جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مطرح کرد؛

نقش موزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تقویت غرور ملی

امیر «سهرابی» با بیان اینکه نباید به‌دنبال درآمدزایی از موزه‌های دفاع مقدس باشیم، بلکه نگاهمان باید نگاه فرهنگی باشد، گفت: اگر جامعه هدف ما جوانان و نوجوانان هستند، لذا می‌بایست برای آگاه‌سازی آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.
کد خبر: ۴۹۴۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۶ - 14December 2021

نگاه درآمدزایی به موزه نداریم/ به دنبال کار فرهنگی هستیمامیر نبی سهرابی جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس در خصوص اهمیت موزه‌ها به‌ویژه موزه‌های دفاع مقدس و شهدا اظهار داشت: موزه‌ها آنچه را که از افتخارات گذشته بوده را به نسل حال و آینده نشان می‌دهند و عملکرد قهرمانان را برای آیندگان به تصویر می‌کشند. ماموریت موزه یک ماموریت فرهنگی و انتقال پیام است؛ یعنی گفتمان نسل‌های قبل را به گفتمان قابل پذیرش نسل امروز تبدیل می‌کند.

وی تصریح کرد: موزه افتخارات را برای نسل فعلی بیان می‌کند تا باعث افتخار و غرور در نسل آینده شود. یکی از مولفه‌های قدرت ملی غرور ملی است. اگر ملتی به خاطر گذشته و عملکرد قهرمانانش احساس غرور کند یکی از مولفه‌های قدرت است، یکی از مولفه‌های ملت سازی و وحدت ملی احصای عملکرد گذشتگان است. حال موزه‌ها می‌توانند در وحدت ملی و برای بالا بردن احساس غرور نقشی ویژه داشته باشند.

امیر سهرابی با اشاره به کارکرد موزه‌ها بیان داشت: پیام عملکرد گذشته ما در موزه قابل مشاهده است و اگر بخواهیم وحدت و یکپارچگی‌مان را حفظ کنیم باید به پیام موزه‌ها توجه کنیم. باید از کودکستان شروع کنیم و افتخارات گذشته را به آنان نشان دهیم. لازم است دانش آموزان ابتدایی تا دانشگاه در موزه‌ها به خصوص موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افتخارات گذشته را طی یک برنامه مدون ببینند.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به برنامه این نهاد برای تحقق حضور حداکثری مردم به ویژه جوانان اشاره کرد و گفت: ۲۴ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در استان‌ها برای دانش آموزان و دانشجویان به صورت برنامه ریزی شده در طول سال برنامه دارند.

امیر سهرابی اطلاع رسانی را لازمه کار موزه‌ها به ویژه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: باید اطلاع رسانی برای آحاد جامعه و به ویژه در فضای مجازی انجام شود. نباید به دنبال درآمدزایی از موزه‌ها باشیم و باید نگاهمان فرهنگی باشد. جامعه هدف ما اگر جوان و نوجوان هستند که می‌بایست برای آگاه سازی آنان هزینه نیز کنیم و در این کار همه سازمان‌ها و نهاد‌ها کمک کنند. در واقع دومین کاری که باید انجام شود تسهیل برای حضور در موزه‌هاست. از فناوری جدید فضای مجازی برای این کار استفاده کنیم و آنچه در موزه‌ها است را مطابق با ذائقه نسل جوان کنیم. برای تهیه محتوا در موزه نیز باید صاحبنظران بنشینند و ذائقه نسل جوان را بشناسند تا با ابزار روزآمد، فناوری‌های نوین و بازی‌های رایانه‌ای پیام فرهنگی موزه‌ها را منتقل کنیم.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار