امارات با تحریم ایران در صورت شکست مذاکرات وین مخالفت کرد

یک مقام ارشد امارات متحده عربی گفته اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران راه حلی برای مسائل مربوط به پرونده هسته‌ای ایران نیست.
کد خبر: ۴۹۳۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵ - 09December 2021

امارات با تحریم ایران در صورت شکست مذاکرات وین مخالفت کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «انور قرقاش»، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات گفته اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، راه حل مناسب در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران نیست.

پایگاه انگلیسی‌زبان «نشنال» امارات به نقل از انور قرقاش نوشته امارات امیدوار است گفت‌وگوهای وین میان ایران و گروه ۱+۴ به نتایج موفقیت‌آمیز ختم شود، اما ابوظبی امیدوار است که این مذاکرات با گفت‌وگوهای منطقه‌ای تکمیل شوند.

او گفت: «ما روند [گفت‌وگوهای]برنامه جامع اقدام مشترک را تحت نظر داریم. می‌خواهیم شاهد یک روند موفقیت‌آمیز باشیم...، اما امیدواریم که آن روند به نوعی توافق بر سر مشارکت دادن کشور‌های بیشتری ختم شود.»

نشنال نوشته قرقاش با خاطرنشان کرده اینکه «تا همینجا به اندازه کافی تحریم علیه ایران اعمال شده» از اعمال تحریم‌های جدید، حمایت نکرده است.

ساعاتی قبل‌تر، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال همزمان با آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گزارش داد دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا قصد دارد روند سخت‌گیرانه‌تری برای اجرای تحریم‌های ضد ایرانی در پیش بگیرد و در همین راستا، یک هیأت عالی رتبه از جمله «آندریا گاکی» رئیس دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا را هفته آینده به امارات عربی متحده اعزام می‌کند.

امارات عربی متحده یکی از متحدان اصلی ایالات متحده، اما دومین شریک تجاری ایران و کانال ارتباطی مبادلات تجاری و مالی ایران با سایر کشور‌ها است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی با شرکت‌های پتروشیمی و سایر شرکت‌ها و بانک‌های خصوصی در امارات عربی متحده که میلیارد‌ها دلار تجارت با ایران انجام می‌دهند، دیدار خواهند کرد.

یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی گفته است، هیأت آمریکایی در این سفر به طرف‌های اماراتی درباره خطرات معامله با ایران هشدار دهند.

انور قرقاش گفت: «دیپلماسی، مسیری است که باید در پیش گرفته شود، اما همزمان، ما زمان زیادی در اختیار نداریم، چون نگرانی‌هایی واقعی از اینکه چه اتفاقی در حوزه مسائل هسته‌ای اتفاق می‌افتد وجود دارند.»

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴​ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و نماینده اتحادیه اروپا ساعاتی پیش در هتل کوبورگ شهر وین آغاز شد.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل خواهد داد.

مقام ارشد امارات مدعی شده که ایران می‌تواند اقدامات بیشتری در موضوعات منطقه‌ای، به خصوص در حوزه برقراری آتش‌بس در یمن انجام دهد.

او گفت: «بر اساس چیز‌هایی که می‌شنویم ایران فشار چندانی روی حوثی‌ها در جهت برقراری آتش‌بس اعمال نمی‌کند.»

انورقرشاش گفت با توجه به فضای جدید گفت‌وگومحور در منطقه «ایران بایستی فضای جدید را درک کند و نقش سازنده‌تری چه در مسئله یمن و یا در مسئله لبنان و عراق ایفا کند.»

امارات یکی از اعضای ائتلافی به رهبری عربستان سعودی است که از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار