در دومین دورهمی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی مطرح شد؛

مشکلات اجتماعی باید با به‌کارگیری ظرفیت‌های مردمی حل شود/ اندیشکده‌ها محل تولید ادبیات جدید هستند

رئیس ستاد نوآوری اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گفت: نوآوری اجتماعی کلیدواژه‌ای است که می‌خواهد اندیشکده‌ها را وارد ادبیات جدیدی کند و از این کانال و ادبیات به مسائل بپردازد.
کد خبر: ۴۹۴۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴ - 15December 2021

مشکلات اجتماعی باید با به‌کارگیری ظرفیت‌های مردمی حل شود/ اندیشکده‌ها محل تولید ادبیات جدید هستندبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، دومین دورهمی فعالان حوزه نوآوری و اجتماعی به همت ستاد نوآوری اجتماعی وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با موضوع نوآوری و نقش اندیشکده‌ها در حل مشکلات کشور برگزار شد.

محسن دنیوی دبیر نوپبا و مسئول مرکز نوآوری ستاد پیشرفت ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به نقش اندیشکده در حل مسئله و مشکلات کشور اظهار داشت: رویداد ملی نوآوری اجتماعی ملی در اسفند امسال برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: برخی‌های در دو دهه اخیر بر این باورند در راهبردنویسی و راحل‌ها برای حل مشکلات باید به گونه‌ای باشد که نقش آفرینی مردم کم‌رنگ شود.

دینوی گفت: ما به دنبال این هستیم که مسائل اجتماعی با استفاده از ظرفیت‌ها مردمی برطرف شود و راهبر نویسی اندیشکده متکی بر حضور مردم باشد.

محمدمجید فولادگر مدیر پژوهشکده چشم‌انداز و آینده پژوهی با بیان اینکه اندیشکده‌ها نقش ارتباطی بین نخبگان، حاکمیت، جامعه و دانشگاهیان است، گفت: یکی از وظایف اصلی اندیشکده‌ها طرح مباحث و مشکلات با افکار عمومی است.

وی گفت: برای رسیدن به حل مشکلات و ایجاد برنامه نیازمند نوآوری و خلاقیت هستیم و اگر در این حوزه نتوانستیم خلاقیت ایجاد کنیم دچار ضعف خواهیم شد.

فولادگر با بیان اینکه اگر بخواهیم مشکلاتی که در گذشته در حوزه تصمیم‌گیری وجود داشته است را از بین ببریم باید قائده‌ها را از سر راه برداریم، افزود: قطعا برای از بین بردن قاعده‌ها دچار مقاومت‌هایی خواهیم شد و باید بتوانیم با استفاده از اندیشکده از ظرفیت‌های مردمی در این راستا استفاده کنیم.

میثم مسعودیان عضو بنیاد توسعه فردا و انجمن خیرین علم و فناوری ایرانیان گفت: یک راه بسیار مطلوب برای پیشرفت بازچینش سرمایه‌های اجتماعی است و اندیشکده‌ها می‌توانند در این بازچینش نقش مهمی ایفا کنند.

وی گفت: اگر مشارکت مردمی در موضوعی ایجاد نشود قطعا پایدار نخواهد بود و ابزار اندیشکده‌ها با استفاده از گفتمان‌سازی می‌تواند در به‌کارگیری ظرفیت‌های مردمی به ما کمک کند.

شوان صدر قاضی پژوهشگر تحقیقات اقتصادی اجتماعی (دانشگاه سازمان ملل) اظهار داشت: نوآوری و خلاقیت دو بال مهم برای رسیدن به پیشرفت است و امروز کشورهای مختلف برای رسیدن به نوآوری در حوزه‌های مختلف بودجه‌های خوبی در نظر می‌گیرند.

وی ادامه داد: اندیشکده‌های می‌توانند امروز در حوزه آسیب‌های اجتماعی همچون فقر، بهبود معیشت و کشاورزی ورود کنند و مسائل مختلف را تحلیل کنند.

صدرقاضی با بیان اینکه مهمترین چالش اصلی در حوزه نوآوری اجتماعی زمانی شروع خواهد شد که خدمتی ارائه می‌شود، گفت: اگر بتوانیم این نوآوری را به اثربخشی برسانیم از یپاین چالش عبور خواهیم کرد.

محمدهانی ایرانمنش مدیر مرکز راهبردی جبهه فرهنگی انقلاب (اندیشکده اشراق) با بیان اینکه وقتی حرف از نوآوری می‌زنیم یعنی از یک جریان صحبت می‌کنیم، گفت: ما باید بدانیم‌ در چه جریان و کانالی به دنبال رسیدن به نوآوری هستیم.

وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۰ به بعد مباحث پیشرفت جان تازه‌ای در کشور گرفت، گفت: امروز ما نیازمند این هستیم در حوزه نوآوری مردمی عمل کنیم؛ همچنین امروز نیازمند گفتمان‌سازی و آزاداندیشی در حوزه‌های مختلف هستیم.

رادمنش گفت: امروز باید علم و عمل را بهم گره بزنیم تا بتوانیم از علومی که طراحی و پایه‌ریزی را اجرایی و عملی کنیم.

حامد ملک‌زاداه رئیس ستاد نوآوری اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام گفت: انقلاب اسلامی بزرگترین رخداد است توانسته بر مسائل مختلفی غلبه کند. انقلاب اسلامی امروز توانسته دوره تثبت خارج کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جریان دلبسته و وابسته به سنت همچنان زنده است، گفت: برخی از این وابستگی‌ها باعث شده است که نوآوری جدیدی ایجاد نشود.

ملک‌زاده گفت: در انقلاب اسلامی اندیشکده‌ها محل تولید ادبیات و معادلات جدید بر مبنای انقلاب اسلامی بر مسئله‌های جاری کشور هستند.

وی ادامه داد: نوآوری اجتماعی کلیدواژه‌ای است که می‌خواهد اندیشکده‌ها را وارد ادبیات جدیدی کند و از این کانال و ادبیات به مسائل بپردازد.

محسن دوباشی مدیرعامل ستاد پیشرفت ستاد اجرایی فرمان امام و رئیس شورای سیاستگذاری رویداد ملی نوآوری اجتماعی (نوپیا) با بیان اینکه امروز نباید بین موضوعات مختلف کادر کشی کنیم، گفت: حل مسائل امروز برای ما مهم و موضوعت دارد.

وی گفت: حاکمیت و مردم دوبال مهم در جهت پیشرفت کشور است که باید به آن توجه ویژه‌ داشته باشیم؛ امروز برای پیشرفت باید حاکمیت در تصمیمات و مردم در سبک زندگی نوآوری داشته باشند.

دوباشی افزود: باید اندیشکده‌ها بتوانند جریان و کانالی ایجاد کنند که مردم در حل مشکلات نقش داشته باشند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها