نویسنده کتاب «برای ضامن آهو» مطرح کرد؛

لذت «زیارت آگاهانه» برای نوجوانان با کتاب «برای ضامن آهو»

حیدری ابهری با تقدیر از برگزار کنندگان جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: معرفی این اثر در جشنواره و خوانش آن می‌تواند گامی موثر برای ایجاد معارف رضوی میان نوجوانان باشد و بچه‌ها با خواندن این کتاب می‌توانند زیارت بهتری را تجربه کنند.
کد خبر: ۴۹۲۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳ - 05December 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «غلامرضا حیدری ابهری» که کتاب «برای ضامن آهو، ۵۵ پرسش و پاسخ درباره امام رضا (ع) و زیارت ایشان» از وی به عنوان یکی از منابع یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در رده سنی نوجوان معرفی شده، درباره این اثر، اظهار داشت: این توفیق را داشته‌ام که آثار مختلفی در حوزه پرسش و پاسخ به خصوص در رده سنی کودکان و نوجوانان ارائه کنم؛ کتاب‌هایی چون «خداشناسی دینی کودکان»، «خدایا اجازه»، «پرسش و پاسخ با نسل نو» و امثال اینها قالب بسیار خوبی برای انتقال اطلاعات به کودکان و نوجوانان هستند، چرا در این قالب بسیاری از سوال هایی که در حوزه‌های مذکور برای نوجوانان مطرح است جمع آوری و برای هر کدام پاسخ هایی کوتاه ارائه شده است.

وی درباره نگارش کتاب «برای ضامن آهو، ۵۵ پرسش و پاسخ درباره امام رضا(ع) و زیارت ایشان» نیز گفت: در یکی از سفرهایم که به حرم مطهر امام رضا علیه السلام مشرف شده بودم، به دلم افتاد که کاری برای بچه هایی که برای زیارت می‌آیند انجام و سوالاتی که پس از تشرف به زیارت برای آنها پیش می‌آید پاسخ دهم؛ به عنوان مثال اینکه افراد اصلاً برای چه چیز به زیارت می آیند، یا اینکه امام رضا(ع) با این که در مدینه به دنیا آمده‌اند چرا حرم مطهر ایشان در مشهد قرار دارد، یا اینکه سقاخانه اسماعیل طلا را چه کسی ساخته و یا داستان پنجره فولاد چه بوده و معنای نقاره زنی در حرم چه هست.

این نویسنده ادامه داد: در تدوین این کتاب تلاش کردم که همه مسائل مورد پرسش، یعنی هم مسائل تاریخی، هم سیره رضوی، هم حرم شناسی و مسائل مربوط به زیارت کودکان و نوجوانانی که به حرم مشرف می‌شوند در یک سیر منطقی و بخش بندی کلی ارائه شود. به این منظور کار نگارش را از همان سفر مشهد و از همان داخل حرم رضوی آغاز کردم که در نهایت این اثر در ۵۵ سوال با پاسخ‌های کوتاه، یعنی به تعداد سال‌های زندگی امام رضا(ع) تدوین شد؛ البته گاهی در کنار برخی پاسخ ها اطلاعات تکمیلی لازم نیز ارائه شده است.

حیدری ابهری با ابراز خرسندی از معرفی کتاب خود به عنوان یکی از منابع جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: سفر زیارتی نباید خالی از آگاهی‌بخشی باشد. متاسفانه در برخی موارد شاهد هستیم که برخی افرادی سالیان درازی در حال انجام زیارت هستند، اما درک ویژه‌ای از از اتفاقاتی که در این روند می‌افتد ندارند. این موضوع ضرورت ایجاد درکی صحیح از مقوله زیارت را روشن می‌کند. به همین دلیل معتقدم که معرفی این اثر در جشنواره و خوانش آن می‌تواند گامی موثر برای ایجاد این درک میان کودکان و نوجوانان باشد و بچه ها می توانند با خواندن این کتاب زیارت بهتری را تجربه کنند.

این نویسنده تصریح کرد: با تجربیاتی که از نزدیک از فعالیت کتابداران در ایام برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه های عمومی مشاهده کرده ام می‌توانم بگویم که با ارزش افزوده ای که کتابداران به این آثار مکتوب می دهند، معرفت افراد به خصوص کودکان در ارتباط با کتاب را افزایش می یابد. به خصوص مجموعه‌ای از اتفاقات فرهنگی و تربیتی و معرفتی دیگر که در حول و حوش این جشنواره رخ می دهد که نیز بسیار ارزشمند است.

وی خاطرنشان کرد: من به عنوان یک پدر دارای فرزند در این جامعه و همچنین به عنوان یک نویسنده از برگزار کنندگان جشنواره کتابخوانی رضوی بصورت ویژه تقدیر و تشکر می‌کنم. چرا که معتقدم این حرکت اتفاق معرفی مبارکی است که در یک بازه زمانی تعداد مشخصی از کتاب در یک حوزه موضوعی در تمام کتابخانه های کشور مطرح و بررسی می‌شود که در این حوزه ایجاد معرفت می‌کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار