دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

مطالبه‌گری دانشجویان چه تأثیری بر آینده کشور دارد؟

توجه به روحیه مطالبه‌گری قشر دانشجو می‌تواند ذهن دغدغه‌مند آن‌ها را در راستای ایجاد فکری زاینده به‌منظور پیدا کردن راه‌حل برای مسائل کشور هدایت کند؛ موضوعی که امسال به‌نظر می‌رسد با حضور سران قوا در جمع دانشجویان به اهمیت آن توجه شد.
کد خبر: ۴۹۳۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 10December 2021

مطالبه‌گری دانشجویان چه تأثیری بر آینده کشور دارد؟به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، داشتن دغدغه و احساس مسئولیت نسبت به مسائل کشور یکی از شاخص‌های دانشجوی تراز انقلاب اسلامی است که می‌تواند به دانشجو در عمل به نقش دانشجویی‌اش کمک کند.
دانشجو به عنوان یکی از اقشار فرهیخته جامعه همیشه مورد توجه اقشار مختلف مردم بوده و مردم با نگاه احترام‌آمیزی به آن می‌نگرند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب «دانشجو و دانشگاهی قشر برگزیده جامعه‌اند»؛ لذا باید نسبت به سایر اقشار ذهن دغدغه‌مندتری داشته باشد و دارای احساس مسئولیت مضاعفی نسبت به مسائل کشور باشد.

وجود این دغدغه مندی و مسئولیت‌پذیری به نشاط جامعه دانشجوئی می‌انجامد و نشاط در محیط دانشجویی، زاینده فکر و اندیشه و راه‌حل است.

دانشجو چگونه می‌تواند نقش مطالبه‌گری خود را ایفا کند؟

کشور ما در شرایط فعلی برای حل مسائل و مشکلاتش نیازمند این فضای نشاط و سرزندگی در محیط‌های دانشجوئی هست. دانشجو می‌تواند برای حل مسائل کشور دست به تنظیم یک رابطه منطقی با ساختار‌های مدیریتی کشور بزند و در این روابط دوسویه به وظایف دانشجوئی خود یعنی مطالبه‌گری و ارائه طریق به خوبی عمل کند.

دانشجو از یک سو باید قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را در قبال حل مسائل کشور به ساختار مدیریتی کشور اثبات کند و نشان دهد که می‌تواند بخشی از فرایند حل مسئله باشد و از رهگذر این اثبات است که اعتماد متقابل بوجود می‌آید و اعتماد متقابل برای کشور یک سرمایه عظیم اجتماعی است که سرعت حل مسائل را دوچندان می‌کند. به عبارتی اگر مطالبه‌گری و پرسشگری و نقد دانشجو از مدیران و صاحب‌منصبان در مسیری سازنده و منطقی قرار گیرد می‌تواند اثرگذار باشد، اما اگر نقد‌ها و مطالبات مبتنی بر گرایش‌های سیاسی و جناحی و غرض‌ورزی باشد گره‌ای از کار کشور باز نخواهد کرد.

از سوی دیگر مطالبه‌گری دانشجو باید مبتنی بر آگاهی دقیق از شرایط کشور و جهان و پتانسیل‌های داخلی باشد. دانشجو باید بداند که اولویت‌ها و مسائل اصلی کشور چیست و بعد از این شناخت باید انرژی و توان خود را بر مطالبه‌گری و نقد ساختار‌های مدیریتی قرار دهد، در غیر این صورت توان و انرژی دانشجو به بیراهه خواهد رفت. همچنین انجام وظیفه مطالبه گری که وظیفه اساسی جنبش دانشجوئی است باید مبتنی بر تعقل و داشتن قدرت تحلیل پدیده‌ها باشد.

سران قوا در جمع دانشجویان چه گفتند؟

در روز دانشجو، سران سه قوه همانگونه که وعده کرده بودند، در جمع دانشجویان حضور پیدا کردند با این تفاوت که بیشتر شنونده بودند تا گوینده. هرچند بعد از جلسات برخی دانشجویان از روند جلسات ابراز نارضایتی کردند و البته یک روز در سال برای دانشجوی مطالبه‌گر زمان اندکی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به دانشگاه شهید بهشتی رفت و به سؤالات متعدد دانشجویان درباره مسائل کشور پاسخ داد. رئیس قوه قضائیه هم در فضایی صریح و صمیمانه دیداری چند ساعته با دانشجویان داشت. رئیس‌جمهور هم به دانشگاه شریف رفت.

در دیدار چند ساعته رئیس دستگاه قضا با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، حجت‌الاسلام اژه‌ای ضمن گرامیداشت مناسبت ۱۶ آذر و روز دانشجو، با بیان اینکه موتور محرک بسیاری از امور از جنبش دانشجویی شروع شده و امروز به ثمر نشسته است، گفت: امروز بسیاری از اقدامات مستمر و پیوسته عدالت‌خواهانه و مبارزه با ظلم و ستم به گونه‌ای است که در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ عمومی است و این بسیار جای خرسندی و خوشحالی دارد. وی با تأکید بر اینکه اگر جنبش‌ها و مقاومت‌های دانشجویی نبود شاید ما امروز در این موقعیت نبودیم، بیان کرد: دانشجویان عزیز ما قبل از انقلاب شکنجه و شهید شدند و حین انقلاب در صف اول برای تهییج و بسیج کردن مردم حضور داشتند. با آغاز جنگ تحمیلی نیز تمام‌عیار در صف اول بودند به گونه‌ای که بسیاری از شهدای گرانقدر و فرماندهان بزرگ ما از این طیف بودند. جریان دانشجویی باید اثرگذار باقی بماند.

حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور نیز در دانشگاه شریف گفت: وحدت و اتحاد؛ اشکال ندارد نظرات مختلف داشته باشیم، لحن‌ها را کمی آرام‌تر و اخلاقی‌تر کنیم؛ در عین حال دولت را نقد کنید، شخص رئیس جمهور را هم نقد کنید، هیچ اشکال ندارد، باید هم این کار بشود. بدون نقد، پیش نمی‌رویم. اما در عین حال بدانید آرمان بزرگ همه ما، ایران توسعه یافته است؛ همانی که در چشم انداز ۲۰ ساله مقام معظم رهبری هم تأکید کردند و فرمودند این چشم انداز بعد از قانون اساسی مهم‌ترین سیاست ماست.

ایران باید کشوری توسعه یافته شود. در این راه همه باید تلاش و کوشش کنیم؛ مخصوصاً دانشگاه‌ها. نکاتی را هم که بیان فرمودید من در اینجا تأکید می‌کنم به وزرای محترم علوم و بهداشت و بقیه دوستانی که از دفتر هستند، آن نکاتی را که ما باید انجام دهیم و نقدی است که ما باید دنبال کنیم، ان شاء الله دنبال کنند.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار