در چهارمین دورهمی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی مطرح شد؛

دنیوی:سال‌های دفاع مقدس به نوآوری‌های اجتماعی گره خورده است/ مسکنی: جهادگران همواره در میدان حضور دارند

چهارمین دورهمی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی از سلسله نشست‌های هفت‌گانه با موضوع «جهادگران و نقش آن‌ها در حل مسائل کشور» برای رسیدن به رویداد بزرگ نوپیا برگزار شد.
کد خبر: ۵۰۰۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸ - 12January 2022

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، چهارمین دورهمی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی از سلسله نشست‌های هفت‌گانه با موضوع «جهادگران و نقش آن‌ها در حل مسائل کشور» برای رسیدن به رویداد بزرگ نوپیا روز سه‌شنبه برگزار شد.

«جهادگران و نقش آن‌ها در حل مسائل کشور» عنوان چهارمین دورهمی است که برای رسیدن به رویداد بزرگ نوپیا با حضور صاحب‌نظران و فعالان حوزه نوآوری اجتماعی به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شد. این دورهمی با همت ستاد نوآوری‌های اجتماعی زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برگزار شد.

«سجاد اسم‌حسینی» دبیر دورهمی‌های رویداد ملی نوآوری اجتماعی (نوپیا) در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت نقش جهادگران در حل مسائل کشور، اظهار داشت: سلسله نشست‌های برنامه‌ریزی‌شده برای رسیدن به یک نگاه مشترک بین رویداد نوپیا و فعالان حوزه اجتماعی است.

وی در ادامه به نشست‌هایی که تاکنون برگزار شده اشاره کرد و گفت: اولین دورهمی رویداد ملی نوآوری اجتماعی با حضور اتمی‌ها همراه شد؛ دومین دورهمی با همراهی اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها و نقش آن‌ها در حل مسائل کشور بود. دورهمی سوم میزبان کارآفرینان اجتماعی بودیم و بررسی نقش آن‌ها در حل مسائل کشور را به گفت‌وگو نشستیم و در چهارمین دورهمی میزبان صاحب‌نظران حوزه جهاد هستیم و موضوع بحث ما «جهادگران و نقش آن‌ها در حل مسائل کشور» است.

«محسن دنیوی» دبیر نوپیا و مسئول مرکز نوآوری ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هم با اشاره به اینکه بحث درباره جهادگران و نقش آن‌ها در حل مسائل کشور اهمیت بسیار زیادی دارد گفت: مشارکت‌های اجتماعی اصل کار جهادگران است؛ طوری که همین حالا هم خیلی از مسائل اجتماعی، از طریق خود مردم به‌صورت جهادی حل می‌شود. حضور جهادگران خودش نمونه‌ای از نوآوری‌ها اجتماعی است. بهتر است به این نکته اشاره‌ کنیم که رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۸۷ را به نام سال نوآوری و شکوفایی نام‌گذاری کرد؛ این نامگذاری و حرکت به سمت این مفهوم، خودش بزرگ‌ترین نوآوری بود.

دنیوی سال‌های دفاع مقدس را به‌عنوان نوآوری‌های اجتماعی، یادآور شد و اظهار کرد: اگر خوب دقت کنیم متوجه خواهیم شد که سال‌های دفاع مقدس به نوآوری‌های اجتماعی گره خورده است، آن موقع ارتش به‌ تنهایی توانایی اداره جنگ را نداشت؛ این شد که مردم به صحنه آمدند. جذب نیرو‌های مردمی، تشکیل بسیج و پشتیبانی نیرو‌های مردمی خودش نوآوری اجتماعی بسیار مهمی بود.

دنیوی به تشکیل جهاد سازندگی به‌عنوان یکی از نوآوری‌ها در یک مقطع خاص اشاره کرد و گفت: طی برآورد و بررسی آمار و ارقام، عملکرد جهاد سازندگی در یک بازه ۱۰ ساله برابری می‌کند با طول عمر سه دولت. می‌دانید چرا؟ چون نحوه فعالیت جهاد این‌گونه بود که کمتر روابط بوروکراتیک در آن وجود داشت و کار‌ها بیشتر با مشارکت مردم و داوطلبانه انجام می‌شد.

دنیوی:سال‌های دفاع مقدس به نوآوری‌های اجتماعی گره خورده است/ مسکنی: جهادگران همواره در میدان حضور دارند

«مهدی مسکنی» معاون تعاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه این نشست گفت: به نظر من هر جا که مبارزه وجود دارد نوآوری همان‌جا اتفاق می‌افتد. هرجایی اختلاف جریان فکری وجود دارد خلاقیت‌ها هم همان‌جا ظهور و بروز پیدا می‌کنند. جهادی‌ها همیشه با محدودیت‌ها و نظام مسائل مواجه بودند. کار‌های جهادی همیشه این‌طور پیش رفته که باید مسائل را حل کنند. هر طور شده باید راه‌ حل پیدا کنند. آموزش‌های جهادی‌ها اغلب میدانی است، چون همیشه در میدان عمل هستند. پس اولین گام آن‌ها تشخیص مسئله است.

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه خاطرنشان کرد: جهادی‌ها آدم‌های شهودی هستند. من معتقدم کار مردم را باید به مردم سپرد. هیچ‌کسی مسئله را آن‌طور که باید نمی‌تواند حل کند مگر اینکه جهادی‌ها خود مردم را در حل مسئله دخیل کنند و این فقط در بستر اعتمادسازی مهیا می‌شود. حالا سؤالم این است آیا مردم به دولت اعتماد دارند؟ خیر ندارند! چون از مردم می‌خواهند در بورس سرمایه‌گذاری کنند آن‌وقت بورس سقوط می‌کند. چون به مردم می‌گویند سکه نخرید سکه ارزان می‌شود و بعد سکه گران می‌شود. مردم فقط به خودشان اعتماد می‌کنند. چون مردم جریان متصل و جریان تپنده کشور هستند؛ اصل سرمایه کشور به دست مردم است.

مسکنی در ادامه اظهار داشت: با تجربه‌ای که در کشور‌های اروپایی داشتم در آنجا هم گروه‌های داوطلب کمک هستند، اما این گروه‌ها کار‌های کوچک را انجام می‌دهند و دولت آن‌ها کار‌های بزرگ را؛ اما در کشور ما دولت مثل مردم، کار‌های کوچک را انجام می‌دهد و کار‌های بزرگ روی زمین می‌ماند.

«زهرا فرهادی» جهادگر و متخصص زنان و زایمان به اقدامات خوب نوآوران اجتماعی در بستر فعالیت‌های جهادی اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰ سال است که در حوزه جهادگران فعالیت می‌کنم و بعد از کسب تجربه یک سالی است که گروه جهادی مستقل را ترتیب داده‌ایم. گروه جهادی در حوزه کارآفرینی، مسائل قرآنی، تربیتی و فرهنگی در مناطق مختلف کشور فعالیت می‌کند و در این مدت به این نتیجه رسیدیم که نقطه عطف فعالیت‌های جهادگران باید تقویت و حفظ تحکیم خانواده‌ها در شهر‌ها و روستا‌ها به‌خصوص شهر‌های مرزی باشد.

وی در ادامه گفت: مردم، جهادگران و نظام حاکمیت به‌عنوان سه ضلع باید کنار هم باشند تا مردم دلگرم شوند و طی سنت الهی از مال و جان و محبتشان برای حل مسائل جامعه مایه بگذارند.

«زینب اختری» مدیرکل امور زنان و خانواده در وزارت کشور با حضور پررنگش در این دورهمی به موضوع نقش زنان در جهاد اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس، نقش زنان به‌عنوان پشتیبان مطرح شد. حالا چیزی که امروز در جنگ نرم مطرح می‌شود پیشرانی بانوان است. مثل نقش‌های تربیتی، سبک زندگی و نحوه استفاده از فضای مجازی که بسیار پراهمیت است و ظرفیت بسیار زیادی برای سوءاستفاده دشمن دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در تعارض نقش‌هایمان مانده‌ایم. باید نقش پیشرانی بانوان را جدی بگیریم. برای حل مسئله، زاویه نگاه خانم‌ها و آقایان هر دو لازم و مکمل است، چون نگاهشان به حل یک مسئله باعث می‌شود همه زوایا سنجیده شود و به بهترین شیوه حل مسئله صورت بگیرد.

محمد حیدری به‌عنوان دبیر اجرایی نخستین رویداد ملی نوآوری اجتماعی (نوپیا) اعلام کرد که این دورهمی چهارمین دورهمی از ۷ دورهمی قبل از این رویداد است که در ۱۲ اسفند سال ۱۴۰۰ با حمایت ستاد نوآوری‌های اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد.

دنیوی:سال‌های دفاع مقدس به نوآوری‌های اجتماعی گره خورده است/ مسکنی: جهادگران همواره در میدان حضور دارند

این فعال اجتماعی در حاشیه این برنامه، با دعوت از فعالان نوآوری‌های اجتماعی برای شرکت در این رویداد گفت: در این دورهمی‌ها با عنوان دورهمی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی؛ شرکت‌کنندگان با یکدیگر به بحث و تبادل‌نظر درباره چگونگی هم‌افزایی در انجام فعالیت‌ها و یافتن راهی برای حل مسائل خواهند پرداخت.

حیدری با دعوت از فعالان و علاقه‌مندان دارای ایده برای حضور و ثبت‌نام در رویداد ملی نوپیا تأکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، دورهمی‌ها تا زمان برگزاری رویداد به شکل تدریجی برگزار خواهد شد که علاقه‌مندان می‌توانند با ورود به پایگاه اینترنتی www.noupia.ir یا صفحه مجازی رویداد به نشانی @noupia.event نسبت به ثبت‌نام و شرکت در دورهمی‌ها و رویداد ملی اقدام کنند.

وی درباره نام این رویداد گفت: نوپیا، واژه ترکیبی است که از دو واژه نو و پیا که به معنای ارج، مکنت و منزلت است خلق‌شده و اشاره به آینده‌ای روشن برای ایران دارد. نوپیا، مخففی از «نوآوری و پیشرفت ایران» نیز هست که به خواست عمومی ایرانیان برای خلق نحوه دیگر از زیستن، مبتنی بر بوم و فرهنگ و تاریخ و تمدن ایرانی اسلامی ما در جهان جدید اشاره دارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها