به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاعپرس، زهرا شمساحسان عضو شورای شهر تهران در صحن امروز شورای شهر اظهار داشت: بدون تردید اصلیترین نهاد دولتی در جهت ساماندهی اقشار آسیبپذیر جامعه، سازمان بهزیستی بوده و این مجموعه از چندین جهت وظایف و مسئولیتهای سنگینی را عهدهدار است.
وی افزود: از یک سو مسئولیت ارائه خدمات به خیل عظیمی از معلولان جامعه به این سازمان محول شده است و از سوی دیگر وظیفه سر و سامان دادن به وضعیت بسیاری از زنان و کودکان آسیبدیده و آسیبپذیر جامعه نیز بر دوش این سازمان نهاده شده که طی بیش از چهار دهه فعالیت، اقدامات ارزشمندی در حوزههای اجتماعی و حمایتی انجام داده اند
این عضو شورای ششهر تهران بیان داشت: طبق ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شد نسبت به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی به گونهای عمل کند که آسیبهای اجتماعی در انتهای برنامه به ۲۵ درصد میزان کنونی کاهش یابد.
وی گفت: در بندهای ذیل این ماده تدوین سالانه اطلس آسیبهای اجتماعی، تسهیل اشتغال برای کلیه مددجویان واجد شرایط و تدوین نظام جامع رصد آسیبهای اجتماعی و معلولیتها مورد تاکید و تکلیف قرار گرفته است. با این حال طی بازدیدهای اینجانب از محدودههای دارای آسیب و گفتگوی رودررو و مستقیم با معتادین متجاهر، جدیترین مساله این عزیزان پس از گذراندن دوره پاکسازی و سم زدایی و بازگشت به جامعه، فقدان تمهیدات مناسب جهت ارائه تسهیلات اشتغال و بازار کار مناسب است.
شمس احسان گفت: به عبارتی به دلیل عدم پشتیبانی و توانمندسازی مطلوب، این افراد پس از مدتی مجدد به روند گذشته خود بازمیگردند. ایجاد نظام جامع حمایت اجتماعی، با تعریف و تدقیق گروههای هدف و مصادیق و ساز و کارهای حمایت مالی، حمایت شغلی، حمایتهای روانی اجتماعی، مراقبت اجتماعی، حمایت از توسعه کارآفرینی و اشتغال متناسب با وضعیت این گروههای آسیبپذیر و تکمیل فرایند خروج از چرخه آسیب، مورد انتظار است.
وی بیان داشت: یکی از ظرفیتهای سازمان بهزیستی «مراکز جامعهپذیری و توانمندسازی بهبودیافتگان» است که قرار است افراد بهبودیافته از دام اعتیاد اغلب بیخانمان را به زندگی اجتماعی برگرداند. با توجه به نیاز جدی چنین اقدامی، چند مرکز فعال در این زمینه وجود دارد؟ چه برنامهای برای توسعه این دست مراکز در دستور کار است؟ در این دوره مدیریت شهری به حول قوه الهی تصمیم داریم بنا به مسئولیت اجتماعی مدیریت شهری با احیاء مراکز «بهاران» و ارایه خدمات شش گانه شامل اسکان، تغذیه، بهداشت، مهارت آموزی و کارآفرینی، اصلاح رفتار و تسهیل بازگشت به خانواده و جامعه در این زمینه ورود کنیم و با توجه به اینکه شهرداری تهران در مددسراهای خود توان غربال و ارجاع افراد بهبودیافته را به مراکز جامعهپذیری دارد؛ لذا انتظار میرود در راستای توسعه همکاریهای هدفمند، امکان و ظرفیت همکاری خود را به شورای شهر اعلام کنید.
وی افزود: موضوع دیگری که جای بحث و بررسی دارد، هم افزایی مدیریت شهری و سازمان بهزیستی در توانمندسازی و خروج از چرخه حمایت زنان سرپرست است. برای این منظور جناب آقای قادری بفرمایند سازمان بهزیستی چه برنامه مشخص و چه میزان موفقیت داشته است؟ شهرداری تهران آمادگی همکاری متقابل با سازمان بهزیستی در هم افزایی میان تجارب و اجرای پروژهها را دارد. لازم به توضیح است در حال حاضر با ظرفیت بیش از ۶۰ مرکز کوثر، بیش از ۲۰ بازارچه دائم و مناسبتی، ۱۵ مرکز تسهیل و توسعه کسب و کار و سایر مجموعههای حوزه فرهنگی و اجتماعی چنین همکاری متقابلی میتواند واجد اهمیت باشد.
این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: یکی از دغدغهها و نگرانیهای جدی بنده ناشی از بی توجهی بهزیستی به وظیفه ذاتی در امر پذیرش و ساماندهی افراد سالمند و بیمار بیخانمان است که در سالهای اخیر به دلایلی همچون کرونا و کمبود ظرفیت مراکز و تفکیک نبودن مراکز موجود بر اساس شدت آسیب و وضعیت گروههای هدف، توان مراقبت تخصصی آنها در سامانسراها و مددسرهای شهرداری ممکن نیست. انتظار میرود در دوره مدیریت جدید شاهد چنین نابسامانی نباشیم.
شمس احسان گفت: قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب در قالب ۳۴ ماده به تصویب رسید. طبق تبصره ۲ ماده ۳۱ دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای این قانون به سازمان بهزیستی سپرده شد. در ماده ۱۰ این قانون مقرر شده بود صندوق حمایت از فرصتهای شغلی افراد دارای معلولیت با محوریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی ظرف مدت سه ماه یعنی تا شهریور سال ۱۳۹۷ تشکیل و جهت تصویب به هیئت وزیران ارسال گردد که متاسفانه صندوق مذکور با تاخیر سه ساله، طی سال جاری ایجاد شده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که انتظار میرفت سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی این حوزه در صف اول اجرا و پیگیری تحقق تکالیف سایر دستگاهها باشد. از سوی دیگر با توجه به تشکیل ستاد مناسب سازی فضاهای شهری در شهرداری تهران طبق مصوبه شورای شهر و همچنین تشکیل ستاد مناسب سازی استان تهران به دبیری سازمان بهزیستی دراستانداری تهران ضروریست جهت یکپارچگی و هم افزایی حوزه مناسب سازی، سازمان بهزیستی به عنوان حلقه واسط با ابلاغ برنامه جامع مناسب سازی فضاهای شهری شهرداری تهران، همکاری دستگاههای دولتی جهت تسریع در اجرای این برنامه را در دستور کار خود قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: طبق گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۳۹۹، ۶۸ هزار و ۳۶۰ نفر در سراسر کشور جذب دستگاههای دولتی و حاکمیتی شده اند که ۵۵۰ نفر از این افراد را جامعه معلولین تشکیل میدهند. یعنی کمتر از یک صدم درصد از کل مجموع افراد جذب شده در بازار کار در سال ۹۹ از افراد دارای معلولیت بوده اند. این در حالی است که طبق ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق معلولین دولت مکلف شده حداقل ۳ درصد از مجوزهای استخدامی دستگاههای دولتی و عمومی را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهد.
این عضو شورای شهر تهران گفت: با توجه به صراحت متن قانونی و تاکید دقیق و درست رئیس جمهور در سخنرانی اخیرشان به مناسبت روز جهانی معلول مبنی بر ضرورت پایبندی به این موضوع، خواهشی که داریم این است که در برنامههای استخدامی آتی دولت، سهمیه سه درصدی این عزیزان محقق شود و سازمان بهزیستی نیز به عنوان دبیر ستاد مناسب سازی کشوری پیگیر این موضوع باشد. البته این موضوع توسط شهرداری تهران هم حتما باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.
شمس احسان عنوان کرد: طبق ماده دو آیین نامه حمایت از کودکان کار و خیابان، سازمان بهزیستی موظف شده است با همکاری و مشارکت شهرداری و تشکلها و انجمنهای خیریه، نسبت به شناسایی، جذب و پذیرش و توانمندسازی کودکان اقدام کند.
وی افزود: با توجه به اینکه طبق ماده ششم این آیین نامه، تخصیص و تجهیز فضای فیزیکی مناسب جهت اجرای مراحل ساماندهی با شهرداریها است، در حال حاضر شهرداری تهران ۲۵ مرکز پرتو با حدود ۵ هزار کودک تحت پوشش با مدیریت تشکلها و سازمانهای مردم نهاد فعال در این حوزه در حال ارائه برنامههای آموزشی، مهارت آموزی و توانمندسازیست که با توجه به آمار غیررسمی ۲۰ هزار کودک کار در کلانشهر تهران، توسعه و ارتقای استانداریهای خدمات این مراکز، در جهت افزایش کودکان تحت پوشش، از اولویتهای مهم شورای ششم است.
وی تاکید کرد:، اما به منظور توفیق این مراکز جهت رشد و شکوفایی کودکان باید بهره گیری از نیرویهای مجرب در حوزههای حساسی، چون مددکاری و روانشناسی در دستور کار قرار گیرد و با توجه به ضعف نظارتی والدین این کودکان، انتظار داریم سازمان بهزیستی به عنوان نهاد تخصصی در این حوزه، با همکاری شهرداری نظارت موثر و مستمر بر فعالیت این مراکز داشته باشد و با تدوین الگوی منسجم و واحد برای کلیه این مراکز، و ایجاد نظام جامع آموزش و توانافزایی نیروهای انسانی شاغل این مراکز و بهبود فرایندهای خدمترسانی و استانداردسازی و کیفی سازی خدمات، شاهد نتایج و عملکرد قابل قبول باشیم.
این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: نهایتا آنکه طبق گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس ارائه کرده است میزان اعتبار اسمی حوزه آسیبهای اجتماعی در طول سالهای اجرای قانون برنامه ششم توسعه حدود ۱۳۲ درصد افزایش داشته؛ اما با لحاظ کردن تورم عمومی این رشد به معنای افزایش منابع نبوده و نسبت اعتبار آسیبهای اجتماعی به کل اعتبارات منابع عمومی دولت در طول پنج سال گذشته کمتر از نیم درصد باقی مانده است.
شمس احسان گفت: این در حالی است که مسائل اجتماعی ناشی از فقر و نابرابری، پدید آورنده آسیبهای اجتماعی است. خواهشی که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی داریم این است که در فرآیند بررسی و تصویب لایحه بودجه کل کشور ۱۴۰۱، تقویت اعتبارات حوزه اجتماعی، حوزه آسیبهای اجتماعی و ارائه تسهیلات به اقشار آسیب پذیر را جزء اولویتها لحاظ کنند.
انتهای پیام/ 241