دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

پشت پرده سفر ماکرون به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

سفر بی‌سابقه «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه به منطقه غرب آسیا را می‌توان به‌عنوان جبرانی برای ضرر لغو قرارداد فروش زیردریایی به استرالیا دانست.
کد خبر: ۴۹۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۴ - 07December 2021

فرانسه ضرر لغو فروش زیردریایی به استرالیا را از کشور‌های عربی گرفتگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - علیرضا صحرایی؛ «امانوئل مکرون» رئیس جمهور کشور فرانسه که در شهریور امسال برای شرکت در اجلاس بغداد به عراق سفر کرده بود در این اجلاس دیدار‌ها و گفت‌وگو‌های جداگانه‌ای را با سران کشور‌های عربی داشت. در واقع اگر به عقب برگردیم می‌توانیم بگوئیم آن دیدار‌هایی که در بغداد انجام شد زمینه سفر‌های اخیر او به کشور‌های عربی خلیج فارس می‌تواند باشد.

بر این اساس سفر‌های دوره‌ای رئیس جمهور فرانسه از روز جمعه هفته قبل به کشور‌های حاشیه خلیج فارس آغاز شد و «امانوئل مکرون» در ابتدای سفر خود به کشور امارات متحده عربی وارد شد و با «محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی دیدار و گفتگو کرد. در خلال این دیدار بود که چندین قرارداد تجاری به ارزش چندین میلیارد یورو بین دو کشور امضاء و نهایی شد. اما تفاهمنامه بسیار مهمی که در این سفر امضا شد قرارداد فروش ۸۰ فروند هواپیمای جنگنده رافائل به امارات بود.

رئیس جمهور فرانسه در ادامه سفر‌های منطقه‌ای خود پس از سفر به کشور امارات و بستن قرارداد‌های چند میلیارد دلاری وارد کشور قطر شد و با مقامات مختلف این کشور نیز دیدار و گفتگو کرد و قرارداد‌های تجاری نیز بین دو کشور بسته شد. «امانوئل مکرون» در ایستگاه سوم سفر خود به خاورمیانه از قطر به عربستان رفت و در این سفر با «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان در کاخ سلطنتی «جده» دیدار و گفتگو کرد. قطعا در سفر رئیس جمهور فرانسه به عربستان نیز همانند سفر مکرون به امارات قرارداد‌های چندین میلیارد دلاری تسلیحاتی امضاء شده است.

اما اگر خواهیم علل و عوامل اصلی سفر منطقه‌ای «امانوئل مکرون» رئیس جمهور کشور فرانسه را بررسی و واکاوی کنیم قبل از هرچیز باید به این موضوع بسیار مهم و قابل توجه بپردازیم که فرانسه پس از اینکه قرارداد بسیار عظیم و بزرگ چندین میلیارد دلاری فروش زیردریایی به کشور استرالیا را با خیانت همپیمانان غربی خود از دست داد درصدد برآمد تا با انجام سفر‌هایی به کشور‌های خاورمیانه برای جبران ضرر و زیان‌های وارده به خود تا آنجایی که امکان دارد قرارداد‌های چند میلیارد دلاری را با این کشور‌ها امضاء کند.

این در حالی است که شاهد هستیم پس از سفر «امانوئل مکرون» رئیس جمهور کشور فرانسه به امارات، این کشور به پنجمین مشتری بازار تسلیحاتی این کشور تبدیل شده است. این در حالی است که مطبوعات فرانسه چندان روی خوشی به این سفر نشان نداده و با تیتر‌ها و مطالب کنایه آمیز ابعاد مختلف این سفر را مورد بحث و بررسی قرار دادند و از کشور‌های عربی به عنوان همپیمانان دردسر ساز برای پاریس یاد کردند.

نکته بسیار مهمی که نباید از پرداختن به آن غافل شد این است که فرانسه چه در گذشته و چه امروز که قرارداد‌های چندین میلیارد دلاری با امارات و عربستان امضاء کرده به عنوان شرکت جرم اصلی آن‌ها در جنگ یمن و کشتار مردم مظلوم و بی دفاع این کشور تبدل شده است. زیرا همچنان شاهد هستیم که جنگنده‌های فرانسوی امارات و تسلیحاتی که عربستان سعودی در کنار آمریکا از فرانسه تهیه کرده روزانه مردان، زنان و کودکان بی‌گناه یمنی را به خاک و خون می‌کشد.

البته بستن قرداد‌های سنگین تسلیحاتی مابین کشور‌های اروپای غربی بخصوص فرانسوی‌های مدعی حقوق بشر زمانی که پای پول درمیان باشد چندان معنایی ندارد. بخصوص اینکه در این قبیل قرارداد‌ها منافع استکباری آن‌ها نیز به بهترین شکل ممکن تامین شود. در واقع فقط در این زمان است که آن‌ها چشم و گوش خود را بر روی مسائلی، چون حقوق بشر می‌بندند و ذیل بستن قرارداد‌های ده‌ها میلیارد دلاری زمینه ساز قتل عام مردم بیگناه و جاری شدن خون مردم مظلوم و بی دفاع خاورمیانه می‌شوند.

حال باید منتظر شد و دید پس از پایان سفر رئیس جمهور فرانسه به کشور‌های عربی خلیج فارس افکار عمومی این کشور‌ها چه بازخورد‌هایی را از خود نشان می‌دهند. زیرا قطعا فعالان حقوق بشر و سازمان‌های ضد جنگ و مدافع صلح و حقوق بشر مسئولان کشور‌های خود را که قرارداد‌های تسلیحاتی چندین میلیارد دلاری را با فرانسه امضاء کردند رها نخواهند کرد و همچنان که قبل از این سفر‌ها شاهد اعتراض‌هایی از سوی آن‌ها بودیم در آینده‌ای نزدیک این صدای اعتراض بیشتر و بزرگ‌تر خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار