را نشان داد.

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای افزود: سمن‌ها، گروه‌های اجتماعی، اندیشکده‌ها، نوجوانان، بانوان و.... در این کار هستند و می‌توانند به به حل مسائلی بپردازند. جلسات با اتم‌ها ادامه خواهد شد و دورهمی‌ها نیز ادامه دارد و ارتباط‌ها قطع نمی‌شود.

دوباشی ابراز داشت: برنامه اتم یک بخشی از ایده‌های بنیاد اتم است. به موضوع سریال اتم فکر می‌کنیم و بخش‌ها دیگر نیز در قالب پیش تولید است؛ برنامه اتم از بستر استان‌ها حرکت کرد و بعد به تهران آمد.

پرویز کرمی،دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق گفت:نوآوری‌های اجتماعی در پیشنه و فرهنگ ما بوده است و بسیاری از مسائل و موضوعات ما در دل آن رفع می‌شده است

وی ادامه داد: با تغییر زندگی و روش و سبک و زندگی بسیاری از مسائل رخت بر بست و چیزی به عنوان همیاری اجتماعی نداریم. معاونت علمی و فناوری رییس جمهور در قالب سند فناوری نرم دیده و از سند به حوزه نوآوری اجتماعی پرداخته است.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق گفت: باید ایده‌ها، ابتکارات و روش‌ها حکمرانی ها را بر بستر اجتماعی توسعه دهد و مورد لزوم است.اگر سرریز فناوری را از هایتک به مدیا داشته باشیم در حوزه نوآوری خود را نشان می‌دهد

کرمی متذکر شد: گروه‌های هدف در حوزه نواوری اجتماعی در حوزه مناطق محروم داریم و شرکت‌های خلاق نوع دیگری هستند که پشتیبانی می‌شود. اگر می‌خواهیم درآمد پایدار داشته باشیم باید به شرکت خلاق توجه لازم باشد.

وی اضافه کرد:اگر فناوری مواد و اینترنت اشیا به حوژه اسباب بازی نیاید نمی‌توانیم سرمایه در گردش داشته باشیم.اگر چین ظهور و بروز داده است همه‌اش هایتک نیست بلکه بخش آن خوشه سازی صنایع است.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق گفت:بسیاری از چیز هایی که در حوزه های تک چین می‌بینیم در قالب خوشه های خانگی ایجاد شده است به فکر بکر ستاد پیشرفت تبریک می‌گویم و پیشنهاد می‌کنم به موضوع خانه‌های خلاق و نوآوری نگاه کنند.

وی با بیان اینکه های تک را در قالب کارخانه‌های فناوری بردیم،افزود:در کشور ٩ مرکز افتتاح کردیم و تا پایان سال ١٠ کارخانه را افتتاح می‌کنیم. همه امکاناتی که به شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کارخانه داشته می‌شود به شرکت‌های صنایع فرهنگی می‌دهیم و به توصیه خودتان می‌توانیم مراکز را تجهیز کنیم.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق با بیان اینکه معاونت علمی ریاست جمهوری شخصی کار نمی‌کند، تصریح کرد:‌ امیدواریم اولین خانه خلاق حوزه اجتماعی را شکل دهیم و شما را به آنها وصل می‌کنیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها