رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس:

حل مشکلات کشور نیازمند ریشه یابی دقیق و علمی است

بابک نگاهداری با اشاره به کارکرد‌های تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: حل مشکلات کشور نیازمند ریشه یابی دقیق و علمی است و مرکز پژوهش‌ها تلاش دارد در این مسیر حرکت کند.
کد خبر: ۴۹۴۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹ - 12December 2021

حل مشکلات کشور نیازمند ریشه یابی دقیق و علمی استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مرکز پژوهش‌ها پشتوانه علمی و تخصصی تصمیمات قوه مقننه در کشور است.

نگاهداری در پاسخ به این سوال مجری که این مرکز چه خدماتی را ارائه می‌کند، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد تخصصی و کارشناسی راه اندازی شده تا پشتوانه علمی و تخصصی تصمیم گیری‌های مجلس باشد.

وی افزود: به عبارت دیگر ما در مرکز پژوهش ها، مجموعه مطالعات، پژوهش‌ها و تحقیقاتی که در سایر نهاد‌های پژوهشی انجام شده یا پژوهش‌ها و مطالعاتی که خود کارشناسان و متخصصین مرکز پژوهش‌ها انجام دادند را به پیش نویس‌های قانونی در قالب بسته‌های تقنینی تبدیل می‌کنیم تا در کمیسیون‌های مجلس توسط نمایندگان بررسی شده و به تصویب برسد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک بٌعد دیگر کار مرکز پژوهش‌ها علاوه بر جنبه قانون گذاری و کمک تخصصی به قانونگذاران در مجلس، کارکرد نظارتی است، بیان داشت: ما گزارش‌های تخصصی و کارشناسی در قالب نظارت بر اجرای قوانین و مدیریت کشور در عرصه‌های مختلف را به عنوان نظارت برای اجرای قوانین تهیه و در اختیار مجلس و کمیسیون‌های مختلف قرار می‌دهیم تا نمایندگان بتوانند بر پیشرفت امور نظارت داشته باشند.

نگاهداری سپس به تشریح کارکرد مشورتی مرکز پژوهش‌های مجلس پرداخت و تصریح کرد: علاوه بر این دو کارکرد، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نقش مشورتی برای مدیران ارشد کشور، سیاستگذاران و سیاستمداران دارد که این مشورت‌ها در قالب گزارش‌های راهبردی به مسئولان، نخبگان، دانشگاهیان و عموم مردم ارائه می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به این سوال که آیا همه تصمیمات مجلس با مشورت مجلس انجام می‌شود، گفت: طبق آیین نامه مجلس هر طرح و لایحه‌ای که به مجلس ارسال شود باید در مرکز پژوهش‌ها مورد بررسی تخصصی و کارشناسی قرار گرفته و نظر این مرکز اخذ شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود این اقدامات پژوهشی مشکلات همچنان حل نشده باقی مانده، هم بیان داشت: مسائل جامعه امروزی پیچیده و دارای ابعاد مختلف و بین رشته‌ای است. مرکز پژوهش‌ها هم در زمینه مشکلات مختلف کشور از جمله مشکلات اقتصادی پژوهش‌های متعددی انجام داده است. اما در کشور ما بی‌توجهی به دیدگاه‌های تخصصی مانع اثر گذاری کامل این نوع پژوهش‌ها می‌شود.

نگاهداری افزود: اگر مدیران کشور عزم جدی برای تصمیم گیری مبتنی بر علم، دانش و تخصص داشته باشند در آینده کمتر شاهد این مشکلات خواهیم بود. خیلی وقت‌ها مشکلات از آنجا ناشی می‌شود که ما در اداره کشور به تخصص و دانش کم توجهی می‌کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان این نکته که حل مشکلات در کشور نیازمند توجه به ریشه این چالش‌ها است گفت: ممکن است انسان در نگاه اول مشکلات را بررسی کند و احساس کند حل مشکلات ساده است، اما تحلیل‌های عمیق راهبردی نشان می‌دهد که مشکلات دارای ریشه‌های مختلفی هستند که از حوزه‌های مختلف متاثر هستند؛ بنابراین ارائه راه حل باید متناسب با ریشه شناسی مشکلات انجام شود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار