اسلامی:

اگر برجام نباشد ایران در چارچوب پادمان کار می‌کند

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به این‌که می‌بایست منطقی در اجرای برجام حاکم باشد، تأکید کرد در صورتی‌که برجام هست همه به آن عمل کنند و اگر نیست که ایران در چارچوب پادمان کار می‌کند.
کد خبر: ۴۹۴۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵ - 14December 2021

اگر برجام نباشد ایران در چارچوب پادمان کار می‌کندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در ارتباط با این‌که توافقی بین ایران و آژانس برای نصب دوربین‌ها در سایت تسا کرج به دست آمده، اظهار کرد: کرج و سایر مواردی که در برجام بوده خارج از پادمان بوده است. برجام معاهده است و کشور‌های طرفین تعهداتی را متقابل داشتند وقتی آن‌ها به تعهداتشان عمل نکردند و تحریم‌های ظالمانه غیرقانونی شدید برقرار کردند و هر روز هم تحریم‌ها را گسترش می‌دهند دلیلی ندارد تعهدات برجامی را به ما تحمیل کنند. ما در چارچوب پادمان و ان پی تی عمل می‌کنیم و غیر از آن را قبول نداریم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره همکاری‌های ایران و آژانس با توجه به اینکه مذاکرات در وین در جریان است، گفت: روابط ما با آژانس باید بر اساس قوانین و اساسنامه و پادمان و ان پی تی باشد و در این چارچوب روابط مان برقرار است و آژانس هم طبق قوانین نظارت خودش را بر فعالیت هسته‌ای ما دارد. آنچه در رسانه‌ها منتشر می‌شود علمیات روانی و سیاسی است. جریان مقابل ما به هیچ وجه توسعه علمی و فناوری در ا یران را برنمی‌تابد و با اتهام زنی، جوسازی و عملیات روانی القا می‌کنند که هدف غیرموجه داریم و نسبت به عدم اشاعه متعهد نیستیم، اما هیچ کدام از این‌ها وارد نبوده و نیست. رژیم صهیونیستی به این مساله دامن می‌زند، اما ما با این جوسازی‌ها خللی در راه‌مان وارد نمی‌شود و امیدواریم از این مرحله هم کشور عبور کند.

وی در ادامه بیان کرد: دستور کار ما در مذاکرات با آژانس درباره موارد ادعایی بوده است و پاسخ آن‌ها داده شده است و در برجام بسته شده است. اگر قرار باشد برجام عملیاتی شود همه طرف‌ها باید به تعهدات‌شان عمل کنند، نمی‌شود ایران صد در صد تعهداتش را انجام دهد و طرف مقابل هیچ کدام از تعهداتش را انجام ندهد. من امیدوارم یک منطقی حاکم باشد و اصول و ضوابطی پایبند باشند. اگر برجام هست همه به آن عمل کنند اگر نیست که ایران در چارچوب پادمان کار می‌کند و غیر از آن فشار سیاسی است.

اسلامی درباره وضعیت بوشهر گفت: نیروگاه تا ۱۰ مهرماه ۵۲ میلیارد برق به شبکه انتقال داده است و از این تاریخ برای تعویض سوخت رفته است و ۱۰ دی ماه به شبکه برمی گردد.

وی در ارتباط با روند ساخت نیروگاه دوم و سوم بوشهر هم گفت: ما عقب ماندگی داریم و از زمان‌بندی عقب هستیم و امیدواریم بتوانیم منابع مالی اش را با رایزنی‌هایی که انجام می‌دهیم تامین کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره ادامه مذاکرات ایران و آژانس در وین و تهران تصریح کرد: گفتگو‌های ما با آژانس و آقای گروسی همان بحث‌های ادعایی و کرج است و در حال گفتگو است و بیشتر ملاحظات روانی، سیاسی و فشار حداکثری بر آن‌ها حاکم است تا منطق و ضوابط و امیدوارم کشور از این مرحله زودتر عبور کند.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار