جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

روحیه فداکاری کادر درمان شباهت زیادی به رزمندگان دوران دفاع مقدس دارد

سردار فرجی گفت: در خط مقدم مقابله با کرونا یک عده جوان هستند که جنگ را ندیده‌اند، اما روحیه فداکاری و ایثار کادر درمان شباهت زیادی به رزمندگان دوران جنگ دارد.
کد خبر: ۴۹۳۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱ - 11December 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، سردار سرتیپ دوم پاسدار «مهدی فرجی» جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) و از پیشکسوتان و یادگاران دوران دفاع مقدس استان همدان است که علاوه بر جایگاه سازمانی به عنوان یک شخص مردمی در بین شهروندان همدانی شناخته شده است.

سردار فرجی با خدمت صادقانه در سپاه انصارالحسین (ع) به عنوان الگویی برای تمام جوانان است. وی از همان روزهای اول شیوع کرونا به عنوان جانشین فرماندهی قرارگاه پدافند زیستی استان همدان نقش مؤثری را در مدیریت بحران کرونا به عهده داشته است. وی در حاشیه بازدید از خبرگزاری دفاع مقدس همدان با خبرنگار دفاع‌پرس به گفت‌وگو پرداخت که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

دفاع‌پرس: با توجه به آنکه از روزهای اول شیوع کرونا در میدان بودید چه اشتراکاتی از خودگذشتگی‌های کادر درمان با دوران دفاع مقدس مشاهده کردید؟

در اوایل شیوع کرونا واقعاً شرایط  سختی حاکم بود و آنقدر که در خصوص کرونا نگرانی داشتم در عملیات‌های کربلای 5، بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر نگران نبودم چون واقعاً نه خاکریزی و نه هیچ‌گونه جایگاهی که بتوانیم دفاع کنیم نداشتیم و با وجود تمام نکات ایمنی هر بار که به بیمارستان برای بازدید می‌رفتم مبتلا به کرونا می‌شدم.

به نظر بنده کرونا آزمایشی بود که باید همانند جنگ بررسی شود، حدود دو سال است که درگیر کرونا هستیم و باید گفت که خط مقدم کرونا یک عده جوان هستند که در قالب پرستار و پزشک خدمت می‌کنند و نسلی هستند که جنگ را ندیدند و روحیه فداکاری و ایثار کادر درمان شباهت زیادی به رزمندگان دوران جنگ دارد.

در اوایل بحران کرونا خیلی از دشمنان در انتظار نابودی ما بودند و حتی فکر کردیم به بن‌بست می‌خوریم، در روزهای اول ماسک نداشتیم و کادر درمان با کمترین امکانات خدمت‌رسانی می‌کردند ولی به لطف خدا از این مرحله با موفقیت عبور کردیم.

در حال حاضر ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی در امر مقابله با کرونا موفق‌تر است و شما ببینید که آن‌ها در مقابله با کرونا کجای قصه هستند و ما کجای قصه هستیم، در حال حاضر در آمریکا با تمام قدرتی که دارد روزانه تعداد بالایی بر اثر کرونا فوت می‌کنند، اما ما با همه موانع و مشکلات شرایط خوبی داریم و در بیمارستان‌های ایران آرامش حاکم شده است.

روحیه فداکاری کادر درمان شباهت زیادی به رزمندگان دوران دفاع مقدس دارد

دفاع‌پرس: در دوران بحران کرونا خاطره‌ای از فداکاری و ایثارگری مردم در ذهن دارید؟

در این ایام در بیمارستان‌ها صحنه‌هایی را دیدم که در نهایت ایثارگری بودند، در ملایر پرستاری را دیدم که سرم به آن وصل بود وقتی دلیل حضورش در بیمارستان با این حال را پرسیدم گفتند این پرستار بعد از چند ساعت کار کردن از حال می‌رود و به آن سرم وصل می‌کنیم ولی باز قبول نمی‌کند که به مرخصی برود. در جنگ هم شاهد این لحظه‌ها بودیم شهیدان حاج محسن عینلی و شهید شکری‌پور، قمقمه آب خود را به بسیجی‌ها دادند و تشنه شهید شدند. در نهاوند پرستاری را دیدم که دست‌هایش دیگر توان نداشت و گوشه‌ای افتاده بود و می‌گفت وقتی جایگزینی ندارم کجا بروم.

گروه‌های جهادی هم که در بحران کرونا پای‌کار آمدند هم بسیار قابل توجه بودند، خاطرم هست در اوایل کسی حاضر نبود فوتی‌های کرونایی را شستشو دهد ولی یک عده جوان به صورت داوطلبی و جهادی آموزش غسالی دیدند و وارد عرصه شدند و یا در بیمارستان‌ها بدون توجه به مدارج علمی از مریض‌ها مراقبت می‌کردند و باید قدر این جوانان را دانست.

یکبار رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی ساعت 4 صبح به بنده زنگ زد که کپسول اکسیژن نداریم در کمترین ساعت تعداد فراوانی کپسول تهیه کردیم و در جنگ با کرونا همان کاری را انجام دادیم که در دوران دفاع مقدس انجام دادیم. از تمام نیروهای بهه کداری سپاه با وجود اینکه بیماری زمینه‌ای داشتند استفادردیم و در بیمارستان بقیه‌الله چندین برابر بیمارستان‌های دیگر بستری کرونایی داشتیم و اکثر این اقدامات را جوانان انجام دادند و این‌ها نشان می‌دهد که جوان‌های ما جوانان خوبی هستند و هیچ‌وقت نباید به ظاهر افراد توجه کنیم.

دفاع‌پرس: جوان‌های امروز چقدر شبیه جوان‌های دوران جنگ هستند؟

در اوایل گمان می‌کردم که آیا همانند جوانان دهه 60 پیدا می‌شود، ولی الان به خدا قسم می‌خورم جوانان امروز بهتر از من و امثال من هستند شهدایی همچون سید میلاد مصطفوی، محسن فانوسی، محمدرضا زارع الوانی و خیلی از شهدای دیگر در سن کمتر از 30 سال شهید شدند و همچنین یک تفاوتی با نسل ما داشتند و آن این بود که در دوران دفاع مقدس 85 درصد رزمندگان مجرد بودند و از جبهه به پدرهایشان نامه می‌فرستادند اما امروز برعکس شده و در 90 درصد پدران از جبهه برای فرزندانشان نامه می‌نویسند‌ که نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی پویا و زنده همچنان دارد و آن مسیری که حضرت امام خمینی (ره) مشخص کرده و امام خامنه‌ای آن را استمرار بخشیده، همچنان ادامه دارد.

افرادی که الان در دهه نود به عنوان مدافع امنیت، مدافع حرم و مدافع سلامت فعالیت می‌کنند وجه مشترکشان این است که روحیه فداکاری و ایثار در بین آنان حاکم شده است و باید از این شرایط علی‌الخصوص همزمان با استقرار دولت مردمی و انقلابی حداکثر استفاده را کرد و باید همگان همچون رزمندگان اوایل انقلاب و دهه جنگ باشند هیچ موقع نظام را هزینه خودشان نکنند و همیشه سعی کردند هزینه نظام بشوند.

همیشه سردار شهید سلیمانی می‌گفت که ما باید تلاش کنیم که خدای‌ ناکرده هزینه‌ای به این نظام تحمیل نکنیم و همیشه خودمان را باید هزینه نظام کنیم.

دفاع‌پرس: از دیدگاه شما چقدر در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی موفق بوده‌ایم؟

در این خصوص گلایه داریم و آن چیزی که امام خامنه‌ای خواستند هنوز محقق نشده و اگر محقق می‌شد اوضاع به مراتب خیلی بهتر از الان بود و مسئولین باید به مطالبی که رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان می‌کنند اعتقاد و ایمان داشته باشند و آن را به مرحله اجرا دربیاورند.

در بحث کرونا اگر امام خامنه‌ای ورود پیدا نمی‌کردند چیزی به عنوان مدافعان سلامت نداشتیم و باید مسئولین از رهبر معظم انقلاب اسلامی الگو بگیرند و خط‌شکن شوند، برخی مسئولین هر بحرانی پیش می‌آید دستشان را می‌گذارند روی دستشان و می‌گویند امام خامنه‌ای ورود پیدا می‌کند، اگر موضوعی پیش بیاید تعلل می‌کنند که ببینند ایشان چه می‌گوید در صورتی که خود آنان باید خط‌ شکنی کنند و نباید امام خامنه‌ای را برای هر موضوعی هزینه کنند.

من واقعاً اعتقاد دارم رهبر معظم انقلاب اسلامی نعمتی بوده که خداوند در این مقطع زمانی به ما عطا کرده که قدرشان را نمی‌دانیم و همه باید با تمام توان در راستای اجرایی کردن منویات رهبری گام برداریم.

دفاع‌پرس: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر بازخوانی فرهنگ دفاع مقدس در این امر مؤثر بوده‌ایم؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد همه مسائل علی‌الخصوص مسائل فرهنگی در دفاع مقدس بیاناتی داشته‌اند و می‌فرمایند دفاع مقدس یک گنج است. البته نیروهای دغدغه‌مند حفظ ارزش‌های دفاع مقدس با وجود تمام مشکلات تا جایی که توانستند منویات رهبری را اجرایی کنند و باید قضایای پنهان دفاع مقدس را آنقدر تکرار کنند تا در مغز نوجوانان ملکه شود.

ببینید در همین جشنواره هنری فانوس که با محتوای دفاع مقدس برگزار شد همه نوع افراد با هر نوع گرایش سیاسی، تیپ و ظاهر بودند و این نشان می‌دهد که در بحث دفاع مقدس همه هم  فکر هستند و ربطی به پوشش و ظاهر افراد ندارد، آن فرد می‌توانست برود جای دیگر چرا آمده اینجا و حتماً خداوند چیزی  در وجود آن قرار داده که با آن پوشش به دلیل علاقه به دفاع مقدس در این جشنواره شرکت کرده است.

ولی نباید منکر کم‌کاری‌ها بود هفته گذشته از دبیرستانی بازدید داشتیم که متأسفانه فضای فرهنگی نامطلوبی داشت و این نشان می‌دهد که ما کم‌کار کرده‌ایم.

دفاع‌پرس: جویای حال یادگاران دوران دفاع مقدس هستید؟

ببینید احترامی که من الآن دارم به علت ارتباطم با پیشکسوتان است و من به عنوان یک برنامه ثابت سعی می‌کنم حداقل هفته‌ای به 6 نفر از این یادگاران سر بزنم و به هر شهرستانی هم که می‌روم حتماً به دیدار رزمندگان دوران دفاع مقدس می‌روم.

سردار شهید همدانی همیشه به ما می‌گفت که فلانی اگر یک روز در جبهه بوده آن حق بر گردن شما دارد و بقیه مردم حق بر گردن شما دارند.

می‌گفتند همین مردم اجازه دادند ما مقاومت و جنگ را ادامه بدهیم و این‌ها هم جزئی از جنگ هستند. به همین دلیل پیشکسوت‌ها برای ما خیلی ارزشمند هستند، ولی باز با این وجود بنده هم در این خصوص کم‌کاری داشته‌ام.

واقعاً بعضی از یادگاران دوران دفاع مقدس نیازمند تجلیل هستند و برخی در زندگی روزمره دچار مشکل شده‌اند و این به دلیل طرز تفکر اشتباه مدیران در خصوص دفاع مقدس است و در انتخاب مدیران باید دقت بیشتری شود.

درست است جوان‌گرایی خوب است ولی جوان باید به گذشته و بزرگانش احترام بگذارد.

44 سال بنده در نظام جمهوری اسلامی خدمت کردم و حال دوستم دارم، عمرم با شهادت رقم بخورد. من نوکر همه مردم هستم و تمام سعی‌ام را می‌کنم که احوالی از آنان بپرسم.

دفاع‌پرس: چه توصیه‌ای به جوانان امروز دارید؟

به نظر من نسل امروز بسیار شجاع‌تر از نسل من است و اگر من 17 سال عمرم را قبل انقلاب سپری کردم، ولی حداقل جوانان امروز در انقلاب پرورش یافتند ولی باید مراقبت کنند.

ما همه پاسدار انقلابیم، همه ما بسیجی انقلاب هستیم و باید آماده باشیم نه جلوتر از امام خامنه‌ای و نه خیلی عقب‌تر از ایشان حرکت کنیم و باید کنار و پشت سر رهبر معظم انقلاب اسلامی حرکت کنیم.

بعضی‌ها یاد گرفتند فقط امید را از مردم بگیرند گاهی یک مسئول سیاسی فقط برای جلب توجه حرفی منفی می‌زند. چرا امنیت و آرامش کشور را با بعضی موضوعات از بین می‌بریم. در همین قضیه اخیر اصفهان افراد سیاسی پشت پرده بودند، ضروری است که قدر جوانمان را بدانیم و آستانه تحمل را بالا ببریم و آن‌ها را با واقعیت آشنا کنیم.

بنده عنوان پاسدار انقلاب وظیفه‌ دارم فضا را آرام کنم و نباید امید را از مردم بگیرم. به لطف خدا در دو سال آینده با مدیریت رئیس جمهور و استفاده از افراد کارآمد اوضاع خوبی خواهیم داشت.

دفاع‌پرس: در پایان اگر سخنی دارید بفرمایید؟

لازم است از همه همکاران شما در خبرگزاری دفاع مقدس قدردانی کنم، این مکان که الان در آن هستیم مرکز یادگاران دفاع مقدس همچون  سردار شهید همدان، سردار حسام و بزرگان زیادی است، اینجا قدم‌به‌قدم بوی شهادت می‌دهد.

شما سعی می‌کنید هجمه‌ها را با این بضاعت کم و امکانات کم جواب دهید و خدا کمک کرده اخبار و وقایع حوادثی که مربوط به دفاع مقدس است و اقداماتی که در این راستا است به صراحت و شفافیت در اختیار مردم می‌گذارید.

امروز همگان دارند تلاش می‌کنند که روحیه فداکاری و ایثارگری را بعد از 4 دهه از انقلاب بین در جوان‌ها رواج دهند و موفق هم بودند.

خیلی از افراد در بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس به‌صورت گمنام با عشق و علاقه کار می‌کنند که از خداوند برای آن‌ها توفیق روزافزون می‌خواهم.

در پایان باید بگویم که بنده یک سرباز بوده و هستم، بسیجی آمده‌ام و بسیجی هم خواهم بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها