رایزنی لودریان و بلینکن در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌های ایران

وزیر خارجه فرانسه از گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود در زمینه مذاکرات رفع تحریم‌های ایران و تحولات نزدیک مرز‌های اوکراین خبر داد.
کد خبر: ۴۸۸۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵ - 13November 2021

رایزنی لودریان و بلینکن در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌های ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وزیر خارجه فرانسه شنبه شب به وقت تهران از رایزنی با همتای آمریکایی خود در زمینه آخرین تحولات در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌های ایران و اوضاع متشنج در اوکراین خبر داد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در توییتی نوشت: «من امروز عصر با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود درباره وضعیت اوکراین، پرونده هسته‌ای ایران همزمان با نزدیک شدن به از سرگیری مذاکرات احیای برجام گفت‌وگو کردم.»

ژان ایو لودریان سه شنبه گذشته نیز در گفت‌وگوی تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ضروری است از سرگیری مذاکرات برجامی با ایران از همان نقطه‌ای که ۲۰ ژوئن (۳۰ خردادماه ۱۴۰۰) متوقف شد ادامه یابد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن پنج گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تاکنون شش دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده، اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است. یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار